Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af egon
Figr skrev:
egon skrev:-----

Godt at høre at du er glad for dit B8050. Jeg er tæt på at købe det samme TV. Kan du fortælle, OM der er en indbygget blæser, der går igang på et tidspunkt, med en hørbar (irriterende) summen, hvis man f.eks. har skruet ned for lydniveauet generelt ?
Jeg har ikke hørt nogen blæser i selve fjernsynet og det selvom den har kørt i flere timer. Jeg tror ikke der er nogen installeret.

Jeg har dog en soundbar med tilhørende subwoofer, og den har en blæser som til tider lyder til at ramme en eller anden resonas frekvens.... Det er fejlmeldt, men det kræver jo jeg sender den ind til rep...
Det lyder godt, at der (sandsynligvis) ikke er nogen blæser i B8050.
Kan jeg spørge, hvad det er for en soundbar du har ?
Af Czuba
Hej Rasmus..

Hvis B8050 og B755 ligner meget hinanden, hvordan er B755 så med hensyn til input lag ved gaming af ps3?

Mvh
Af Garm
Kunne bestemt godt overveje, at investere i dette TV, men er stadig lidt bekymret over auto-dimming funktionen. Selvom den beskrives som næsten ikke mærkbar i anmeldelsen, er der rigtig mange der oplever den som et stort irritationsmoment ved Samsungs LED serie.

Rasmus: Mener du at autodimming selv i et mørkt lokale ikke er så generende, at det er ødelæggende for oplevelsen?

Håber lidt Samsung får lavet en opdatering så funktionen kan slås fra i menuen, som der har været talt om...
Af JENC
GrummeKrumme skrev:#JENC

Har du set nogen test med LE-xx755, der bekræfter, at det har samme gode egenskaber som UE-8000 serien?

#Rasmus

Vil også gerne vide, om man kan sortere de digitale kanaler.
Og hvor hurtig er kanalskift, i forhold til f.eks. Sony Z5500 og Pana V10?
Nej. Jeg har ikke set direkte tests imellem de to, der siger det. Generelt får B755 (eller B750 i øvrig del af verden) rigtig gode anmeldelser. Og på den "dedicated thread" på avsforum.com er det lidt "antagelsen", at det er samme teknik, og samme paneltype (SQ01), og at man for de færre penge får en ligeså god skærm. I DK er B755 trods alt 45% billigere med ca. 11.800 mod små 17k for B8050 (i 46").

Skulle man have den direkte sammenligning imellem de to, skal det næsten være i een og samme test, da blot det, at det er forskellige personer der laver testene vil give forskellige vurderinger af skærmene.

Og omvendt har jeg lige nu set en test der fremhæver B8050 som bedre end B750
http://reviews.cnet.com/4321-6475_7-663 ... uselArea.0

Under alle omstændigheder er jeg ret tryg ved at begge er rigtigt gode skærme.
Af JENC
GrummeKrumme skrev: Nu er valget af nyt tv blevet endnu sværere :p
Samsung 8000, Sony Z5500, LG SL8000 or Pana V10 :s
Til de der efterspørger en vurdering af skærmene imod hinanden, og imellem plasma og LCD, så velkommen til en forunderlig svær verden.

Rasmus herpå flatpanels. Otto, Bantam, m.fl. sværger stadig til plasma, for at få det mest korrekte billede. Det er så med særlig fokus på billedfarver, rigtige hudtoner, shadow detail, mv. Og det er kyndige folk, så det skal nok passe.

Men verden er endnu mere nuanceret. Den perfekte skærm findes ikke endnu, så det er stadig et valg imellem kompromis'er.

Plasmaerne er ikke så gode under lyse forhold, kan have "plasmas-støj", har ikke 100/200hz "ekstra-billed-indsætning" (deres eventuelle 100hz er alene for at undgå flicker), har retention problemer (jo, jeg har også set en G10 med retention). Men har flottere og mere naturlige farver.

LCD har indtil nu fået prædikatet af ikke at have ordentlige farver og et kunstigt billede. De har dårligere betragtningsvinkler, mv.

