Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mik
Under panelsøgning finder man at Dell 2007FP har et 20 tommer 16 ms S-IPS (LG.Philips LM201U04) eller et 8 ms (g2g) S-PVA (Samsung LTM201U1) panel.
Hvor ser man hvilke panel man køber? Jeg synes ikke det er oplyst på Dell's side over specs for skærmen.

http://accessories.euro.dell.com/sna/pr ... &sku=59199

Jeg har læst frem og tilbage på forskellen mellem S-IPS og S-PVA, som jo er meget forskellige teknologier. Til gengæld synes jeg at læse at de nyeste IPS og PVA paneler er blevet så gode, at de faktisk minder om hinanden ud fra et slutbruger synspunkt. IPS's største problem synes at være kontrastforholdet, og PVA's problem er farvegengivelsen (særligt ved 0-vinkel). Responstiden og betragtningvinklen er stort set ens på de to paneler.

Hvilke panel skal man foretrække?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg ville ikke bekymre mig så meget om det - de to teknologier er ikke SÃ… forskellige som du antyder og de to forskelle du også angiver er stort set det eneste du vil lægge mærke til. Jeg ville bekymre mig mere om baggrundsbelysning og pixelfejl hvis jeg var dig ;)
Af strawman
Hej

Jeg har lige modtaget og opstillet mine to nye 2007FP (efter at have returneret 2 stk 1907FP'ere, der skuffede med deres TN-paneler). Jer er lidt nysgerrig efter at se, hvad det er for paneler der sidder heri, men kan ikke finde informationen.
På 1907'erne skulle man slukke og holde +og Menu inde....men det lader ikke til at virke her. Menuen er helt anderledes. Den er "flottere" og ligger vandret i bunden af skærmen med et DELL-logo længst til højre. Der er ingen generel "Factory-Reset" og under "Display Monitor Information" er der ingen panelinfo, kun at det er en 2007FP. Bagpå skærmene på stregkoden står der A02.

Men skærmene er super. Knivskarpe og fede mættede farver. Ingen banding. Sort er sort og hvidt er hvidt.
Sammenholdt med min gamle Syncmaster 950P er de mega skarpe. Var slet ikke klar over at jeg havde haft en sÃ… uskarp skærm i flere år. Syncmasteren blev slukket straks.

Skærmene er SUPER og kan klart anbefales. Fik dem med 35% rabat, hvilket vil sige 7000,- incl. moms for to stk.

Men hvor er panel-informationen?
Af itjan
Sluk skærmen, hold menu og + inde, tænd og tryk derefter på minus.
Af strawman
Det er LM201U05 (LG.Philips S-IPS 8bit, 8ms) jeg så har fået (A02). Det er jeg bestemt ikke skuffet over. Havde egentlig forventet S-PVA.
Men uanset, - så er skærmene altså SUPER. Jeg arbejder meget programmering og en del med digitale billeder, og her ser farver og nuancer rigtigt gode ud, og betragtningsvinklen er fin. Ved 1907'erne kunne man se tydelige nuanceforskelle, hvis man flyttede hovendet mere 5 cm. Men med 2007FP kan jeg flytte mig ca 50cm til hver side før der er synlig forskel i fravenuancer. Og så er der i øvrigt ingen pixelfejl. :-)
Teksten er knivskarp, og selvom opløsningen er oppe i 1600x1200, så er de meget behagelige at læse med. Jeg bliver ikke træt og anstrengt i øjnene mere, og det er nemt at følge tekst-linierne.

De kan varmt anbefales. og til godt 3500 (tilbudet gjaldt indtil ultimo juli), synes jeg det er et fund. Der kan jo dagtens findes ringere 19'-skærme i samme prisleje!
Af mik
Dual 2007FB er bestemt ikke nogen dårlig idé. Ærgeligt at jeg er kommet for sent til disse varme somertidbud fra Dell - eller var dit tilbud på 35%via Fælleskøb ?

