Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.

Der er rigtig mange tråde der handler om det samme som, så jeg undskylder. men det er fordi jeg har nogle enkelte spørgsmål. min situation er :

Jeg skal have købt en ny LCD-skærm til omkring 2500kr. Den skal bruges til at se DVD, almindelige windows-programmer og spil også. Jeg har nu kig på de to MEGET omtalte skærme her på siden.

940BG og VX922. Jeg har læst de forskellige tråde igennem og i anbefaler alle VX922, er det rigtigt?

Egenskaberne for skærmene er næsten ens, men der er dog enkelte steder hvor 940BF er bedre?

På 940BF er billedklarheden 300 cd/m2, mens den på VX922 "kun" er 270cd/m2.

og 940BF er også bedre når det gælder kontrastforholdet, der har 940BF 700:1, mens VX922 er 650:1.

Så, hvis jeg ikke havde læst de indlæg herinde, havde jeg ikke tvivlet et sekund om at jeg skulle købe 940BF.

Så nu vil jeg gerne vide, hvorfor jeg ikke skal det? i siger at VX922 har bedre overdrive, hvad er det?

OG til slut, er der kun de to alternativer i den prisklasse, altså hvis man skal have en rigtig god DVD og gamer skærm? Eller er der måske en 17" skærm, der koster det samme, som er bedre end de her to skærme, for skærmen behøver nemlig ikke at være 19", hvis der er en 17" til samme pris.

Håber ikke jeg har lydt alt for forvirrende :P

glæder mig til at høre fra jeres eksperter ;)

på forhånd tak
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du skal ikke hænge dig i skærmspecifikationer. 700:1 eller 650:1 er blot tal der ikke har helt hold i virkeligheden alligevel. Og lysstyrken kan du ikke tåle at skrue op på 300 cd/m2 alligevel uden at få skudt øjnene ud.

VX922 er den hurtigste spilleskærm på markedet pt. så hvis det er det du leder efter så er den et godt bud indenfor de 2500 kr. Du får ikke noget der er ligeså hurtigt i 17".
Af millos
okay... dvs, hvis jeg skal have en skærm til spil, dvd og brug af word osv, vil du/i anbefale VX922 af alle skærme i det prisleje? :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du finder 940BF flottere eller på anden måde mere tillokkende, så er den et næsten ligeså godt valg mht. spil og til de andre anvendelser vil du ikke mærke forskel.

Spiller du FPS spil eller er det blot f.eks. WOW og strategispil du har gang i? I så fald kan Viewsonic VP930 også være et godt bud. Den koster lige over 3000 kr. men har noget bedre farver, men en lidt lavere reponstid.
Af millos
altså for det meste spiller jeg manager, osv... men kan godt finde på at låne nye spil af en ven og så gennemføre dem, fx hitman bloodmoney, splinter cell etc.

Men ser rigtig mange film på min computer, og overvejer også at købe en tv-tuner til den...

Så hvis du var mig, hva ville du så vælge, rent egenskabsmæssigt :)

og mange tak for din tålmodighed med såen en som mig :p
Af millos
Jeg har en lidt tilsvarende tråd kørende på tweakup.dk

Og nu er der en som har skrevet at han anbefaler en sony SDM-E96D.. han siger han har købt den for 14 dage siden og at den kører kanon i spil osv? (smider lige linket nederest så i kan se)

Er det en skærm i kender noget til, og hvordan står den i forhold den 940Bf og VX922?

Og nu har jeg læst nogle flere tråde her på siden, og nu ser jeg mange snakke widescreen, specielt til spil og dvd? er det noget du vil anbefale, og i så fald hvilken, har linket til de to der bliver snakket mest om her på siden. jeg kører med et radeon 9800pro, bar til en oplysning :)

er det widescreen eller en almindelig skærm jeg skal vælge nu?

men lige en lille tilføjelse :P ved ikke om jeg bliver klogere og klogere af at grave mig længere ned i det her forum, eller bare mere og mere forvirret :D håber på noget go vejledning, som jeg har fået indtil videre :)

ps. vil også gerne have købt en tv-tuner, kan jeg spørge i det her forum, eller vil du henvise til et andet?

http://www.tweakup.dk/forum/read/107882/

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=210978 (link til sony skærmen)

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp? ... Bedom=true (link til mirai skærmen)

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp? ... Bedom=true (link til VX2025 skærmen)
Af Peter L
Millos: jeg stod i stort set de samme overvejelser som dig indtil for nylig. Igår var jeg dog så heldig at købe en Samsung 930BF til 1900 kr (ny!) på ophørsudsalg! Normalpris ca. 2500 kr = sweet deal! :D

Jeg har ikke fået testet det store, men indtil videre er jeg meget tilfreds: god sort-gengivelse, ingen pixelfejl og ingen nævneværdig bleeding.

Før jeg faldt over dette tilbud var mine overvejelser også primært Samsung (940BF, 205BW), Viewsonic (922vx, 2025vx) og Dell (1907, 2007). Dell har et lækkert design, men er for dyre til normalpris imo og jeg nåede ikke fællesindkøbet.

Jeg er meget tilfreds med min Samsung, men hvis du gamer en del - særligt FPS, ville jeg nok vælge 922vx.

Hvis du vil prøve wide til gaming er 2025'eren god value.