Om man er til 100/200hz teknikkerne med ekstra billeder og helt flydende panoreringer er en smagssag. Herinde får det oftest skæld ud. Men jeg kan for mit eget vedkommende se, at det vil jeg ikke undvære.

Min egen konklusion er, at hvor LCD indtil 2009 var billedkvalitetsmæssigt "til at kaste op over", har det virk'lig rykket i 2009. Selv kan jeg særligt godt lide Samsungs lineup. De har i 2009 hvad de kalder deres "billion dollar chip" til billedbehandling, og jeg synes de gør det godt. F.eks. får 2009 Samsung skærmene meget mere ros for deinterlacing end Pana-plasmaerne.

Senest har jeg lige i dag set en test-opsummering hos CNET "Best of the best: High-performance HDTVs"
http://reviews.cnet.com/4321-6475_7-663 ... uselArea.0

Hvor B8050 er bedste LED LCD og B750 er bedste alm. LCD.

Og til Plasmafolket skal dette citat da lige nævnes :-) :
"...as long as you sit in the sweet spot directly in front of the screen, The Samsung 8500 delivers better picture quality than the Panasonic V10..."

Jeg giver dem ret - og ærgerligt LCD ikke har bedre betragtningsvinkler.
Men vel noget nær første gang, at nogen har turde sige LCD over Plasma i en test, og igen, synes jeg, en god indikation på at LCD er rigtig godt undervejs, og har rykket rigtig meget blot det seneste år.

Mht. valg af skærm synes bottom line at være, at der ikke er en "sølvkugle der dræber alle fjernsynsuhyrerne". Man må selv vælge hvilke plusser man vil have, og hvilke minusser man vil leve med, når man vælger sin næste skærm.

Mit eget valg går til Samsung LCD, og formodentlig et B755 da det giver best-bang-for-the-buck ift. ekstraprisen for den ellers flottere slankere B8050.
Senest rettet af JENC 13 okt 2009, 00:19, rettet i alt 3 gange.
Af JENC
ockley skrev:
JENC skrev: SQ01 er dels et af Samsungs egen-producerede paneler (de køber paneler til nogle af de "billigere" serier), og skulle dels være af bedre/bedste kvalitet. Og går man i de højeste modeller (UExx80xx og LExxB75x) skulle man være ret sikker på at få et SQ01.
Jeg lod mig fortælle at det var en del af det at købe en XXE udgave (nordisk model). Den giver også en 2 års prestige garanti.
Det skulle ikke være en særlig "nordic"-ting, at paneltypen er SQ01. Det skulle alle B750'ere have. Jeg har haft lejlighed til at se flere i forretninger i tyskland, og de havde alle SQ01 paneler. På avsforum.com skulle det være samme konklusion.

Mit spørgsmål om paneltype, var således for netop at få bekræftet denne formodning...
Senest rettet af JENC 13 okt 2009, 00:20, rettet i alt 1 gang.
Af JENC
Rasmus Larsen skrev:
jbartens skrev:Dejligt med sådan en god anmeldelse. Det ser rigtigt godt ud.

Ang sløret... Er det 200 Mhz teknologien der gør det. Panelet er vel ikke ændret som sådan? Kan man måske forstille sig at B7000 serien er kommet dette problem til livs med nyere (dog ens) paneler?
Jeg har de samme tanker. Der var på et tidspunkt tale om, at der skulle opdateres noget i B7000, men jeg ved ikke hvad det konkret blev til.

Det er ikke selve 200 Hz teknologien der gør det, for sløret er også reduceret uden 200 Hz. Omvendt er standardindstillingerne på B8000 anderldes end på B7000 (jeg målte forskellige resultatet på standardprofilen), så der er måske ændret lidt i software eller servicemenuen i forhold til B7000.
I B7000 serien og i B6000 serien kan man få andre paneltyper end Samsungs egne. Det kan måske være med til at påvirke sløret. Men jeg har ikke fundet noget sted hvor det er blevet bekræftet eller afkræftet.
Af JENC
Garm skrev:Kunne bestemt godt overveje, at investere i dette TV, men er stadig lidt bekymret over auto-dimming funktionen. Selvom den beskrives som næsten ikke mærkbar i anmeldelsen, er der rigtig mange der oplever den som et stort irritationsmoment ved Samsungs LED serie.

