Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JENC
xcardman skrev:jenc

du skriver en masse
Det må jeg sige ja til... :-)

men at skrive plasma ikke har 100/200hz passer alså ikke.

det har 100hz (alle skærme) og hvad skulle et plasma med 200hz. Det er hurtig nok i forvejen.
Lad mig uddybe, hvis jeg ikke fik skrevet det præcist nok.

Plasma har skam 100hz, f.eks. Samsung B855. Men det er en anderledes implementering af 100hz.

I LCD sker der en frame-interpolation, hvor der beregnes et nyt billede der indsættes imellem de to oprindelige billeder (to ekstra ved 200hz). Dette giver de flydende bevægelser i alle opløsninger/materialer.

Ved Plasma er de 100hz for at undgå flicker. Her vises det samme billede 2 gange, og det giver et roligt billede, men bidrager ikke til mere flydende bevægelse.

...ret mig hvis jeg tager fejl.

Indtil nu har entuiasterne herinde givet LCD fjernsynenes frame-interpolation thumbs-down, og foreslår konsekvent man slår det fra. Systemerne er dog blevet bedre, som det f.eks. kan læses af Rasmus i denne test, hvor systemet generelt bidrager positivt.

Men om man vil have det eller ej, er jo op til en selv, og så kan man selv tage det med som vægt i sit fjernsynsvalg.

Selv vil jeg have det. Og de manglende flydende bevægelser i B855 er en af grundende til jeg fravælger B855. Den anden er dens problem med retention.

For ellers er B855 en flot skærm med et rigtig flot billede. Jeg synes dog også at B8050 og B755 har flotte billeder.

desuden viser en 8050 og en v10 eller 855 et meget forskelligt billede.
det kan alle da se.
Ham her kan også se det. I favør af B8050 :-)
http://reviews.cnet.com/4321-6475_7-663 ... uselArea.0
men mange vælger sikkert en 8050 fordi den er under 50 tommer
strømforbrug og et fint billede til de fleste.

men du kan skrive lige så meget du vil. Man vil ikke få samme billede, uanset hvordan du indstiller en 8050.

Well, jeg skriver for at diskutere og for at give bidrag til folks valg af fjernsyn.
Det er også et godt bidrag at man ikke vil få samme billede, så kan folk tage det med i deres vægtning af valg af teknologi.
Som jeg skrev som det allerførste i et af mine første svar, er der jo netop enighed blandt de kyndige herinde om, at Plasma giver det bedste billede.

et plasma og et led/lcd er meget forskellige teknologi. De kommer aldrig til vise samme billede.

desværre overholder ingen af lcd producenterne nogen billedstandarder og så længe de ikke gøre det. Ja så vil de heller ikke kunne slå en pioneer.
så er den ikke meget længere.
for billedekvalitet handler ikke om hvad vi synes er bedst.
Det forstår jeg ikke. Går alle reviews og alle diskussioner ikke på at finde hvad vi synes er bedst billedkvalitet?

Og hvor om alting er, skal den enkelte jo vælge fjernsyn, og det må da være ud fra et valg af hvad han/hun synes er bedst billedkvalitet for vedkommende.

Det er i øvrigt bevidst når billedproducenterne vælger de standardindstillinger som de gør. De får jo tilbagemeldinger på hvad kunderne synes er flottest i forretningerne, og kan se af salgstallene hvad der sælger. Jo, jo, jeg vil bestemt også selv ændre indstillinger på mit fjernsyn, og jo, standardindstillingerne er myntet på "average-joe" og ikke de folk der finder ind på et forum som dette. Men producenternes indstillinger er bevidste valg.

Således også når de indfører THX-billedprofiler på nogle fjernsyn, som da må være et skridt i den retning du taler for.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Garm skrev:Kunne bestemt godt overveje, at investere i dette TV, men er stadig lidt bekymret over auto-dimming funktionen. Selvom den beskrives som næsten ikke mærkbar i anmeldelsen, er der rigtig mange der oplever den som et stort irritationsmoment ved Samsungs LED serie.

Rasmus: Mener du at autodimming selv i et mørkt lokale ikke er så generende, at det er ødelæggende for oplevelsen?

