Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af millos
Hej alle.

Har efterhånden læst samtlige tv-reviews på nettet, og står nu tilbage med 4 reviews som alle udtrykker at det er det (eller et af de) hidtil bedste tv på markedet. Jeg skal vælge et TV til den gamle, så prisen er i og for sig underordnet. Dermed ikke sagt at "value for money" ikke skal tages i betragtning, da han ikke er fan af bare at smide penge ud af vinduet :)

Jeg har læst om:

Kuro-600A
UN46B8500
Beovision 8-40

Men det er jo svært at sammeligne forskellen. De reviews jeg har fundet af pioneeren er jo over 1 år gamle, så hvordan har teknikken udviklet sig når man sammenligner med samsungs nyeste og B&0's nyeste?

Er prisforskellen pengene værd, og kan et tv til omkring 20.000 være næsten lige så godt som et til det dobbelte?

Har jeg kig på de rigtige modeller, eller er det nogle helt andre jeg skal kigge på?

Håber på noget hjælp

mvh

Emil
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I rå billedkvalitet så er Pioneer stadig den bedste. B&O har en masse dyder, men mangler essentielle features, som gør, at den ikke kan nå op på samme niveau. Deriblandt selve panelteknologien.

Vær OBS på, at effektforbruget på de tre typer bestemt ikke er det samme. 600A vil brænde 500 Watt af, hvor 46B8050 kan nøjes med under 1/3. 600A har ikke digitale tunere til andet end tagantenne indbygget.

Så er der selve finishen. Du betaler ret meget for at få B&O-finish, hvilket skal være en af de parametre du ønsker at vægte, ellers betaler du for meget. Ligeldes er lyden i B&O'en langt langt bedre end i de to andre, og fjernbetjeningen er uden sammenligning den lækreste, efterfulgt af Pioneers. Samsungs er lige til at smide ud i min mening - og det samme er lyden.

Så din far må vælge hvad han vægter højest, og hvad han reelt har lyst til at betale ekstra for. Det virker også lidt sært at du sammenligner et 60" Pioneer med et 40" og et 46" TV? Burde det ikke være 500A du kigger på - ikke at det betyder noget, for de er vist alle udsolgte...
Af millos
Jo er korrekt. Men han søger noget 42-50 ca.

Efter at have været en tur rundt i de lokale butikker nu samt fået lidt flere specifikationer fra ham om hvad tv'et skal kunne og ikke kunne.

TV'et skal have indbygget tuner, han gider ikke have en stående ved siden af - så er 500 a vel udelukket?

Efter min rundtur blev jeg fortalt at det tv med bedst billede på markedet pt er panasonic v10 serie - da de bruger stort set samme indmad som pioneers?

Så sælgeren sagde at man skulle have den model, eller en pioneer i stedet.

Kan se at i bruger 5090 som reference skærm - så er det den bedste skærm på markedet pt. uden en ekstern tunerbox?

Han kører tv via yousee med en HD-boks (hvis det skulle have indflydelse på valget)

Så det står umiddelbart mellem Panasonic 50" 10V og Pioneer 5090H.

Pros og cons på de to modeller da de jo næsten er i samme prisklasse.

mvh

Emil
Af Nick_S
5090H er definitivt en bedre skærm. Men har ligesom 500/600A kun en DVB-T tuner (til tagantenne) og en DVB-S tuner (til satellit).

Pioneer er bedre på stort set alle billedmæssige områder.
Panasonic har lidt problemer med antirefleksbahandlingen, så den vil i lyse omgivelser virke ret grå, hvor den egentlig bør være sort.
Et andet alternativ der fuldt ud er på højde med Panasonic kan være Samsung PS50B855, der ikke lider af de samme problemer i lyse omgivelser, og samtidig har et kanon godt billede.

Både samsung og panasonic kører også med DVB-C tuner
Af millos
Okay. Tak for inputtet - jeg så samsung skærmen i dag i butikken, hvor jeg synes billedet på V10'eren var bedre - især når man gik væk fra bluray.

Mht. tuners er det vel egentlig ligemeget, når han nu har en Yousee HD-boks han tilkobler via HDMI? Det vigtigste er bare at Pioneeren ikke har en seperat boks, men at alle "stik/udgange" sidder på/i tv'et og ikke i en boks ved siden af.

Men går ud fra at det bliver pioneeren så? :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du siger føst, at TV skal have alle tunere indbygget, men derefter at han nu bruger Yousee-boksen. Hvordan hænger det sammen? Alle TV kan bruges med denne boks - også LX5090 og 500A.

Igen: Pioneer er stort set udsolgt overalt, så I skal nok ikke sidde for længe ved køkkenbordet og diskutere.