Rasmus: Mener du at autodimming selv i et mørkt lokale ikke er så generende, at det er ødelæggende for oplevelsen?

Håber lidt Samsung får lavet en opdatering så funktionen kan slås fra i menuen, som der har været talt om...
Autodimming kan slåes fra i Service Menuen.

...hvis man tør forvilde sig derind :-)
Af GrummeKrumme
#Rasmus

Ser frem til endnu en go test fra din side af, specielt SL8000, så jeg kan afgøre, om det kommer på tale eller ej.

#JENC

Tak fordi du gjorde opmærksom på LE-xx755, det virker interessant til pengene.
Umiddelbart var jeg mest hooked på Sony Z5500, pga. pris(Fleggaard) kontra egenskaber/ulemper/mine krav, men måske ikke mere.

Lyder til du er lidt inde i tingene, ved du hvordan det fungerer med det kanalsortering/favoritliste, på et LE-xx755, vil gerne ligge kanalerne i min egen rækkefølge?

Og hvad med 750 modellen, fra eks. Tyskland, er det med dvb-c tuner, der virker til Yousee og HD kanaler?
(Har lige set LE-40B750 til ca. 7900 på Pricerunner)

Og hvad med blacklevel, er den på højde med led serierne?
Af JENC
GrummeKrumme skrev:#Rasmus

#JENC

Tak fordi du gjorde opmærksom på LE-xx755, det virker interessant til pengene.
Umiddelbart var jeg mest hooked på Sony Z5500, pga. pris(Fleggaard) kontra egenskaber/ulemper/mine krav, men måske ikke mere.

Lyder til du er lidt inde i tingene, ved du hvordan det fungerer med det kanalsortering/favoritliste, på et LE-xx755, vil gerne ligge kanalerne i min egen rækkefølge?
Nej. Jeg kender ikke kanalsortering specifikt.
Men den får ofte "skældud" herinde. Det skulle gælde, at man ikke kan ændre på kanalernes placering efter en autosøgning. Den rækkefølge man gerne vil have skal man istedet vælge via en favoritliste.

Hvorfor en favoritliste så ikke er godt nok ved jeg ikke, men sikkert fordi den er mere omstændig at vælge via fjernbetjeningen. Der skal sikkert flere tryk til, hvor den "almindelige store" kanalskifterknap styrer de forud auto-indstillede kanaler.

Og hvad med 750 modellen, fra eks. Tyskland, er det med dvb-c tuner, der virker til Yousee og HD kanaler?
(Har lige set LE-40B750 til ca. 7900 på Pricerunner)
Den skulle være akkurat ligeså god. Både selve fjernsynet, og DVB-T og DVB-C tunere, begge med MPEG-4. Den skulle have HEACC (vist ikke helt rigtig forkortelse) som Boxer bruger på DVB-T, og skulle kunne vise DR-HD mv. Flere har fortalt de har købt i Tyskland, og flere har købt parallel importerede fjernsyn her i DK.

Måske nogen med en parallelimporteret Samsung 2009 version har prøvet Boxer kanaler og her vitterligt kan bekræfte der er lyd på?
Det vil jeg nu ikke selv være bange for.

Det du derimod får med ved at vælge en DK-version (755 / 8050) er Samsungs 24 timers prestige service. Den får blandede ord med på vejen, men det kan du læse i forskellige tråde, men at have muligheden har helt sikkert en værdi.

