Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af CHPH88
Står lidt og skal vælge imellem disse tv:

Sony KDL-46W5500
http://www.hifipriser.dk/Product/Detail ... pid=497691

Sony KDL-46Z5500
http://www.hifipriser.dk/Product/Detail ... pid=633678

W modellen er 100htz og har MPEG4 tuner

Z modellen er 200htz og har kun MPEG2 tuner

Den er til stuen, og xbox'en bliver tilsluttet, og så er mit spørgsmål så, om MPEG4 er nødvendigt? og hvad det egentlig for noget?

På forhånd tak :)

Mvh. Christopher
Af cannavaro
CHPH88 skrev:Står lidt og skal vælge imellem disse tv:

Sony KDL-46W5500
http://www.hifipriser.dk/Product/Detail ... pid=497691

Sony KDL-46Z5500
http://www.hifipriser.dk/Product/Detail ... pid=633678

W modellen er 100htz og har MPEG4 tuner

Z modellen er 200htz og har kun MPEG2 tuner

Den er til stuen, og xbox'en bliver tilsluttet, og så er mit spørgsmål så, om MPEG4 er nødvendigt? og hvad det egentlig for noget?

På forhånd tak :)

Mvh. Christopher
Z-modellen har skam MPEG4, og det er 200 procent sikkert. Du kan sikkert læse meget mere om MPEG-4 herinde ved hjælp af søgefunktionen, eller Via Google.

Du kan iøvrigt læse en anmeldelse af begge skærme herinde. Forskellen imellem 100 og 200 Hz på de følgende modeller er ikke særlig, stor, og er ikke alene merprisen værd. Generelt set er Z5500 overall lidt bedre på det billedmæssige plan, men personligt ville jeg spare de ekstra penge.
Af CHPH88
Mange tak for svar :)

Læste også lige på Sony egen hjemmeside at den har MPEG4, det står bare ikke andre steder.

Okay, men hvis jeg kan få rabat på Z modellen til omkring 10.000-11.000kr - Vil den så være det værd?

Synes nemlig Z modellen er flottest med den slim line fjernsynet nu er, og er villig til at betale lidt ekstra for det :)

Med omkring ydelsen mangler jeg stadig lidt hjælp :)
Af cannavaro
CHPH88 skrev:Mange tak for svar :)

Læste også lige på Sony egen hjemmeside at den har MPEG4, det står bare ikke andre steder.

Okay, men hvis jeg kan få rabat på Z modellen til omkring 10.000-11.000kr - Vil den så være det værd?

Synes nemlig Z modellen er flottest med den slim line fjernsynet nu er, og er villig til at betale lidt ekstra for det :)

Med omkring ydelsen mangler jeg stadig lidt hjælp :)
Hvis du kan presse prisen ned til det du nævner, er prisforskellen højst 1500 Kr, og Ja, så er vi efter min mening inden for rimelighedens grænser.

Jeg vil foreslå dig, at du læser begge anmeldelser af skærmen herinde (40" versionerne). Faktisk har anmelderen i anmeldelsen af Z5500, faktisk flere steder forholdt sig til, hvordan skærmen yder i forhold til W5500. Jeg er sikker på, at du vil få rigtig meget ud af at læse de 2 anmeldelser. Efterfølgende kan det selvfølgelig være, du stadigvæk har spørgsmål, og så må vi tage den derfra:)
Af CHPH88
Fik lige læst Z anmeldelsen :)

Der bliver kalibreret og ændret på indstillingerne.

Er det så muligt, at jeg når jeg selv får det tv, så bare kan kigge på de oplagte tabeller, og så indtaste/skifte til de forskellige værdier, så mit tv bliver opsat ligesom efter testen?
Af cannavaro
CHPH88 skrev:Fik lige læst Z anmeldelsen :)

Der bliver kalibreret og ændret på indstillingerne.

Er det så muligt, at jeg når jeg selv får det tv, så bare kan kigge på de oplagte tabeller, og så indtaste/skifte til de forskellige værdier, så mit tv bliver opsat ligesom efter testen?
Først og fremmest er det vigtigt, at du skifter til Biograf-mode, hvilket anmeldelsen også bekræfter. Allerede her er forskellen slående, i forhold til de øvrige standardindstillinger. Jeg vil mene, at billedet her nok er helt fint for mange normale brugere, men at indstille det yderligere anbefales dog. Du skal være opmærksom på, at du selvfølgelig uden problemer kan indstille dit Tv til de værdier, som Flatpanels.dk foreskriver, men det vil stadigvæk ikke være helt optimalt. Et par ting som går igen på alle Sony-modeller, er at slå de fleste billedbehandlingssystemer fra inklusiv kontrast, som skal stå på 0, men kontrast, lysstyrke, samt justering af farver er individuelt fra hvert Tv, fordi der kan være variationer i panelet, samt lysforhold, og ikke mindst signalkilde.

Du kan købe en kalibreringsdvd, for at justere til de korrekte værdier, i forhold til de ovenstående parametre, men det er bestemt ikke let at arbejde med.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg synes, det er en væsentlig parameter, at Z5500 er temmelig meget kønnere end W5500, men det er naturligvis bare i min bog. Til 10.000 kr. synes jeg det er et godt køb.

Du kan godt benytte de indstillinger, som Rasmus fandt frem til, men som cannavaro er inde på, så er der forskel fra TV til TV, så du får ikke et ligeså præcist billede ved, at bruge tabelværdierne. De er dog et godt udgangspunkt, og det er lidt tvivlsomt, om du på øjemål selv vil kunne gøre det bedre.