Og for lige at gøre det klart, så bruger LX5090 og V10 på ingen måde samme indmad. Ud over, at de begge kan betragtes som elektroniske apparater, så deler de ikke ret mange specifikke dele. Hverken panel, chipsæt eller andet vigtigt. Der er ikke noget samarbejde mellem Pioneer og Panasonic.
Af Fing
Nu har jeg ikke Yousee, men du skriver at han kører Yousee med en HD-boks. Når det er tilfældet mener jeg ikke at du behøver nogen form for tuner i TV. Det er kun hvis han vil helt af med hans HD-boks at han vil skulle have et TV med en DVB-C mpeg 4 tuner.
Hvis han er glad for sin boks fra Yousee kan du altså kombinere den med et Pioneer plasma.
Hvis han ikke vil have sin Yousee boks skal du selvfølgeligt have et TV med indbygget tuner.
Af millos
Det jeg hentyder til som "en ekstern boks/tuner/etc", er den løsning man bl.a. ser hos pioneer 600A i form af en boks ved siden af tv'et, hvor lydudgange, scart, hdmi, tunere osv. sidder i boksen i stedet for direkte indbygget i tv'et.. Denne boks vil han undgå, og derfor skal disse være indbygget i tv'et.

Jeg er udemærket klar over at han ikke får brug for disse tunere, da han allerede har en boks - jeg udtrykte mig nok bare ikke klart nok :)

#Yakken

Alt jeg gør er at videregive den information som den kære ekspedient gav mig. Han påstod at før Pioneer stoppede deres produktion, havde Panasonic og dem indgået et joint venture i form af en fabrik, hvorfra der blev produceret dele til begge producenteres tv. Dette kan jeg så efterfølgende forstå på dig er forkert - hvilket blot giver endnu en grund til at vælge pioneeren.
Af millos
Hvilket jeg er udemærket klar over jeg, og som jeg egentlig synes jeg gør rimeligt klart i mit foregående indlæg?

Men ligemeget, lad det ligge, vi ved hvad hinanden mener.

Hvilke højttalere anbefales til tv'et (da jeg i jeres test kan se der ikke medfølger nogen)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Kig lige på timestampet. Vi postede samtidigt, så jeg kunne ikke have læst dit forrige indlæg - jeg skrev til Fing, som gav udtryk for, at han var i tvivl. Du behøver ikke føle dig ramt.

Det er rigtigt, at Pioneer og Panasonic bekendtgjorde, at de ville køre Pioneers TV-afdeling videre med paneler fra Panasonic, men det blev aldrig til noget. Der kom aldrig Pana-indmad i Pio-TV.

Husk at Pioneers TV leveres uden fod/beslag og højttalere. Disse ting skal købes separat.
Af millos
OK - sorry sorry.

Er der meninger om hvorvidt man bør vælge højttaleren til montering under eller de to mindre til montering på siden (rent ydelsesmæssigt), eller er det blot en smagssag?

Bliver mere og mere sikker på at det skal være pioneeren, og kan se at den stadig kan erhverves en del steder :)

Sidste spørgsmål er ang. DLNA og internet. På V10 er der mulighed for at gå på internettet via et netkabel, men ikke trådløst - right?

Men der der DLNA, overfører billeder trådløst fra en computer og ikke via et kabel? Eller foregår begge ting via kabel på V10 og trådløst på LX5090'eren?

Og har pioneeren overhovedet mulighed for internet tilslutning?

MVH

Emil
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Sidehøjttalerne til LX5090 får den til at blive noget bred, men derudover, så er det vist de samme enheder, der sidder i de to typer. Underhøjttaleren er bare samlet på midten, med enhederne i hver side. Jeg har valgt den der sidder nedenunder, og den leverer en ganske udmærket lydkvalitet - især i betragtning af hvad der er standarden indenfor fladskærme.

DLNA på LX5090H er kun til at vise film (i de rette formater), høre musik, og se billeder via et lokalnet. Den kan ikke gå på internettet, og har ikke smarte widgets og andet lir. Det skal desuden gøres via LAN og ikke WIFI. En bærbar med HDMI ville give dig samme funktionalitet, plus internetforbindelse 8)
Af millos
OK.. Super.

Mange tak for hjælpen - nu mangler jeg blot at overbevise ham om at det er billedet og ikke gadgets/lir der er vigtigst.

Tak endnu en gang for tålmodigheden og hjælpen! :)

PS. Blot for at sikre mig så jeg ikke begår en bommert :)

Der følger ikke en ekstern boks med til pioneeren, men alle indgange er indbygget i TV'et - right!? :)