Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af burgurne
Hej.
Er det kun her i DK, at det analoge TVsignal er på vej ud? Jaja, jeg ved godt, at hele verden ikke slukker for det analoge signal om 14 dage, men hvor langt er de andre lande?
Hvornår kan man forvente at se en TV-model UDEN analog tuner, altså kun med digital tuner (eller tunere til PiP)?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi er langt fra de eneste. Jeg har ikke en komplet liste, men på det seneste har USA, Sverige og Frankrig slukket for det analoge net. Vi snakker dog kun om luftbårent TV - kabel-TV kan jo stadig ses analogt, så analoge tunere forsvinder næppe foreløbigt.
Af burgurne
Hvis kabelTV er det eneste der "skal" bruge en analog tuner, er det så ikke bare et spørgsmål om digital udvikling hos kabelTV selskaberne?
Os med fibernetTV har ikke noget analogt signal, og det går jo alligevel.

Nu koster en analog tuner sikkert ikke ret meget at implementere i et TV, men udvikling af filtre, tunere, antennegange inde i apperartet for at undgå støj osv osv, det er jo noget vi vil betale for, uden at få noget for pengene, da vi slet ikke bruger det analoge signal mere. Jeg kender da også en del der gerne ville købe et TV uden højttalere, forstærker samt nu analog tuner, og så kunne fabrikanten bruge pengene på bedre kvalitet af digital tuner (eller 2 tunere som tidligere nævnt).
Med f.eks en programmerbar Logitech fjernbetjening, er det jo ikke sværere at betjene et TV med surroundanlæg til end et TV "standalone" mht betjening af lyd, volumen on/off osv.

Det må da give nogle designmæssige fordele også, at der skal mindre stik bagpå, ingen højttalere i kabinettet, ingen forstærker.

"Keep it simple" :)

Nogen planer om at lukke for analog radio også? (forhåbentligt ikke!)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi kan da godt blive enige om, at simplere apparater ville være at foretrække, men det er jo ansporet af den tekniske indsigt du og jeg sidder med. Hvis du aldrig har rodet med TV, HIFI eller andet elektronik, så vil du nok sætte pris på, at alt er klaret for dig. Min mor ville eksempelvis være ret ked af selv, at skulle rode med universalbetjeninger, eksterne tunerbokse og lydanlæg.

Jeg tror desværre, at gruppen af brugere, der rent faktisk ønsker, at have alt i separate enheder er begrænset til meget få individer. Og det er nok ikke et segment man bliver rig af at sælge til alene. Mon ikke et TV med alverdens tunere sælges efter devisen "better safe than sorry"? Pioneer havde forstået, at denne gruppe fandtes, men se hvordan det gik dem :((
Af burgurne
Ja, det er da rigtig nok, at nok de fleste mennesker gerne vil have indbygget lyd osv i deres TV, selvom jeg helst ville have "en monitor" med digital tuner og HDMI-ingange/udgange, samt en settopboks fra Dansk Bredbånd til HDTV med indbygget harddisk. Ingen af delene er desværre til at købe :((

Ja, det var synd Pioneer forsvandt med deres suveræne plasma TV. "Græs er grønt, og sort er SORT" er en lettere omskrivning af Claus Ryskjærs sætning fra dengang DR havde kampanger for at få folk til at skifte fra sort/hvid licens til farve licens ;;) Der er jo sket en del siden da, men farverne er stadig ikke perfekte på noget apperat.
Af Strandvasker
Den generelle trend er vist at rene monitors er dyrere at prcoducere end tv fordi de skal laves som en mindre sideproduktion mens tv med tunere, højttalere og hele molevitten bare fræser derudaf på samlebåndene.

Det ændrer sig naturligvis hvis majoriteten af forbrugerne ønsker rene monitors, men så længe det kun er den nørdede minoritet der ønsker det, så er prisen på højttaler og tuner komponenter mindre end omkostningerne ved at fjerne dem/springe dem over i enbegrænset produktion. Dertil kommer så bøvlet med at distribuere de "amputerede" apparater rundt til de enkelte forretninger.

Der er billigere at producere og distribuere ens apparater, og så kan vi slutbrugere vælge ikke at bruge nogle af de features apparaterne har.