So much for my 50 cents. :-)
Af millos
okay... tak for det peter :)

jeg tager det lige til overvejelse, men tror ikke lige jeg kan træffe min beslutning endnu, men kommer da tættere og tættere på en..

håber på mere vejledning :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Kommentaren om at man skal op på 12 ms for at se slør skal nok tages med et gran salt. Jeg kan sagtens spotte trailing på min 8 ms skærm selvom der er overdrive i den og Sony har altid haft ry for at lave elendige spilleskærme (se eksempelvis her: http://www.tomshardware.com/2005/11/04/ ... age19.html og her: http://www.tomshardware.com/2006/03/27/ ... age31.html )

Du kan ikke få en widescreen skærm der er ligeså hurtig som de to første du havde kig på (940BF og VX922). NEC 20WXG2 er den pt. hurtigste widescreen skærm, men prisen er også næsten dobbelt så høj som de to 19" modeller.

LG's 1970H er nu også et udmærket bud på en skærm der tilmed er køn at se på: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... tart_from=&
Af millos
okay... så er sony-skærmen i hvert fald ude af betragtning :) men nu bringer du jo endnu en skærm på banen :P og den LG, har jo faktisk bedre egenskaber end nogen anden skærm jeg har kigget på, tænker specielt på kontrastforholdet?

men er blevet lidt bidt af de der widescreen skærme nu, synes de utrolige fede og tror jeg kommer til at benytte netop de features de giver.

jeg skal til at på gymnasiet, så skal til at bruge en del tid i word og på nettet. jeg ser mange film på min computer. og de spil jeg spiller er faktisk ikke 3D spiller, mere spil som manager, uplink etc. og der er jo ikke lige den store bevægelse i de spil ;) det er kun nogle gange jeg kommer til at spille krævende 3D spil, hitman, splinter cell...

Så vil en widescreen skærm næsten ikke være det optimale for mig, eller?

hvis du skulle anbefale en 5:4 eller 4:3 19" skærm til mig, hvad ville du så vælge?

og hvis du skulle vælge en 19" eller 20" widescreen, hvad for en ville du så vælge? (hvis der bliver tale om en widescreen skærm, kan jeg godt komme op og lægge lidt flere penge, omkring de 3300kr som en VX2025 koster..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dit Radeon 9800Pro vil nok få lidt problemer med at trække spil som Hitman og Splinter Cell i 1680x1050 opløsningen, men du kan jo sætte opløsningen lidt ned hvis dette er tilfældet. Det er dog ikke alle spil der understøtter widescreen, men det kan du læse mere om på www.widescreengamingforum.com

Du bør nok ikke spørge mig om personlige præferencer indenfor skærme idet jeg er noget kræsen ;) men af de modeller du selv har nævnt her i tråden, så er VX2025 et udmærket valg til widescreen og ellers er LG203WT også en næsten identisk skærm. Hvis prisen er for høj på de skærme du har kig på her, så laver Philips også en 20" W der dog er lidt langsommere:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=160887

Lad dig desuden ikke forblænde af det høje kontrastforhold på LG skærmen. Der er tale om dynamisk kontrast der i virkeligeheden ikke vil give dig samme resultater med mindre du altid glor på en helt sort skærm. Den er dog stadig glimrende i daglig brug.
Af millos
okay.. altså det er papa der skal overtales til at betale så meget :p så nu må vi se..

og en 19" almindelig, en anbefaling der? eller til det brug jeg skal bruge den til, er det så faktisk bare det rent designer-mæssige jeg skal gå efter der, fordi jeg jo ikke direkte køber den til gaming, men primært dvd og skrivebordsarbejde.

ps. hva med den mirai skærm der er kommenteret i en anden tråd ( Mirai DML-519W100 ). vil den også meget fint, kunne passe til mit brug?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg kender ikke noget til Mirai, men 19" widescreens har aldrig sagt mig noget. Opløsningen er, i min mening, for lav. Du bør dog spørge dig selv hvor meget kvalitet du forventer at få ved at købe en 19" skærm til 1500 kr. når andre modeller koster ca. 1000 kr. mere.

Jeg mener stadig at Viewsonic VX922, Samsung 940BF eller LG 1970H er gode bud på en 19" skærm i det lave prisleje, ellers er Viewsonic VP930 den bedste allround skærm omkring 3000 kr.
Af millos
dvs. at forskellen på VX922, 940BF og 1970H ikke er så stor, medmindre man er den virkelig krævende gamer?

og en VP930 er god til alt ting, er bare ikk så vild med designet på den... :(

men det med widescreen, den skærm fra phillips du foreslog tidligere ( http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=160887 ) er det også en udemærket skærm til mit brug, for jeg er jo ikke den ultimative gamer :)

men altså som det ser ud nu, så står mine valg mellem:

almindelig 19" VX922, VP930, 940BF og L1970HR-BF.

widescreen: VX2025, Samsung 205BW, Phillips 200W6CS.

Det er mine valg som det ser ud nu, hvis du skulle vælge en 19" og en widescreen, hvad ville du så vælge, selvfølgelig set ud fra mine behov.

Præciserer lige de ting skærmen skal bruges til. En del skrivebords arbejde, en del film og manager spil, også lidt 3D spil engang imellem (sjældent).

så hvad vil i foreslå?