Håber lidt Samsung får lavet en opdatering så funktionen kan slås fra i menuen, som der har været talt om...
Det bør kunne slåes fra i servicemenuen. Der er en tråd her i forummet der beskriver det, men jeg vil helst ikke nævne sådan noget direkte i anmeldelsen, da vi helst ikke skal opfordre folk til at rodde i servicemenuen. Får man stillet på ngoet forkert herinde, kan man godt havne i en uheldig situation.

Ja, den er mindre markant på B8050. På B7050 oplevede jeg f.eks. at auto dimming slog fra og til når jeg navigerede i menuen, men det oplevede jeg ikke på B8050. Så man oplever det primært, når billedmateriale på skærmen et kort tid skifter til en sort scene. Her dæmper B8050 så også lyset, men når filmen først kører, så sker det ikke.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
JENC skrev:
Rasmus Larsen skrev:
jbartens skrev:Dejligt med sådan en god anmeldelse. Det ser rigtigt godt ud.

Ang sløret... Er det 200 Mhz teknologien der gør det. Panelet er vel ikke ændret som sådan? Kan man måske forstille sig at B7000 serien er kommet dette problem til livs med nyere (dog ens) paneler?
Jeg har de samme tanker. Der var på et tidspunkt tale om, at der skulle opdateres noget i B7000, men jeg ved ikke hvad det konkret blev til.

Det er ikke selve 200 Hz teknologien der gør det, for sløret er også reduceret uden 200 Hz. Omvendt er standardindstillingerne på B8000 anderldes end på B7000 (jeg målte forskellige resultatet på standardprofilen), så der er måske ændret lidt i software eller servicemenuen i forhold til B7000.
I B7000 serien og i B6000 serien kan man få andre paneltyper end Samsungs egne. Det kan måske være med til at påvirke sløret. Men jeg har ikke fundet noget sted hvor det er blevet bekræftet eller afkræftet.
Ja muligvis. Jeg fik desværre ikke tjekket panelnummeret på B7050 dengang jeg havde den. Den kom dog direkte fra Samsung, så jeg tror ikke den benytter et andet panel.
Af xcardman
jenc

Ham her kan også se det. I favør af B8050 :-)
http://reviews.cnet.com/4321-6475_7-663 ... rouselArea .0

og hvad kan vi lige bruge det til.

den overholder stadig ikke nogen billedestandard.

Det handler ikke om teknologi, men hvilken skærm som overholder dem.

du skriver en 8500 også er bedre end v10. har ikke set en 8500.
men igen overholder en 8500 billedestandarderne.

den skærm som overholder disse bedst og kan vise hvad en filmskaber har lavet er den bedste skærm.
ikke hvad en tv producent synes er bedst.

Således også når de indfører THX-billedprofiler på nogle fjernsyn, som da må være et skridt i den retning du taler for.

eller pure funktion på pio

og nej ikke hvad en anmelder eller hr og fru Danmark synes er bedst.
for så kan man købe alle tv i en butik, hvis man er ligeglad med hvad en filmskaber har lavet.

Når du siger en 8050 har et super flot billede. Det kan jeg overhovedet ikke bruge til noget.
for det overholder ikke mine præferencer for et godt billede.

derfor skal man passe på med at sige et tv bare er bedre end et andet.
især mellem to forskellige teknologier.
men en 8050 er helt sikkert et godt lcd tv og set i forhold til andre lcd tv.
Af RogueAgent
JENC skrev:
xcardman skrev:desværre overholder ingen af lcd producenterne nogen billedstandarder og så længe de ikke gøre det. Ja så vil de heller ikke kunne slå en pioneer.
så er den ikke meget længere.
for billedekvalitet handler ikke om hvad vi synes er bedst.
Det forstår jeg ikke. Går alle reviews og alle diskussioner ikke på at finde hvad vi synes er bedst billedkvalitet?

Og hvor om alting er, skal den enkelte jo vælge fjernsyn, og det må da være ud fra et valg af hvad han/hun synes er bedst billedkvalitet for vedkommende.
I taler ud fra to meget forskellige synsvinkler - xcardman argumenterer for at det bedste billede er det der er mest korrekt i forhold til gældende standarder, JENC for at det er den enkelte brugers personlige præference der tæller mest.

