Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Svensson004
Jeg skal til at købe mig en fladskærm og er meget varm på SONY'S Z5500, men efter jeg har læst anmeldelsen af den herinde blir jeg lidt i tvivl(Ikke fordi den er decideret dårlig) . Men omvendt er den også faldet så meget i pris at jeg tænker at den måske havde fået en bedre modtagelse hvis prisen havde været rigtig fra start af. Den kan jo købes i 46 tommer for 13000 - 14000 nu, hvilket vel er ok? Så mit spørgsmål er hvor godt et køb det er på en skala fra 1 - 10 hvis man kan sige det sådan :) ??? Og lige en sidste ting, hvor god en sort farve viser skærmen?? Er ikke så god til at analysere jeres diagrammer og lign. :s
Af -jacob
Jeg har tidligere haft SONY W3000 ,Z4500 og er nu den lykkelige ejer af Z5500 46". Jeg kan kun sige at du kan roligt købe Z5500, udover det flotte design, som du selv har bemærket, får du en rigtig god LCD skærm.

Z modellerne har altid været dyre, sammenlignet med w modellerne, som næsten er på højde med z. Du får derfor ikke meget mere for de ekstra penge, og det er præcist som du siger derfor den ikke får så høj karakter.

Mit råd til dig mht kallibrering er at holde dig i nærheden af de indstillinger der er i personlig profilen, da jeg mener det er i det område du får mest ud af skærmen. Jeg tror det er en fejl når Rasmus skriver at han har skruet kontrasten helt ned på 50, hvis du gør det samtidigt med at du skruer baggrundslyset ned på 2, så bliver skærmen alt for mørk i forhold til hvad den er designet til.

Mht sortniveau, så er Z5500 en af de LCD skærme uden LED baggrundslys, der har det bedste sortniveau.

Det eneste minus jeg har oplevet med Z5500 BRAVIA ENGINE 3 er at den har mere tendens til JAGGIES end Z4500 BRAVIA ENGINE 2 men det er kun en gang imellem ved bestemte udsendelser, og mange mennesker lægger slet ikke mærke til det, til gengæld opskalerer den bedre end ENGINE 2.

Z5500, er en af de bedste LCD skærme på markedet, og den har det hele, så du kan have glæde af den i mange år.
Brugeravatar
Af Weissbier
Vi har haft vores Z5500 i en måneds tid, og vi er meget tilfredse. Det er et flot fjernsyn med en rigtig god billedekvalitet. Det er dyrere end W-serien, men ikke så eksorbitant dyrt som X-serien, som vist kun er for de mest hårdnakkede Sonyfans. Nu er prisen endda som nævnt sat ned, så det gør valget endnu lettere. :)
Af larshenriksen
Jeg er også særdeles tilfreds med min Z5500, og synes den gengiver sort ganske fornuftigt. Jeg har leget lidt med indstillingerne, og synes selv jeg har fundet en gylden mellemvej mellem Rasmus' kalibrering og fabriksindstillingerne.

Jeg kan kun anbefale købet af sådan et TV, da du får mange gode muligheder for indstillinger, nok af HDMI stik, digital udgang til lyd og sidst men ikke mindst et flot design.
Af selmann
Kunne godt tænke mig at høre lidt om jeres indstillinger og evt. skærmstørrelser. Er selv meget interesseret i en 52", men ved ikke om der er forskel på indstillingerne fra 40", 46" op til 52".

Mvh

Carsten
Af larshenriksen
Jeg synes det kommer ret meget an på, hvor stor din stue er. som jeg ser det, skal et Tv ikke virke total dominerende men fremtræde som et pænt møbel. For rent størrelsesmæssigt, der kan Full HD sagtens lave et godt billede.
Brugeravatar
Af Weissbier
selmann skrev:Kunne godt tænke mig at høre lidt om jeres indstillinger og evt. skærmstørrelser. Er selv meget interesseret i en 52", men ved ikke om der er forskel på indstillingerne fra 40", 46" op til 52".

Mvh

Carsten
Panelerne skulle såvidt vides være ens i alle tre størrelser, så uanset hvilken størrelse, du vælger, kan du bruge indstillingerne fra anmeldelsen her på sitet. :)
Af selmann
Weissbier skrev:
selmann skrev:Kunne godt tænke mig at høre lidt om jeres indstillinger og evt. skærmstørrelser. Er selv meget interesseret i en 52", men ved ikke om der er forskel på indstillingerne fra 40", 46" op til 52".

Mvh

Carsten
Panelerne skulle såvidt vides være ens i alle tre størrelser, så uanset hvilken størrelse, du vælger, kan du bruge indstillingerne fra anmeldelsen her på sitet. :)
Men som jeg læser det flere steder er der jo netop en skrive-/tastefejl i anmeldelsen. Så jeg ville høre hvor meget jeres indstillinger afviger fra anmeldelsen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Var det ikke kun kontrsasten der muligvis var forkert. Giv Rasmus lidt credit - det er bestemt ikke normalt at der er fejl i indstillingerne!
Af selmann
yakken skrev:Var det ikke kun kontrsasten der muligvis var forkert. Giv Rasmus lidt credit - det er bestemt ikke normalt at der er fejl i indstillingerne!
Jeg har meget meget stor tiltro til Rasmus og de test han gennemfører.
Det var bestemt ikke min mening at mis-kreditere ham på nogen måde.

Buttom line: Ville blot hører hvordan andre har indstillet deres Sony Z5500.
Af larshenriksen
Jeg har indstillet tv'et sådan:

baggrundslys 3
kontrast 64
lys 52
farvemætning 54
farvetempratur varm 2
skarphed 15
støjreduktion lav
mpeg-støjreduktion lav
motionflow høj
filmtilstand fra
sortkoorigering høj
avanc. kontrastforbedring fra
gamma standard
auto light limiter fra
klar hvid høj
farvespektrum bredt
levende farver høj
rødjustering -1
grønjustering - 5
blåjustering -1
rød bias 0
grøn bias 0
blå bias 0

Det skal lige siges, at jeg har 40" versionen.
Af Virgilen
yakken skrev:Var det ikke kun kontrsasten der muligvis var forkert. Giv Rasmus lidt credit - det er bestemt ikke normalt at der er fejl i indstillingerne!
Var den forkert? Jeg snakkede med Rasmus via pm og der sagde han at den var korrekt nok. Hvad er den rigtige indstilling så?
Af farbruun
2 spm til Z5500:

1. Bør man smide netkabel i og hente software opdatering? Findes der overhovedet opdatering?

2. Ophæng til væg - vil gerne have noget slim a la Vogels. Problemet er, at det Vogel indtil videre ikke har TV'et på deres liste over TV der understøtter deres slim ophæng. Nogen der har erfaringer de vil dele?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Virgilen skrev:Var den forkert? Jeg snakkede med Rasmus via pm og der sagde han at den var korrekt nok. Hvad er den rigtige indstilling så?
Jeg erindrer blot en enkelt test, hvor andre brugere mente, at kontrasten var stillet forkert. Det er slet ikke sikkert, at det er Z5500.