Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af verner77
Jeg har en Samsung HD boks fra Yousee som er forbundet med antenne kabel og scart kabel til min alm. HD optager/DVD afspiller - som så igen er forbundet til mit TVmed antenne og Scart kabel.

Jeg skal til at have et nt HD TV og i den forbindelse vil jeg gerne bruge HDMI kabler i stedet for - problemet er dog at der ikke er nogen HDMI indgange i min Pioneer HD optager - og da jeg stadig gerne vil have de 2 bokse forbundet med hinanden, så jeg f.eks. kan optage på begge 2 - så tænkte jeg på om jeg kan konvertere scart til HDMI??

Jeg har fundet denne Scart konverter boks
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... 67_da.html

som ser ud som den kan opskalere signalet fra scart til HDMI - i noget nær HD opløsning.
Er der nogen der hra erfaring med denne boks? - eller som kan sige om hvorvidt den er værd at anskaffe sig?

vh
Martin
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Boksen viker jo kun én vej - fra Scart til HDMI. Ikke den anden vej. Det er muligt, at jeg ikke helt har forstået humlen i det hele, men HD boksen fra Yousee har 2 udgange: En scart og en HDMI. Brug scartstikket fra boksen til at sætte i din optager og køb så et HDMI-kabel og sæt det i dit TV.
Af verner77
jo, men antennestikket går ind i youse boksen - videre til HD optageren og ind i TV'et - ligesådan går der scart kabel fra boksen til HD optageren og videre til TV'et.

derfor tænkte jeg at hvis jeg mellem scart kabel fra HD optagter til TV satte konverteren ind - så kunne få konverteret signalet til HDMI?? men det er da muligt at jeg er helt galt på dem.....

og så vidt jeg ved er jeg nødt til at forbinde boksene på denne måde hvis jeg vil kunne optage på begge 2 samtidigt - samt at f.eks. optage på Yousee boksen og se DVD på HD optageren samtidigt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvad håber du på, at vinde ved at konvertere en scart-signal til HDMI? Kvaliteten bliver jo ikke bedre af den grund, for det oprindelige signal kommer jo stadig fra en opløsning på 720x576i. Dit TV kan lave akkurat samme procedure når du sætter scartstikket direkte i bagsiden af TV'et. Der er intet at vinde med den nævnte boks i dit tilfælde, så længe dit TV har scart i forvejen.

Du skal droppe alt hvad der hedder pass-through gennem din optager, og sætte HDMI-kablet direkte i din boks op i TV'et. Det er den eneste måde du kan få et ordenligt signal. Du må derefter sætte din optager til dit TV via scart-stikket separat og se TV fra HDMI-inputtet i stedet. Du kan ikke få HD-TV ført gennem scartkablet alligevel, uden at det mister alt hvad der hedder HD-opløsning.
Af verner77
hmm, så mister jeg jo at kunne optage på min Hardisk optager - kan man evt. tilslutte et hdmi kabel fra Yousee boksen og til TV'et - samtidig med at den er forbundet via Scart kabel til Harddisk optageren ??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det troede jeg du var klar over, at man godt kunne? Så giver dine spørgsmål mere mening. Ja, du kan godt have noget tilsluttet til både scart og HDMI på samme tid.
Af verner77
nå, sorry - ja så har vi talt forbi hinanden :-)
men så prøver jeg det... mange tak for hjælpen!