Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DanielPT
Hey allesammen på FP :)

Jeg er den glade ejer af et Panasonic TH50PZ80.
Jeg har så læst en del anmeldelser på denne fine side og der står altid noget med kalibering.

Jeg er ikke så meget inde i dette men jeg har prøvet at kalibere mit t efter den guide her på siden altså den med Pirats dvden. Dog har jeg ingen af de blå briller.

Men jeg vil jo gerne have det bedste ud af mit tv da det bliver brugt meget til alm tv, PS3 og HD.

Men nogen der har en indstilling som bare spiller max på denne skærm?

Jeg kan lige smide et billede af mine indstillinger som er blevet indstillet efter forskellige guides osv her fra siden.

OBS billedet er stort
http://img504.imageshack.us/img504/2713/imag0008m.jpg

Fordi jeg beder jer om hjælp er fordi jeg ikke helt har råd til en prof kalibering.

Mange steder kan jeg læse at de har fx farve: +5 hvordan kan jeg se +5 på mit tv? Altså lidt svært med bare sådan en bjælke :)

Og hvordan virker denne guide nedenfor?
Skal jeg gå på nettet via min PS3 fx og se HTML linket?

http://www.flatpanels.dk/monitortest_dk.php

Mange tak for hjælpe allesammen.

Mvh Daniel
Af Plasman1978
Hej Daniel.

Når der bliver beskrevet f.eks. +5 i indstillingerne på Panasonics modeller uden numeriske værdier, så menes der højst sandsynligt 5 "klik" mod højre fra default-indstillingen.
Den indstilling du kører med der kan da kun gi ondt i øjnene :s
Prøv istedet at benytte Cinema-mode og den varme farvetemperatur,det er et KÆMPE skridt i den rigtige reting. Jeg vil desuden foreslå dig at lade farverne stå hvor de er(i midten),samtidig med at du sætter "sharpness" på minimum.
Kontrast og brightness kan du nemt indstille vha. div. testbilleder.
Måske du synes billedet ser en smule mat ud i forhold til hvad du har været vant til,men prøv at vænne dig til de "nye" indstillinger. Det er sådan det bør se ud og er det eneste korrekte.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vores monitortest kan ikke køres fra en PS3, da den er lavet i Flash. Du skal bruge den med en PC. Der er desuden ikke nogen kalibreringsbilleder i testen, så du får ikke så meget ud af at bruge den, ud over, at du kan se de farver den indeholder - de er bare ikke arrangeret efter nogen kalibreringsstandard.

Hvis du har læst vores guide til indstilling af dit TV, hvilket det jo tyder på, at du har, så kommer du nok ikke så meget længere på egen hånd, uden at skulle købe noget testmateriale.

Har du søgt efter indstillinger på nettet?
Af DanielPT
Rigtig mange tak for svarene begge 2 :)

ja har ledt overalt synes jeg efter nogen men intet.

Og sorry den ændre jo selvf profil når jeg skifter fra HDMI til TV. Den Normal profil der er fra alm TV.

Har prøvet at følge denne guide:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1254381196

Sådan her ser min biograf profil ud.
http://img79.imageshack.us/img79/276/imag0012t.jpg

Og jeg er lidt i tvivl om det der Superhvid skal være slået til på min ps3? Og er også i tvivel om Cross Color skal være Aktiveret (Nå der står at Cross color bruges når der modtages via Video IN eller SCART) Bruger ingen af dem så ligemeget bruger kun HDMI.
http://img340.imageshack.us/img340/1135/imag0010d.jpg

Og lige en sidste ting. I guiden står der hvor man skal indstille Lys den med det store THX logo at man skal skrue helt op for Lys så man kan se skyggen bag THX logoet men jeg får ingen skygge. Så står der dette
Hjælper dette ikke, så kan du i stedet benytte de farvede bjælker i toppen af prøvebilledet, som indeholder syv firkanter fra grå til helt sort. Hvis du sænker lysstyrken indtil den højre kasse forsvinder, og så øger lysstyrken igen indtil du lige præcis kan se den.
Jeg mener det er den firkant helt oppe i højre hjørne men den kan jeg slet ikke se selvom mit Lys er skruet helt op eller ned. (Billedet viser helt oppe)
Se billedet:
http://img62.imageshack.us/img62/268/imag0013o.jpg

Det skal lige siges at RGB er slået til fuld og IKKE begrænset på min ps3. Begrænset giver forstyring i sort.

