Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af pk
Jeg har et par spørgsmål jeg håber nogle af Jer kan svare på.
Jeg står for at skal flytte snart, til hus med lille kælder.
Min plan er at evt. have en pc dernede, hvor jeg kan overføre alle mine DVD til, og derefter kunne se den oppe i stuen, uden at skulle have mediecenter eller lign. i stuen.

Ellers skal det være en af de pænere, som den fra Dana Elec eller lign. (Den crasher desværre bare)

Så spørgsmålene er følgene:

1: Hvilken program (helst godt freeware) er bedst og hurtigst til at konvertere mine DVD til harddisken, helst med understøttelse af HD 1080i
2: Hvilket mediecenter til stuen er lille og pæn, men vigtist af alt, mest stabilt?
3: Hvad er bedst at konvertere til? (avi, mpeg2/4 eller andet)?
4: I øjeblikket har jeg ikke blu ray, men forventer at købe det efter jeg er flyttet, sammen med en god (Panasonic plasma) skærm. Vil det være samme format som til DVD der er bedst til Blu Ray?

Andre svar som måtte være relevante, må meget gerne noteres.

Jeg har ca. 300 DVD film, jeg ønsker at have adgang til.
At kunne søge i titler, evt. med genre vil være en fordel, men intet krav.

Jeg ved heller ikke om det smarteste vil være det med PC i kælder, da jeg ellers skal sørge for WOL eller lign er sat korrekt osv.

Men jeg vil blive meget glad, hvis I kom med Jeres bedste forslag, som også er holdbar i længden.

Jeg har også tænkt på en wireless modtager, eller som minimum understøtte USB Harddisk, da man dermed kan sørge for, at lyd og billedkvalitet er ekstra godt, og samtidig udvide i det uendelige.
Jeg kunne forvente at BluRay er ekstra store filer, og dermed er der jo også krav til formatet på harddisken (fat32/ntfs osv.)
Jeg har dog ikke tænkt mig at overføre Blu Ray til harddisk til at starte med, først når man når en pæn bredde på reolen :)

Håber en eller gerne flere vil tage sig tid til at besvare mine spørgsmål, og give gode erfaringer og forslag fra sig.

På forhånd mange tak.
Af Supergris
Du kan lave alle dine dvd - film om til image - filer med de fleste brænderprogrammer! Herefter vil jeg foreslå dig, at købe en medie - afspiller såsom WD TV eller lignende. Her er tilslutning via 2 stk. USB - indgange. Hvis du skal streame over netværk, er der jo Popcorn Hour, Tvix m.fl..
Disse er alle stabile og kan outputte i 1080 p med understøttelse af mpeg4!
Af xcardman
dvd og blu-ray skal ligges i forskellige formater.

men hvis du begynder og komprimere både lyd og billede på blu-ray.
hvorfor så købe blu-ray. Netop billede og og lyden er grunden til bluray og ikke dvd.
en blu-ray i fuld format fylder rigtig meget på en harddisk.

ikke som den anden tråd i et eller andet mkv format fra nettet, uden HD lyd. Det har intet med blu-ray at gøre.
fatter ikke folk gøre det, når man nu kan få et godt format til billede og lyd.
Af jes nielsen
har selv en wd tv hvor jeg har en stor harddisk tlsluttet som jeg har lagt en masse orginal dvd film ned på jeg ikke ville have stående fremme. det virker som det skal, dvd film lægger jeg ned som iso format.
Af pk
Mange tak for jeres svar.
xcardman skrev:dvd og blu-ray skal ligges i forskellige formater.
men hvis du begynder og komprimere både lyd og billede på blu-ray.
hvorfor så købe blu-ray. Netop billede og og lyden er grunden til bluray og ikke dvd.
en blu-ray i fuld format fylder rigtig meget på en harddisk.
ok, det vidste jeg ikke.
Jo, jeg ved bly-ray fylder en del, men regnede med at den, ligesom DVD, kunne komme til at fylde op til 1/6 af oprindelig storrelse, uden mærkbart kvalitetsforskel.
Og ja, der er kvalitetsforskel, men ikke så stor forskel.
Og naturligvis, de gode film som man ikke nænner at gøre dårligere, vil man jo stadig have stående fremme :)
Men hvor mange har ikke en del film, som de ikke vil smide ud, men bare står og fylder op på hylden?
Jeg har en del efterhånden.
Og da man kan få en 1.5 TB USB-Harddisk til rimelig pris, regnede jeg med det ville være en god løsning, når man med tiden måske får 100++ bly-ray, hvoraf en del bare fylder op som en del DVD film gør nu, og USB HD ville være i størrelsen 5-10 TB :)