Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Søren69
Jeg er ny i dette forum og står for at skulle købe mit første fladskærms TV. Jeg har, efter at have undersøgt sagen grundigt barberet mit valg ned til oventstående 2 modeller.

Jeg kommer til at sidde rimelig tæt på TVet (180-250 cm) Men vi gerne have rigtig biografeffekt - og det synes jeg ikke helt jeg fornemmer jeg opnår med kun 42". Jeg kommer mest til at bruge mit TV til at se film på - og overvejer i samme omgang at anskaffe mig bluray afspiller (panasonic dmpbd 60), samt et 5.1 højtalert system.

Jeg har læst meget om disse 2 TV her på siden, men er stadig lidt i tvivl om hvad jeg skal vælge. Jeg hælder mest til x10y fordi den er 2000 kr billigere. Men Jeg overvejer meget om jeg vil ærge mig over at den ikke er full HD når nu jeg er oppe i så stor skærmstr. og så tæt på.

- er G10 de ekstra penge værd?

- Vil blu ray overhovedet gøre en forskel frem for DVD, hvis jeg vælger x10y?

- Er det korrekt forstået at der ikke er blæsere i x10y? - Jeg kan forstå at en af ulæmperne ved G10 er støj fra blæsere... selvom der er ueninghed om hvor udtalt det er.

Jeg har stødt på flere her i forumet der skriver i deres indlæg at de har købt 50x10y... jeg hører specifikt gerne fra jer, nu hvor i har haft nogle måneder til at gøre jeg jeres erfaringer.

Alle indput er velkomne.

Jeg håber tråden er ok, selvom den lidt overlapper tråde der er her i forvejen.
Af rodeo
Jeg har selv G10 og har ikke bemærket noget støj af nogen art, så det burde i hvert fald ikke være grunden til at fravælge den :)
Af Hjarsen
Har selv 42X10, og min to af mine venner har hvert sit 42G10 og 50G10...

Skal jeg være helt ærlig er der intet forskel på billedet, hvis ik min står bedre end deres. Og vi har præcist samme sende signal.

jeg har dog også investeret i nogle gode antenne kabler.

Så jeg er personligt glad for jeg ikke gav de 2500 kr ekstra for G10eren..

Det med støjen fra G10, syntes jeg nu heller ikke genere når jeg har set TV hjemme hos dem. :)

Mvh,
Thomas
Af BrianH
Hvis du bor i nærheden af Fona ved Nørreport, så har de dem begge (G10 dog 42") udstillet og tændt ved siden af hinanden. Det havde de i hvert fald i sidste uge, og jeg kunne ikke se hvilken af skærmene der havde det bedste billede.
Af Søren69
Tak for svarene... Jeg var inde i Fona i dag og kikke ... og jeg må sige jeg synes at 50x10y ser en anelse grovkornet ud nor jeg står de 1-2 meter fra som bliver min sidde afstand derhjemme.

Men jeg hører stadig gerne fra brugere der ejer et 50x10y for at høre jeres erfaringer.
Af BrianH
Søren69 skrev:Tak for svarene... Jeg var inde i Fona i dag og kikke ... og jeg må sige jeg synes at 50x10y ser en anelse grovkornet ud nor jeg står de 1-2 meter fra som bliver min sidde afstand derhjemme.

Men jeg hører stadig gerne fra brugere der ejer et 50x10y for at høre jeres erfaringer.
2 meter er efter min mening absolut det tætteste jeg ville være på en 50" og det er også i overkanten. 3 - 4 meter er bedre, men det er så ikke aktuelt her.
Af Søren69
BrianH skrev: 2 meter er efter min mening absolut det tætteste jeg ville være på en 50" og det er også i overkanten. 3 - 4 meter er bedre, men det er så ikke aktuelt her.