Til gengæld ved jeg faktisk ikke konkret hvad Samsungs pixelgaranti er. Normalt, og når man har Prestige service. Måske nogen kan kaste lys over det? For det vil da være en god merværdi ved Prestige Servicen.
Selv har jeg det sådan, at prestige servicen bestemt har en merværdi, men nok i størrelsesordenen op til 15%. Er merprisen større vil jeg nok vælge 750.
Fravælger man Prestigeservice, og er der pixelfejl eller andre fejl de første 14 dage, så retur med den. Er der ikke pixelfejl på panelet fra starten kommer det næppe lige med det samme, og skulle det komme så vil det alligevel sikkert være når Prestige servicen er udløbet :-)

Prisen du har set til knap 8000 er nok for en 40". Den ser ud til at kunne fåes som 755 til 9.000,- og så ville jeg nok selv vælge en B755.
Min egen er til stuen, så jeg kigger på 46", og her er merprisen ca. 1.300,- og det regner jeg for nærværende med at betale og tage en 755.
Og hvad med blacklevel, er den på højde med led serierne?
Well, det er det jeg ellers generelt har læst og forstået. Men har som nævnt lige set ham her http://reviews.cnet.com/4321-6475_7-663 ... uselArea.0, der siger LED'en er lidt bedre.
Måske - jeg ved det ikke konkret - kan der også være forskel i hvordan (hvor aggressivt) de har implementeret auto-dimming.

Min egen konklusion er, at jeg bestemt da helst vil have den slanke 8050 - den er simpelthen så flot, og endelig kan man kalde en fladskærm for en flad skærm :-)
Men for mig beretter merprisen for den slanke model, og nok en anelse bedre billedkvalitet, ikke den relativt meget højere merpris.

Men det er jo igen op til egen vurdering, og hvor meget vægt man ligger på flot design.
Af ockley
JENC skrev:Det skulle ikke være en særlig "nordic"-ting, at paneltypen er SQ01. Det skulle alle B750'ere have. Jeg har haft lejlighed til at se flere i forretninger i tyskland, og de havde alle SQ01 paneler. På avsforum.com skulle det være samme konklusion.

Mit spørgsmål om paneltype, var således for netop at få bekræftet denne formodning...
Hehe. Det er mig der skriver uklart, sorry. Det var ikke sådan at vi var forbeholdt nogle ekstra gode plader i forhold til andre lande. Det var en garanti for at det var en af deres egne plader.

Hvis du købte nogle der ikke var XXE kunne der være modeller der havde andre plader i (parralelimporterede). Dermed ikke sagt at mange de andre ikke også havde Samsungs egne plader. Undskyld misforståelsen.

Så igen ved jeg jo ikke om det bare var salgsgas :-)
Af xcardman
jenc

du skriver en masse

men at skrive plasma ikke har 100/200hz passer alså ikke.

det har 100hz (alle skærme) og hvad skulle et plasma med 200hz. Det er hurtig nok i forvejen.

desuden viser en 8050 og en v10 eller 855 et meget forskelligt billede.
det kan alle da se.
men mange vælger sikkert en 8050 fordi den er under 50 tommer
strømforbrug og et fint billede til de fleste.

men du kan skrive lige så meget du vil. Man vil ikke få samme billede, uanset hvordan du indstiller en 8050.

et plasma og et led/lcd er meget forskellige teknologi. De kommer aldrig til vise samme billede.

desværre overholder ingen af lcd producenterne nogen billedstandarder og så længe de ikke gøre det. Ja så vil de heller ikke kunne slå en pioneer.
så er den ikke meget længere.
for billedekvalitet handler ikke om hvad vi synes er bedst.
Senest rettet af xcardman 13 okt 2009, 11:26, rettet i alt 2 gange.
Af JENC
ockley skrev: Så igen ved jeg jo ikke om det bare var salgsgas :-)
Jeg er ret sikker på det er salgsgas...

Men, folk skal være meget velkomne til at at fortælle hvilken paneltype der er på deres LExxB755/B750 og deres UExxB8000/B8050.

Så vi kan få ændret "ret sikker på...." til at være "vi ved" :-)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Czuba skrev:Hej Rasmus..

Hvis B8050 og B755 ligner meget hinanden, hvordan er B755 så med hensyn til input lag ved gaming af ps3?

Mvh
Jeg har hørt et par brugere klage lidt over input lag på B755, men jeg oplever det ikke personligt som generende på B8050. Husk blot at slå 200 Hz fra og eventuelt sætte den over i game mode. 200 Hz tilføjer hvert fald noget input lag. Det samme gør 100 Hz systemer.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11