Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa

Min første post, så tag godt i mod mig. :)

Som alle jer andre går jeg i overvejelsene om at købe en fladskærm, og min kærlighed er kastet over en Widescreen model. (Skærm model, ikke pige model, ik'... ;) )

Umiddelbart var min tanke at købe en 20", enten ViewSonic VX2025wm eller Philips 200W6CS. Det var indtil jeg så Acer AL2423W på 24" som virker som et prisbilligt alternativ i niveauet over.

MEN.... så var det at jeg kiggede lidt på mit system:
CPU: P4 2,8GHz
RAM: 1024MB
Grafikkort: NVIDIA GeForce FX 5200 med 128MB RAM

Så til mit spørgsmål:
Kan mit system overhoved trække en 24" widescreen skærm?
(Kan dem trække en 20", for den sags skyld?)

Jeg har indtil nu haft en 19" SONY ikke-fladskærm, og jeg bruger primært systemet til spil så som WoW, GTA etc.

/Allan
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dit grafikkort vil ikke kunne trække nogen spil i den opløsning skærmen kører med som default. En 24" skærm kører med 1920x1200 punkter hvilket kræver det nyeste og kraftigste grafikkort på markedet for at afvikle 3d applikationer.

Har du DVI udgang på det 5200 kort? For at være sikker på at dit kort kan vise 1920x1200 så skal det egentlig have duallink hvilket du først får når du kommer op i f.eks. Nvidias 7600 serie.
Af Famy
Takker for svaret.

Men der bør vel ikke være noget problem med at trækker de 20" Widescreen skærme, vel?

/Allan
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I teorien nej. I 3D kan du dog stadig ikke køre nogen af de nye spil - 1680x1050 er også en forholdsvis høj opløsning til så lille et grafikkort. Du skal nok op i et GF6800GT eller 7600GT før du kan afvikle tingene i et nogenlunde tempo.
Af Wired
Jeg har forsøgt mig med min 24" på et Geforce4 MX440 med 64 MB RAM og her flimrede noget af teksten med VGA-indgangen - DVI kunne jeg ikke få op i 1920x1200.

Istedet har jeg nu et Radeon 9200 SE med 128 MB RAM og den viser uden problemer 1920x1200 i både VGA og DVI. Der er tale om ren Windows - altså ingen spil selvfølgelig. :)

Dog hakker mine vinduer en anelse, når jeg flytter rundt på dem, det skyldes nok et behov for opgradering.
Af Famy
Det lyder til at jeg skal have nyt grafikkort, hvis jeg vil have en ny skærm. Jeg har kun AGP i min maskine, og vil helst undgå at skulle opgradere det hele.

At jeg skal bruge AGP begrænser jo feltet end del. Valget står lidt i mellem et 6600 GT kort, eller et 7800 GS.

Vil de kort kunne få min maskine (P4 2,8GHz + 1024MB RAM) til at spille med en 20" skærm så som en ViewSonic VX2025wm ?
(Hvis jeg altså også vil spille på den)

/Allan
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, men igen med forbehold. Du skal indstille dig på at du ikke kan slå detaljer og andet lir til på højere niveauer med et GF6600GT men et GF7800GS vil derimod sagtens kunne trække sådan en skærm med højeste detaljerigdom.
Af Famy
Tak for de gode svar.

Nu kan jeg jo bare begynde at tælle mine sparepenge, for at se hvad jeg kan nå op på. ;)