Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Zeusis
Hej allesammen, jeg er ny her på flatpanelsDK. Min kæreste og jeg er total forvirret og er ikke rigtig klar over hvor vidt vi har det vi skal bruge når vi går over til Digital tv. Den 13. juni 2009 købte vi en fladskærm, et 32" Samsung tv, type no. LE32B350 som skulle have indbygget digitaltuner, men har læst på nettet at der er forskel på de digitaltuner der sidder i fladskærmene, for en er til parabol, en til antenne og et til kabel-tv. Vi bor i et område hvor der er kabel-tv og undersøgte så hvilken type tuner der sidder i vores nye tv og fik så af vide at det var digitaltuner til antenne som sidder i tv'et,det blev jeg lidt øv over, når man er kabelkunde. Jeg vil så gerne hører om dette er korekt ?og hvis dette er tilfældet, hvad skal vi så gøre ? Jeg snakkede med vores varmemester, som sagde at hvis vi kunne tage de svenske kanaler og tv'et var med mpeg4 skulle vi ikke foretage os noget. Man får så mange informationer at det forvirre mere ind det er godt. Håber at der er nogen som kan hjælpe os ud af denne forviring. :o
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har skrevet en hel del artikler til dig:
http://www.flatpanels.dk/artikler.php

Her kan du finde en artikel, der forklarer hvordan du får digitalt TV, uanset hvilket TV du har:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1243630500

Og om hvilke typer digitalt TV der findes:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1207637872

Læs ovenstående, og så kan du scrolle ned og læse videre herunder:

Hvis du herefter starter med at hive din manual til TV'et frem, så kan du læse dig til, at TV'et har DVB-T tuner med MPEG2 og MPEg4 dekodning. Fra ovenstående artikler har du læst, at DVB-T kun er til egen antenne, så hvis du har kabel-TV, så dur den altså ikke. Dermed har du ikke direkte adgang til digitalt TV og skal derfor ud og købe/leje en digital boks. Hvilken boks du skal have afhænger af hvem der leverer jeres kabel-TV.
Af fartil4
hvis det yousee du har så hold øje med dba.dk i digitalemodtagere sådan en kan erhverves for 300-500kr af mærke samsung 3126 med harddisk eller 3106 uden harddisk.den jeg nævnte til 300-500kr er 3106. O_O
Zeusis skrev:Hej allesammen, jeg er ny her på flatpanelsDK. Min kæreste og jeg er total forvirret og er ikke rigtig klar over hvor vidt vi har det vi skal bruge når vi går over til Digital tv. Den 13. juni 2009 købte vi en fladskærm, et 32" Samsung tv, type no. LE32B350 som skulle have indbygget digitaltuner, men har læst på nettet at der er forskel på de digitaltuner der sidder i fladskærmene, for en er til parabol, en til antenne og et til kabel-tv. Vi bor i et område hvor der er kabel-tv og undersøgte så hvilken type tuner der sidder i vores nye tv og fik så af vide at det var digitaltuner til antenne som sidder i tv'et,det blev jeg lidt øv over, når man er kabelkunde.
Hvis vi lige stopper her en gang :)
SÅ vidt jeg forstår dig, har I på nuværende tidspunkt kabel-TV. I får altså TV leveret af en eller anden udbyder (sikkert Yousee eller Stofa), og har sat jeres TV til et antennestik et eller andet sted i stuen.

Såfremt ovenstående er korrekt, er hele snakken om overgangen til digitalt TV irrelevant for jer. Det er kun for antennebaseret TV, at der bliver lukket for de analoge kaneler pr. 1. november. Hvis I kan se kabel-TV nu, så er det analogt TV (jeres TV har ikke digital kabeltuner, så analogt er det eneste mulige), og det vil I kunne blive ved med ganske mange år fremover.

Faktum er at langt de fleste danske husstande modtager TV gennem kabel eller parabol, og for alle disse husstande er al snakken om sort skærm 100% irrelevant.

At der er mange udbydere som benytter chancen til at samle kunder op med diverse skræmmekampagner om sort skærm - det er en helt anden snak.

Venligst
Kim

PS. I vil dog kunne få et bedre billede ved at modtage signalet digitalt (evt. gennem en digitalboks fra jeres udbyder), men hvis I generelt er tilfredse med jeres nuværende billedkvalitet, skulle det være unødvendigt at gøre mere.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er jo også dét der skrives i de artikler jeg linker til i første omgang...
Af Fredtoft
Easy now, I'm just trying to help ;)
Det var jo ikke nogen kritik af jeres fine artikler.

Der er bare nogen som har det på den måde, at de helst skal have et konkret svar på deres konkrete spørgsmål for at føle sig sikre. Jeg fik den opfattelse at Zeusis kunne høre til denne gruppe, som selv efter at have læst lidt artikler på nettet havde behov for det helt konkrete svar, at der ikke ændres på Yousee's analoge udsendelser pr. 1. november.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du skal ikke opfatte det som et ophidset indlæg. Vi har blot skrevet artikler, specifikt til netop dette spørgsmål, som gerne skulle ruste brugerne lidt bedre.