Hej Brian.
...med hvilken begrundelse? :) Husk på jeg skal mest bruge TVet til film/biograf. (DVD og blu-ray). Jeg har faktisk ikke TVsignal ligenu og har ikke haft det i ca 3 år. Og jeg regner også med at vente lidt med at få det intil der kommer nogen bedre tilbud på kombipakker (bredbånd, telefoni og TV).

Søren
Af Fing
Ved 1-2 meter ville jeg vælge G10 pga den højere opløsning. Helt klart.

Når du kun skal bruge den til film er det nok fint med den størrelse og afstand - Hvis det er 2 meter. 1 meter og 50"? Jeg ville sige nej tak.

Til almindeligt TV-kiggeri, nyheder osv. ville jeg ikke bryde mig om 50" på 2 meters afstand. Her virker selv min 42" stor i nogle sammenhænge.
Af BrianH
Søren69 skrev: Hej Brian.
...med hvilken begrundelse? :) Husk på jeg skal mest bruge TVet til film/biograf. (DVD og blu-ray). Jeg har faktisk ikke TVsignal ligenu og har ikke haft det i ca 3 år. Og jeg regner også med at vente lidt med at få det intil der kommer nogen bedre tilbud på kombipakker (bredbånd, telefoni og TV).

Søren
2 meter er i fodenden af min seng (hvis vi bruger et soveværrelses eksempel) og 1 meter ville svare til at have 50" fjernsynet til at stå mellem benene. Hvorfor jeg ikke ville have det, behøver vist ikke anden begrundelse end at det ville være bindegalt!

Hvis du kun ser DVD og blu-ray er det nok et 1080p-tv du skal have, men biograffornemmelsen får man ikke af at sidde 1 meter fra en 50" skærm (det vil du højst få din familie til at tro du er blevet gal), men ved at købe en projektor og et 150" lærred.
Af Søren69
Fling... det er også det jeg selv er nået frem til. jeg skal faktisk have det i soveværelset ... hvis jeg sidder i sengen bliver det ca 2-2,5 meter og hvis man sidder i en stol ved siden af ca 1,5-1,8 m.

Jeg er efterhånden ret sikker på at størrlesen skal være 46", og at opløsningen skal være fuld HD. Nu er har jeg, mens jeg har været ude at kikke, set et helt 3. TV hvor jeg rigtig godt kan lide billedet. nemlig Sony 46W5500. Det fungerer også flot selv når man er helt tæt på. Det LCD, men som jeg kan forstå af de test jeg læser bl.a. her på siden, et af de absolut bedre.... LOL nyt Dilemma.

Brian: at kalde andre mennesker for "bindegale" høre vist til på grænsen for hvad der er god tone i det her forum, hvis det ikke er over grænsen. Det skader ikke at tale ordenligt - uanset hvad man vil udtrykke.

Søren
Af BrianH
Søren69 skrev:Fling... det er også det jeg selv er nået frem til. jeg skal faktisk have det i soveværelset ... hvis jeg sidder i sengen bliver det ca 2-2,5 meter og hvis man sidder i en stol ved siden af ca 1,5-1,8 m.

Jeg er efterhånden ret sikker på at størrlesen skal være 46", og at opløsningen skal være fuld HD. Nu er har jeg, mens jeg har været ude at kikke, set et helt 3. TV hvor jeg rigtig godt kan lide billedet. nemlig Sony 46W5500. Det fungerer også flot selv når man er helt tæt på. Det LCD, men som jeg kan forstå af de test jeg læser bl.a. her på siden, et af de absolut bedre.... LOL nyt Dilemma.

Brian: at kalde andre mennesker for "bindegale" høre vist til på grænsen for hvad der er god tone i det her forum, hvis det ikke er over grænsen. Det skader ikke at tale ordenligt - uanset hvad man vil udtrykke.

Søren

At det ville være bindegalt hvis jeg satte et 50" tv mellem benene, er da vist ikke noget der kan støde nogen. Hvem mener du jeg kaldt bindegale? Dem der rent faktisk HAR et tv mellem benene?