Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af rangex
Hey

Mine forældre har bestilt den lille tv pakke fra Nef-fonden. Der har været en elektriker fordi og sætte en tv boks op på loftet. Det virker også fint, men vores problem er vi kun kan finde ekstra kanalerne på de 2 ud af de 4 fjernsyn. Jeg har prøvet mig frem på fjernsynene, men intet er lykkes endnu.

Biovision MX 7000

Kun på den ene fjernbetjening kan få v/setup frem og de 4 valgmuligheder i menu " tv program list - sound - picture - setup"

Det andet tv, kan jeg som sagt ikke få fremvist v/setup og kun "tv program list - setup" i menuen.

Derfor ingen mulighed for at indstille flere kanaler?

Så har jeg også et problem med at finde kanalerne på mit tv Panasonic Viera TH-37PX80 selvom den har DVB-T modtager? eller er jeg forkert på den. Et andet fladskærms i huset virker det skam fint på. Det er det jeg ikke forstår.

Håber i kan hjælpe

Mvh. rangex
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvad gør den boks du har fået på loftet? Hvilket signal sender den ud? Jeg kan ikke forestille mig, at det har noget med DVB-T at gøre, hvilket besvarer hvorfor dit PX80 ikke fanger noget.

Hvad er det helt præcist for nogle TV der dur, og ikke dur?
Af rangex
De 2 tv i stuen er begge B&O og der er det kun det ene der virker. På værelserne er det det ene tv med dvb-t modtager der har alle kanalerne.
Boksen på loftet hvor der går et antennestik ind er en "medieboks" fra Nef-fonden.

Det ene B&O tv, er muligheden bare ikke for at indstille kanaler på alm. vis.
Mit Panasonic tv kan os kun finde de almindelig kanaller som dr1, dr2, tv2 og den sidste. Men ingen af dem vi betaler for?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
For det første:
Hvis det ene B&O TV kan fange alle kanalerne, så er det IKKE et DVB-T signal du får rundt i huset. Det er et analogt UHF signal. Du skal derfor ikke benytte DVB-T tuneren i dine TV til at finde kanalerne på nogen af dine TV. Du kan åbenbart fange de gratis DVB-kanaler, men resten skal tages via den analoge tuner.

Hvis dine TV herefter ikke kan finde kanalerne, så lyder det som om signalet er for svagt. Har du nogen antenneforstærker koblet på noget sted? 4 TV på samme udgang lyder af ret meget, og normalvist vil man have en antenneforstærker sat på et eller andet sted.
Af rangex
Der er en antenne-forstærker på loftet, men de var lidt i tvil om det var en god ide. Men det endte med at når det var 4 tv så var det en god ide.

Hvordan indstiller man UHF kanalerne når jeg ikke kan finde muligheden. Det er mest vigtig med Panasonic tv. Prøver senere at kigge i brugsanvisningen, men fatter ikke B&O tvét

Ellers mange tak for dine svar
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
På dit Pana-TV skal du skifte til den analoge tuner, i stedet for at bruge DVB-T tuneren. Der sidder vist en "TV" knap, som skifter mellem tunerne.

Du kan dog finde information om hvordan kanalerne indstilles i manualerne til både B&O-TV'et og Pana-TV'et.
Af rangex
Der er en antenneforstærker på loftet og har fået de ekstra kanaler frem ved at skifte til analog på panasonic tvét. Men billedet er ret uskarpt/svagt og vil høre om man kan gøre noget ved det problem.

B&O tv'ene har jeg dog ikke endnu fået kigget på. Skal man virkelig også skiftet til analog og hvordan?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
B&O-TV'ene er kun analoge. De kan slet ikke vise digitalt TV, så der skal ikke skiftes rundt på noget. Mit eget MX6000 har tunersetuppet i menuen, når der trykkes på "menu".

Et dårligt signal skyldes nok din kabelføring, som er for støjfyldt. Det skyldes igen nok din antenneforstærker der ikke gør arbejdet godt nok. Hvordan ser hele kæden af kabelføring ud fra start til slut (beskriv i detaljer hvad der sidder sammen hvor)?