Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af David
Hej Flatpanels.dk,

I er sikkert blevet stillet dette spørgsmål fem milliard gange, men jeg forsøger nu alligevel at stille mit spørgsmål, da jeg finder det næsten umuligt at finde rundt i denne skov af fladskærme. :)

Jeg leder efter en 20" skærm, som jeg skal bruge til alt ligefra gaming, til programmering, til video/billede behandling osv.

Hvad kan i anbefale mig?

Mit grafikkort er et Radeon 9800 XT. Hvordan finder jeg ud af om det understøtter en opløsning på 1600x1200?

På forhånd tak for hjælpen (B

/David
Af David
Jeg har kigget på Samsungs 204B. Hvad mener i om den?
Af SLL
Jeg kikkede også på 204 modellen i tidernes morgen. Men det med TN panelet fik mig til, at gå væk fra den. TN panelet har dårlige synsvinkler, hvilke ikke dur for mig.

Nu skriver du video og billedbehandling, her tror jeg heller ikke 204'eren er så god.

204 er vidst en rimelig gamer skærm, eftersom TN paneler er ret hurtige, hvis ikke de hurtigste paneler.

Jeg havde taget en skærm med S-IPS ell. S-MVA panel. Her får du rimelig gaming hastighed, bedste synsvinkler og gode farver. MVA panelerne vidst nok med de bedste farvegengivelser.

Dell's 2007 modeller skulle være ret gode. Selv har jeg haft kikket på en 4:3 LG L2000C (S-IPS 8ms panel), som stod super godt. Men desværre har LG tilsyneladende store leveringsproblemer på denne model, så jeg er begyndt at kikke efter en widescreen skærm.

Jeg har selv haft et Radeon 9800 pro gfxkort, som sagtens kunne køre 1600 x 1200. Så ingen problemer der. Dog skal du så have en 4:3 skærm, hvis vi snakker 1600 x 1200 på en 20-21 tommer skærm.

Der er en test af 204B her:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... tart_from=&

SLL

Mvh. SLL
Af David
SLL skrev:Jeg kikkede også på 204 modellen i tidernes morgen. Men det med TN panelet fik mig til, at gå væk fra den. TN panelet har dårlige synsvinkler, hvilke ikke dur for mig.

Nu skriver du video og billedbehandling, her tror jeg heller ikke 204'eren er så god.

204 er vidst en rimelig gamer skærm, eftersom TN paneler er ret hurtige, hvis ikke de hurtigste paneler.

Jeg havde taget en skærm med S-IPS ell. S-MVA panel. Her får du rimelig gaming hastighed, bedste synsvinkler og gode farver. MVA panelerne vidst nok med de bedste farvegengivelser.

Dell's 2007 modeller skulle være ret gode. Selv har jeg haft kikket på en 4:3 LG L2000C (S-IPS 8ms panel), som stod super godt. Men desværre har LG tilsyneladende store leveringsproblemer på denne model, så jeg er begyndt at kikke efter en widescreen skærm.

Jeg har selv haft et Radeon 9800 pro gfxkort, som sagtens kunne køre 1600 x 1200. Så ingen problemer der. Dog skal du så have en 4:3 skærm, hvis vi snakker 1600 x 1200 på en 20-21 tommer skærm.

Der er en test af 204B her:

SLL

Mvh. SLL
Tak for dit svar. :)

Jeg kan se at DELLs og LGs 20" koster det samme. DELL 20" har dog en ringere responstid, på 16ms hvor LGen har en responstid på 8ms.

Bør jeg gå efter LGen, hvis vi ser bort fra at leveringen kan tage tid?

M.v.h. David
Af SLL
Hmmm.. DELL skærmen er efter min mening noget flottere end LG skærmen. Dell skærmens panel(er):

Dell 2007FP (*) har et 20 tommer 16 ms S-IPS (LG.Philips LM201U04) eller et 8 ms (g2g) S-PVA (Samsung LTM201U1) panel.

Hvis man benytter panelsøgningen på flatpanels:
http://www.flatpanels.dk/skaerme.php

Så kan du se hvilke paneler dell'en kan leveres med. Ingen af de to nævnte paneler er dårlige paneler. Hvor S-IPS panelet har bedste synsvinkel, har S-PVA muligvis de bedste farver. Men jeg tror ikke at du vil lægge mærke til forskellen.

LG L2000C har også et S-IPS panel. Designet på LG er ok, men ikke rigtig flot som DELL skærmen. Tilgengæld laver LG/Philips deres egne paneler, hvor DELL køber panelerne af Philips og Samsung.

Jeg har som sagt haft to LG L2000C skærme, hvor den første havde et par pixelfejl. Den leverede jeg tilbage på 14 dages returret. Den anden jeg købte virkede slet ikke. Så lige pt. har jeg ingen skærm (måske det kan blive til - alle gode gange tre) :-) Men den første L2000C skærm jeg havde, var jeg utrolig tilfreds med (minus pixel fejlene!). Den havde et super godt billede, og var udemærket til FPS spil (FarCry som jeg spiller). Synsvinklen kunne heller ikke være bedre, eftersom S-IPS er bedst. Det med farverne er nok en professionel smagssag, hvorvidt man syntes farverne er perfekte eller kunne være bedre.

Tja... jeg overvejer stadig, at købe en L2000C skærm, når den igen kommer på lager (Køb ikke hos Getmore!).
Det er en god allround skærm.

DELL skærmen er muligvis (uden at vide det), bedre til det med nøjagtige farvegengivelser. Men jeg ved det ikke.

Her kan du se en test af LG skærmen:

Du skal nok selv vudere, om det skal være DELL eller noget helt andet. Der findes masser af indlæg her på forummet, hvor de forskellige skærme diskuteres. Tjek DELL tråden!

Mvh. SLL