Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Har endelig besluttet mig at købe fjernsyn og hjemme-biograf næste måned.
Det drejer sig om det roste g10 plasma fra Panasonic og så har jeg valgt at købe deres SC-PT870 hjemmebiograf med i købet, så der er et lækkert samlet sæt, men.

Er blank med henhold til kabler. Bevares, ved da der skal hdmi, optisk/phono kabler til, men desværre er der ikke fandens mange tilslutninger i surround systemet i sidste ende.

Regner med der skal tilsluttes PS3, HTPC og self Tvet, så der er surround til alle parter.

PS3en og HTPCen har optisk lyd tilslutninger

Har kigget i manualen på Panasonics hjemmeside, og det virker lidt ''rodet'' med deres tilslutninger?
Den kan ses her: http://tda.panasonic-europe-service.com ... 0224-h.pdf

Nogen der har en ide om hvordan det kan klares?
Tak på forhånd :)

CrixD
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Husk at få fat på en BluRay-afspiller oveni. DVD er lidt underdimensioneret til nutidens fladskærme. En Panasonic BD60 kan fås for ca. 1500 kr.

HDMI-kablet afhænger af hvilken længde du skal bruge. 1-10 m kan gøres ret billigt, og generelt vil de fleste kabler kunne bruges uanset pris - ja, også selvom de er MØG-billige. Over 10 m begynder det at blive kritisk med kvaliteten, så der bør du ikke købe alt for billigt, da du derved kan miste 1080p-understøttelsen. Med alm. DVD er det dog ikke vigtigt.

Jeg har købt mine kabler hos www.av-cables.dk hvor du både finder HDMI og optiske kabler til billige penge. Hvis vi nu leger, at du har brug for 5 m kabel i både HDMI (til billedet fra din DVD til TV'et) og Optisk TOSLINK (lyd fra TV til anlæg), så kan du købe disse kabler:
HDMI: http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... 93_da.html
TOSLINK: http://www.av-cables.dk/lydkabler/optis ... 91_da.html

Pris: Ca. 250 kr. plus fragt.

Dertil kommer så et ekstra HDMI-kabel til den Blu-Ray afspiller du naturligvis render ud og køber med det samme. Der kan du købe samme kabel.
Af CrixD
Tak for svaret, men tror du har misforstået mig.
Burde måske have formuleret mig bedre :p

Det jeg mente var, at hvilke type kabler skal jeg bruge, så jeg vil kunne få surround lyd til hjemmebiografen fra tvet, ps3en og htpcen?
For at være ærlig, så er det den eneste grund til den er købt, da jeg har blu-ray/dvd med PS3en og snart med HTPCen.

HDMI kablerne har jeg styr på ;)

Af tilslutningsmuligheder er der jo kun phono og en Toslink port på hjemmebiorafen, men det er jo for lidt porte jo?
Så mit spørgsmål var, hvilken løsningsmodel af kabler skal jeg bruge for at dette kan blive muligt?

Men ellers mange tak for det gode svar Yakken ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ahh... sorry. Jeg læste vist lige forbi det med PS3'en og din HTPC.
Af CrixD
Update:
En gammel ven ringede i går og vidste han havde lidt viden omkring dette område, så har fået følgende indkøbsliste hos av-cables :)

1x High Quality Stereo audiokabel 1.5m - Fjernsyn/Surround
1x High End Optisk Toslink Switch 2 vejs - Virkede som den idelle løsning?
3x High Quality Optisk toslink Digital kabel 0.75m - Til løsningen så både ps3/htpc er tilsluttet.
3x High Quality HDMI 1.3 kabel 1.5m - Tilslutning af billed

For mig virker det som en logisk løsning, men det er da selvfølgelig en skam der ikke er fjern kontrol til, men det vist bare dovenskaben der snakker ;)

Men virker det ikke som et godt setup af kabler?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det ser ikke dumt ud. Uanset hvad så kommer du nok ikke udenom en switch til lyden. Du kan dog ikke hive HD-lyd gennem optiske kabler, blot så du er OBS på det.

Nu fik jeg ikke gemt manualen fra dit link øverst, men har anlægget et 5.1 lydinput via analoge tillsutninger? I så fald, så kan du vist få en analog AV-adapter til PS3, som gør det muligt at hive HD lyden ud dén vej. PS3 kan dekode HD-lyden internt, og sende det videre i korrekt format.
Senest rettet af Torben Rasmussen 19 okt 2009, 10:14, rettet i alt 2 gange.
Af CrixD
kunne jeg desværre godt forstille mig, men kan ikke umildbart se en løsningsmodel så der er hd lyd ellers :/
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg nåede lige at rette mit indlæg imens du skrev...
Af CrixD
jeg tjekker lige op på det ;)

EDIT:
Nej det er ikke muligt, så der er intet problem, da det slet ikke kan lade sig gøre ;)