Og skal man bruge den samme Biograf indstilling til sit Analoge signal og hvis jeg spiller noget fra min ps3? For synes at hvis jeg indstiller min Biograf profil når jeg er på mit analog tv er billedet ret dårligt, uskarpt og meget mat :(.

Håber i vil hjælpe lidt mere.

Mvh Daniel og tak
Af bantam
Du skal sætte "RGB fuld rækkevidde (HDMI)" til "Begrænset", ellers kan systemet ikke vise f.eks. blacker-than-black og derfor virker THX-logo-testbilledet ikke for dig. Når dette er indstillet korrekt vil jeg tro, at din LYS-indstillingen får en noget lavere værdi.

Desuden skal "Y Pb/Cb Pr/Pr Superhvis (HDMI)" stå til "Aktiver."
Af DanielPT
Tak for svaret.
Men jeg prøvede at slå RGB til begrænset men så får jeg sådan noget småt "grums" i de sorte bjælker i top og bund når jeg afspiller en dvd.

Gjorde heller ikke en synlig forskel under THX logoet.

Mvh Daniel
Af bantam
Det skal ikke gøre en forskel på udseendet af videosort, om du vælger RGB = fuld eller begrænset. Det lyder som om LYS står for højt, hvilket dit screenshot også indikerer. Prøv at skrue ned for LYS, når du skifter til "begrænset" og se, om støjen i sort forsvinder.

At det ikke giver nogen forskel på THX-billedet lyder underligt...

Har du indstillet "BD/DVD Video Output Format (HDMI)" til "Y Pb/Cb Pr/Pr "? (denne indstilling må ikke stå til RGB)

Husk at indstille "Y Pb/Cb Pr/Pr Superhvid (HDMI)" til "Aktiver" - ellers viser systemet ikke "whiter-than-white" (highlights med korrekt intensitet).
Af DanielPT
Hold da k... bantam du er da for sej mand!
I andre selvf også :D

Jeg lavede de indstillinger du forslog nu kunne jeg se logoet med skygge og det hele.
Mega fedt billede.

Dog kan du svare mig på om jeg skal køre med de samme indstillinger når jeg ser tv altså alm analog?

Der synes jeg nemlig billedet er ret dårligt på nogle kanaler men det jo analogs skyld.

Eller er mine indstillinger på

Biograf

Kontrast er ca 5 tryk under midt.

Ellers andet midt i og skarhed på det mindste.

Og alt gejl slået fra.

Men 1000 tak indtil videre :D

Mvh Daniel
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
På det analoge signal kan du godt skrue lidt op for skarphed og noise reduction.
Af bantam
Enig med Yakken. Og ja, brug ellers de samme indstillinger.

KONTRAST-indstillingen skal man som udgangspunkt indstille efter omgivelserne - forstået på den måde, at i et meget lyst rum kan der være behov for en højere KONTRAST-indstilling. Det samme gælder for LYS - men det kan du jo forsøge dig frem med, nu hvor du har mulighed for at skyggerne på THX-logoet.
Af DanielPT
Okay tak yakken vil jeg lige prøve.

Men jeg har ingen noise reduction

Jeg har disse som står midt i med Biograf

Kontrast

Lys

Farve

Skarphed

Farvestyring: Fra

Farvetemp: Varm

PN-R: Fra

3d-COMB: Fra

Mvh Daniel :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er PN-R og 3D-Comb du kan prøve, at skrue lidt på samtidigt når du ser analogt TV.
Af bantam
P-NR og 3D-COMB er de omtalte (støjreduktions-)filtre.
Af DanielPT
Ahh mange tak gutter for de super hurtige og gode svar.

Jeg har sat P-NR til middel og 3D-COMB: Til.

Så må jeg se.

Jeg siger ihvertfald mange tak..!

Men hva så når jeg en dag får digitale kanaler kan jeg så godt bruge Biograf og med de indstilliger som HDMI?

Og slået de diverse ting fra?

Mvh Daniel og endnu engang tak