Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Ramuchamp
Har kigget/søgt lidt rundt på forummet og læst næsten alt på jeres hjemmeside, og må virkeligt sige tak for denne fantastiske side.

Men der er nogle spørgsmål, jeg godt kunne tænke at stille til jer HiFi-Eksperter ;).

Jeg står i den situation, at jeg skal have mig et nyt lækkert fjernsyn, der vil fungerer både som tv - men også som "mediecenter"(tilsluttet den bærbare via Hdmi - Til desktopbrug og film der ligger på computeren og via blueray-drevet).

Jeg er kommet frem til at den står mellem Sony's 40W5500 eller Panasonics 42G10.

Så hertil har jeg et par spørgsmål, som jeg håber i kan/gider besvare for mig.

- Hvor stor er chancen for burnin ved G10'en ved windows desktop brug og Xbox360? - Og går det for det meste væk igen hvis der er en betydelig chance?
- Hvor stor betydning har full hd, på en 40-42" med det behov jeg har.(Hvis ikke det har nogen kunne jeg jo evt. tage X10'eren istedet for G10'eren og spare lidt :)

Umiddelbart tror jeg selv mest på W5500'eren da der her ingen risiko for burn in er, og da lcd-skærme jo bruges til 'normale' computere. Men ville ønske i kunne afbekræfte dette, da G10'eren lyder til at have bedre billede.

Min bærbar har forøvrigt 720p og godt Nvidiagrafikkort(kan ikke lige huske hvilket på stående fod) så der skulle ikke være noget bøvl med at vise 1080p på fjernsynet via denne? - hvis jeg har forstået rigtigt.

Men for at opsummere, er de væsentligste spørgsmål:
1. Burn in på g10 ved desktop og konsol-brug?
2. Full HD/HD Rdy ved 40-42" - til fjernsyn, desktop, og konsol-brug?
Af rodeo
Jeg kan kun svare mht. burn-in ved konsolbrug på G10, og der har jeg ikke oplevet de mindste problemer!

Generelt tror jeg nærmest ikke, problemet eksisterer, når man blot bruger tv'et nogenlunde normalt :)
Af Random_Hero
Stod selv for selv sammen spørgsmål for 3 uger siden.
Valgte G10.Bruger den kun sammen med en HTPC, dvs ingen kanaler, men vlagte alligvel G10. Og har ikke fortrudt. Sidder også ret tæt på skærmen så jeg kan godt se forskel mellem 720 og 1080.

Hvis dit gfx har hdmi kan den sikkert godt smide 720 eller 1080p ud til skærmen.

Mener at panelet ikke er det sammen i G10 og X10, derfor en forskel og at x10 ikke har fullHD.

Husk at det vistnok kun er 720 i alle spil til 360eren.

(burnin er ikke et problem mere ved pana's skærme, kun hvis du tager på forlænget weekend og lader den stå tændt. Men du kan jo aktiver sleep timer :p hvis du er bekymret)
Af therunemeister
Jeg stod overfor præcist samme valg. Hvad angår billede er der ingen tvivl. G10 er vinderen, og med en meget stor margen. Betragtningsvinklen på W5500 er iøvrigt så dårlig at jeg synes at det skal nævnes. Der har også været mange sager hvor der er voldsomt bleed fra bagbelysningen i kanterne.
G10 tilgengæld er lidt mere et problem barn synes jeg. Fantastisk billede, men lidt for meget blæserstøj og summen til min smag, og nogle problemer med at vise meget lyse elementer uden at billedet flimre. Ting som man først ser og hører når TV'et står hjemme i stuen.
Jeg valgte dog G10, og af de to synes jeg uden tvivl at det er den bedste. Og nej, der er ingen problemer med hverken retention eller burn-in. Det skal du ikke bekymre dig om. Men hvis du er meget følsom over for støj fra dit TV, og hvis en smule flimmer giver dig hovedpine, så ville jeg nok kigge på noget helt andet.
Af rodeo
Random_Hero skrev: Husk at det vistnok kun er 720 i alle spil til 360eren.)
Jeg kører 1080p via hdmi på min 360, så det skulle jeg nok mene at man kan :)
Af rodeo
therunemeister skrev: Fantastisk billede, men lidt for meget blæserstøj og summen til min smag, og nogle problemer med at vise meget lyse elementer uden at billedet flimre.
Hvis man i forvejen er xbox360 ejer, har man intet imod blæserstøj :)