Jeg er overbevist om at 2007FB er markedets bedste skærm til prisen lige nu. Desværre har de 'kun' 25% rabat på skærmen lige i øjeblikket, dvs. kursen er 4100 kr.
Af strawman
Det var ikke via fælleskøb. Jeg fik 35% rabat fordi Dell har 25% på lige netop 2007FP, og så kørte de indtil 26/7 med yderligere 10% på alle varer. Skærmene blev bestilt 21/7 og leveret 27/7.
Af mroek
Jeg bestilte 2007FP den 13/7, og fikk skjermen levert den 18/7. Den kom fra fabrikk i Holland, og har rev A02.

Jeg fikk beskjed fra Dell om at alle disse skjermene nå benytter S-PVA, og min skjerm er dessverre en S-PVA. Jeg synes det er litt merkelig at strawman da fikk S-IPS, men det var jo heldig for ham.

Jeg er ikke helt fornøyd med min skjerm, og har klaget til Dell. Baklyset er ikke jevnt nok, synes jeg. På en hvit bakgrunn ser jeg tydelig mørke felter, og litt til høyre for midten er det et vertikalt felt som er tydelig mørkere enn resten. Dell krevde å få se et bilde av dette, men jeg lurer på om dette er "normalt" på disse skjermene. Isåfall returnerer jeg min på angrefristen. Slik ser det ut:

[img]http://personal.dynator.no/dell_2007fp_a02_small.jpg[/img]

Må man forvente at baklyset er så ujevnt? Ellers er skjermen skarp og fin, ingen døde pixler og ingen banding.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Generelt er det oftest baggrundsbelysningen der er fejl i, så du er bestemt ikke ene om at have de problemer. Om man kan leve med det er en anden sag og Dell er gode til at ombytte skærme der lider af inhomogen belysning - der er dog ikke nogen garanti for at dit nye eksemplar er bedre.
Af mroek
Da har jeg fått beskjed fra Dell om at vi er enige om at skjermen har en feil, og jeg fikk tilbud om å bytte skjermen. Problemet er at det ikke var sikkert at jeg fikk en *ny* monitor. Det kunne også være en brukt monitor som var testet og godkjent. Det vet jeg ikke om jeg vil ha. En fabrikkny monitor er kanskje det beste?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis den nye skærm ikke fejler noget og du ikke kan se forskel på om den er ny eller ej, så er det vel ligemeget så længe den ikke lider af nogen fejl? Du har jo stadig 3 års garanti på den, så hvis den nu også har en skavank så ryger den jo også retur.
Af mroek
Ja, om erstatningsskjermen fremstår som ny og er feilfri, så er jo alt greit.
Af mroek
Da viser det seg at Dell sin tekniske avdeling er helt håpløse. Først skulle jeg få bytteskjerm, deretter skulle jeg få ny skjerm, så var det tilbake til bytteskjerm, og så bestemte de seg for at jeg ikke fikk noe.

Jeg har fått avtalt med selgeren at skjermen går i retur, og da blir det garantert ingen ny Dell-skjerm!

Siden skjermen går i retur haster det å bestille en annen skjerm. Jeg har mer eller mindre bestemt meg for å kjøpe en NEC 2070NX-BK, er det noen som har erfaring med denne? Den er S-IPS, og burde være brukbar til bildebehandling og kontorbruk/programmering.
Af SLL
Jeg tror mange producenter cykler deres skærme rundt i deres systemet. Jeg tror det er normal praksis, at skærme der modtages for ombytning med små problemer, tit sendes ud til en anden kunde. Nu blot med en justering, så skulle den være som ny.

Måske den nye kunde er tilfreds med skærmen, så skulle alt jo være godt. Men jeg syntes det er en skidt ting at gøre. Hvis jeg køber en ny skærm, så forventer jeg også at få en "helt komplet" ny skærm. Ikke en skærm som tidligere har været sendt ud til anden kunde, og nu blot har fået en justering, ny indpakning og måske blevet pudset lidt.

Men sådan tror jeg desværre det er generelt hos alle producenter og servicecentre.

Prøv at tænk på alt det udstyr vi sender tilbage til forhandleren på 14 dages garantien - pengene retur. Det ryger ud til en anden kunde, og sælges som nyt. Jeg er ikke glad for tanken, men hvis varen virker ... sååå...

SLL