At den ene subjektivt synes at en bestemt skærm har et "bedre" billede end en anden, gør ikke nødvendigvis skærmen bedst ud fra rent objektive kriterier.

Når det er sagt, så må det selvfølgelig være op til den enkelte at bestemme hvor meget man vil indstille sit TV til at afvige fra de givne standarder for at opnå et subjektivt "flot" billede - men derfor burde entusiasterne for mig at se stadig have valget om at kunne vælge et billede der er så korrekt som muligt, ikke bare så "flot" som muligt.

Jeg har aldrig forstået hvorfor det ene absolut skal udelukke det andet, når der nu er så mange parametrer man kan ændre på.
Af GrummeKrumme
Min egen konklusion er, at jeg bestemt da helst vil have den slanke 8050 - den er simpelthen så flot, og endelig kan man kalde en fladskærm for en flad skærm :-)
Men for mig beretter merprisen for den slanke model, og nok en anelse bedre billedkvalitet, ikke den relativt meget højere merpris.
Det er også min holdning. Overvejer kraftigt LE-40B750 til små 7900, frem for led 8 serien til 13k.

Angående det problem med slør på led 6-7 serierne, hvilket var det der afholdte mig fra at købe dem, er det et problem på LE-xxB750/755 eller er det ligesom på 8-serien ikke synligt, da de efter sigende skulle have samme panel.
Jeg tænker det er måske ikke kun pga. panelet, at sløret er elimineret eller ej, men pga. andre tweaks af soft/firmware?
Af ockley
Det er også vigtigt at have i baghovedet at ordet standard nok skal forståes som et sæt vedtagne regler for hvordan noget skal være og dermed sikre et kvalitetsniveau.

Det sikrer at dem der har forpligtet sig til standarden ikke falder under niveauet, men det forhindrer ikke dem der ikke overholder standarden at placere sig over niveauet. At man ikke overholder en standard bringer heller ikke den konsekvens af at man falder under niveau.

Jeg skriver dette fordi jeg ikke ved meget om de standarder der nævnes, men godt kunne tænke mig at høre om dem, så jeg kan blive klogere. Kan du, xcardman, give nogle links til standarderne så man kan se hvor ens fjernsyn fejler og om de steder det fejler er graverende.

Standarder bliver tit defineret af dem der kan overholde dem, for at holde andre teknologier eller producenter i skak. Hvis standarderne er baseret på noget kun er muligt med plasma er det ikke praktisk at trække dem ned over lcd. Jeg har lidt fornemmelsen at "standarder" bliver trukket frem hvergang den debat løber.

Indlægget her er ikke for at bære ved til bålet, men for at få mere at vide om standarderne på området - er der nogle der kan hjælpe med nogle links?
Af lennon
Gode og saglige postings fra JENC -Men lige præcis Cnet er altså ikke just mit foretrukne testsite mht troværdighed/ekspertice . Så meget hellere nogle hints til HDTVtest.uk, - men deres site ser da ud til at være gået helt i stå . . ? ? ;;)
Af JENC
xcardman skrev: derfor skal man passe på med at sige et tv bare er bedre end et andet.
især mellem to forskellige teknologier.
men en 8050 er helt sikkert et godt lcd tv og set i forhold til andre lcd tv.
Jeg har heller ikke sagt at eet tv er bedre end et andet (LCD kontra Plasma) Det udsagn blev jeg tillagt af xcardman.

Faktisk startede jeg med at præcisere, at Rasmus, Otto, Bantam, m.fl. netop siger at plasma stadig giver det bedste billede. Så lad mig nævne det for tredje gang her, og se hvor hurtigt jeg bliver tillagt det modsatte igen :-) Erfaringen viser, at diskussionen imellem Plasma og LCD er "farlige" vande at besejle :-)

Det jeg derimod taler for er, at LCD har taget et kvalitetsmæssigt kvantespring i 2009, og nu er værdige til at blive købt af vi entusiaster. For jeg medgiver, at LCD tidligere har givet dårlig kvalitet af tv-udsendelserne.