Jeg er både uforstående overfor at G10 skulle støje og flimre. Tror ikke det er noget, den normale bruger ligger mærke til.
Af Kvaaen
rodeo skrev:
Random_Hero skrev: Husk at det vistnok kun er 720 i alle spil til 360eren.)
Jeg kører 1080p via hdmi på min 360, så det skulle jeg nok mene at man kan :)
Det betyder ikke at spil'ne er lavet i 1080p :-) Langt de fleste spil til ps3 er heller ikke lavet i 1080p.

Og som førnævnt, så tror jeg xbox'en støjer ligeså meget. Min støjer ihvertfald en del.
Af therunemeister
rodeo skrev:Jeg er både uforstående overfor at G10 skulle støje og flimre. Tror ikke det er noget, den normale bruger ligger mærke til.
Men det er nu rigtigt med det flimmer (vibration i billedet). V10 gør det også (42"). Jeg kan dog ikke se de på 50" V10, så måske er det bare 42". Det kan ikke ses 90% af tiden. Kun når meget lyse elementer vises. Billedet har dog så mange kvaliteter at det for mange ville opveje denne flimmer (vibration er nok et bedre ord.
Støjen kan mange nok leve med, men hvis den støj der kommer fra G10 var mit 'noise-floor' i mit surroundanlæg ville jeg ikke acceptere det...selvom man muligvis ikke kunne høre det når man skruede op.
Af Ramuchamp
Tusind tak for de mange hurtige svar :D.

Det lyder ikke til at jeg skal være så bange for burn-in, og det lyder jo godt.

Men ang. Full HD og HD Rdy i 42" størrelsen, er vi så ikke også enige om, at Full HD er en stor fordel når man bruger den til desktop-brug?. Kunne forestille mig at ikoner og andet er temmeligt store i HD Rdy på en 42"?

Og hvor meget støjer G10'eren sådan mere præcist, for synes faktisk min xbox larmer lidt for meget - men er ikke noget man lægger mærke til når man spiller (Så der er det faktisk en smart 'husk-at-sluk-mig' mekanisme :D).

Men ser generelt tv med lavere lyd, og ville støjen da kunne være en géne?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ramuchamp skrev:Men ang. Full HD og HD Rdy i 42" størrelsen, er vi så ikke også enige om, at Full HD er en stor fordel når man bruger den til desktop-brug?. Kunne forestille mig at ikoner og andet er temmeligt store i HD Rdy på en 42"?
Rent opløsningsmæssigt vil det være en fordel, men ikonerne bliver nærmere alt alt for små i fuld HD på en 42".
Af BrianH
yakken skrev: Rent opløsningsmæssigt vil det være en fordel, men ikonerne bliver nærmere alt alt for små i fuld HD på en 42".
Det mener du da ikke seriøst vel? Altså at ikonerne bliver for små på 42 tommer? På en 24" computerskærm er ikonerne normale, på 42" er de enorme (med mindre det er "sofa afstand" man sidder i)
Af therunemeister
Bare roligt...din XBOX overdøver helt sikkert larmen fra TV'et :)
For mig er det en tand for meget da jeg også går meget op i den rent lydmæssige oplevelse af at se sport og film. Det er dog noget jeg kunne leve med hvis der ikke var andre problemer.
Husk, alle TV har deres små skavanker, så det gælder bare om at være klar over hvilke, og vurdere om det er noget man kan leve med.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
BrianH skrev: På en 24" computerskærm er ikonerne normale, på 42" er de enorme (med mindre det er "sofa afstand" man sidder i)
Hvis du ikke vil sidde i sofaen når du ser på dit TV, hvor vil du så sidde? HVis du sætter dig 40 cm fra TV'et, så er ikonerne naturligvis kæmpe store, men normal siddeafstand er jo adskillige meter.