Og særligt synes jeg at Samsungs 2009 LCD modeller gør det godt. Vi er nogle der sender vore købspegepind i den retning. Og hvis vi ikke skulle kunne diskutere kvaliteten af Samsungs LCD skærme i en tråd om et review af en Samsung LCD skærm, ja hvor så...

...Jo jo, jeg prikkede lidt til diskusionen med linket til Cnet, men også med en smiley. Jeg synes det var godt og nyt at se en der faktisk vurderer LCD over plasma. Det har vi jo jo indtil nu ellers ikke set. Og måske netop en indikator på det positive kvalitetshop Samsungs LCD har taget. Måske der kommer flere af disse ??? :-)
Af JENC
GrummeKrumme skrev: Angående det problem med slør på led 6-7 serierne, hvilket var det der afholdte mig fra at købe dem, er det et problem på LE-xxB750/755 eller er det ligesom på 8-serien ikke synligt, da de efter sigende skulle have samme panel.
Jeg tænker det er måske ikke kun pga. panelet, at sløret er elimineret eller ej, men pga. andre tweaks af soft/firmware?
Jeg har selv tidligere tænkt det samme. Det er et interessant spørgsmål. Men jeg har ikke svaret. Det bedste svar er nok at finde en forretning der har en B755 stående og se med egne øjne, hvis der er billedmateriale til at vurdere det ud fra. Der skulle nok være Samsungs øvrige lave serier at sammenligne med, dem har næsten alle forretninger.

Husk ikke at blande det sammen med den "digtal-effekten". Når f.eks. et stationslogo har en skyggge-/pixeleringseffekt, på et billede uden bevægelse. Det er ikke det der menes med slør i denne forbindelse, men blot et komprimerings/digitaliserings-spørgsmål. Det findes også på G10, V10, etc. Slør i denne forbindelse er "halo-effekt" rundt om ting ifm. hurtige bevægelser.
Af JENC
lennon skrev:Gode og saglige postings fra JENC -Men lige præcis Cnet er altså ikke just mit foretrukne testsite mht troværdighed/ekspertice . Så meget hellere nogle hints til HDTVtest.uk, - men deres site ser da ud til at være gået helt i stå . . ? ? ;;)
Cnets reviewmæssige kvaliteter kan du nok have ret i. Jeg ved ikke hvordan den placerer sig ift. andre. Jeg vurderer bestemt også HDTVtest.uk højere, men vurderer dog heller ikke Cnet lavt.

Som nævnt lige før i anden tråd var det taget med, med en smiley, og mest fordi, at kunne det være et tegn på at vi er på vej ind i en brydningstid, hvor LCD vurderes på højde med plasma-skærme? Kætterisk vil nogen sige (smiley) - jeg synes det skal blive interessant at følge.

Rasmus nævte tidligere i tråden et link til B755 test på HDTVtest.co.uk, og den får gode anmeldelser. Det samme giver de til lillebroren LExxB650.
Af JENC
Rasmus Larsen skrev:
JENC skrev:
Rasmus Larsen skrev: Jeg har de samme tanker. Der var på et tidspunkt tale om, at der skulle opdateres noget i B7000, men jeg ved ikke hvad det konkret blev til.

Det er ikke selve 200 Hz teknologien der gør det, for sløret er også reduceret uden 200 Hz. Omvendt er standardindstillingerne på B8000 anderldes end på B7000 (jeg målte forskellige resultatet på standardprofilen), så der er måske ændret lidt i software eller servicemenuen i forhold til B7000.
I B7000 serien og i B6000 serien kan man få andre paneltyper end Samsungs egne. Det kan måske være med til at påvirke sløret. Men jeg har ikke fundet noget sted hvor det er blevet bekræftet eller afkræftet.
Ja muligvis. Jeg fik desværre ikke tjekket panelnummeret på B7050 dengang jeg havde den. Den kom dog direkte fra Samsung, så jeg tror ikke den benytter et andet panel.
I forretninger har jeg specifikt set B7000 serien og B6000 serien anvende paneler fra andre producenter end Samsung. Så det sker. Så meget mere interessant kunne det have været at vide hvilken paneltype der var på dit review-eksemplar.

...og igen, jeg ved ikke om det er panelet eller teknikken der giver sløret. Og derfor kunne det netop have været interessant at have panel-faktoren med i ligningen. Det vil dog vel ikke være ulogisk i første omgang at mistænke elektronikken for sløret.
Af xcardman
ockley skrev:Det er også vigtigt at have i baghovedet at ordet standard nok skal forståes som et sæt vedtagne regler for hvordan noget skal være og dermed sikre et kvalitetsniveau.

Det sikrer at dem der har forpligtet sig til standarden ikke falder under niveauet, men det forhindrer ikke dem der ikke overholder standarden at placere sig over niveauet. At man ikke overholder en standard bringer heller ikke den konsekvens af at man falder under niveau.

Jeg skriver dette fordi jeg ikke ved meget om de standarder der nævnes, men godt kunne tænke mig at høre om dem, så jeg kan blive klogere. Kan du, xcardman, give nogle links til standarderne så man kan se hvor ens fjernsyn fejler og om de steder det fejler er graverende.

Standarder bliver tit defineret af dem der kan overholde dem, for at holde andre teknologier eller producenter i skak. Hvis standarderne er baseret på noget kun er muligt med plasma er det ikke praktisk at trække dem ned over lcd. Jeg har lidt fornemmelsen at "standarder" bliver trukket frem hvergang den debat løber.

Indlægget her er ikke for at bære ved til bålet, men for at få mere at vide om standarderne på området - er der nogle der kan hjælpe med nogle links?
hvordan tror du et tv får et stempel isf kalibrering til 3000 kr.
http://www.av-precision.dk/ som udfør en, tror du bare han kommer og indstiller ens tv hvad han synes er bedst.
nej den bliver indstillet efter nogle parameter som alle filmproducenter overholder. Disse bliver så overført til din via et prof måleudstyr.
alene dynamisk kontrast som alle lcd har er ikke godt for et billede.
så nej det er ikke bare noget jeg siger.

det eneste tv i dag som kan levere god sort uden dynamisk kontrast er et pioneer. de bedste projektor er uden dynamisk kontrast.

så når JENC siger at lcd er på vej til at slå et pioneer, det kan jeg bare ikke se.
der er en lang vej, netop fordi lcd procenter ikke engang vil overholde den rigtig farvetempeatur på 6500K.
Men dejligt og se b&O melder ærligt ud og siger direkte at de ikke overholder dem.
alle tv producent burde lave en mode som bio eller andet, hvor man netop havde mulighed for at komme tæt op. som en THX eller PURE mode på et pan eller pio.

det har intet med lcd/plasma at gøre

bare se test af en phillips 9704, den kommer sikket til at slå en 8050.
så lcd er blevet langt bedre, det er vi alle samme helt enige om.
de kan bare ikke levere et billede som jeg ønsker og dem som køber en v10 eller pioneer.
Af JENC
xcardman skrev:
så når JENC siger at lcd er på vej til at slå et pioneer, det kan jeg bare ikke se.
Nej. Jeg har heller ikke sagt, at et LCD slår et Pioneer.

For fjerde gang. Alle de kyndige, Otto, Rasmus, Bantam, siger Plasma er bedst, så det skal nok passe.

Jeg siger, at LCD har rykket meget i 2009, og det skal blive spændende at følge deres vej imod det billedkvalitetsniveau de bedste plasmaer har. F.eks. at vi nu har set en tester der siger det. (Måske er der flere jeg/vi ikke lige har set endnu).

Det er vist på tide vi bryder spændingen med en sjov lille Quiz:

- Hvor mange plasma fjernsyn sælges om året.

- Hvor mange LCD fjernsyn sælges om året.

- Hvornår holder Otto et TV shoot-out hvor der for første gang er en god LCD skærm med, og ikke kun plasmaskærme.

- Hvorfor stoppede Pioneer med at producere TV-skærme. Det var dog verdens bedste.

- Hvornår ser vi de første anmeldelser fra anerkendte sites der scorer en LCD skærm øverst - over de gode plasma'er.

- Hvilke sites er i det hele taget de anerkendte review-sites.

:) Svært - måske nærmest umuligt - at svare rigtigt på hele quiz'en... Men da lidt sjovt, om nogle lykkedes med det.
Senest rettet af JENC 13 okt 2009, 15:55, rettet i alt 1 gang.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11