Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Cutter
Hey!

Er der nogen der ved hvilket "panel" der sidder i Sony's KDL-40z4500?

Jeg fik engang skiftet "ip-board" på mit Samsung SyncMaster 2032mw. Er der nogen der ved hva' et ip-board er og hvad det gør??

På forhånd tak ;;)
Senest rettet af Cutter 10 okt 2009, 14:33, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vil du blot vide hvilken type panel der sidder i skærmen, eller er det panelnummeret? Typen er S-PVA.
Af Cutter
I jeres "Panelteknologier" skriver i at S-PVA. er med 8bit,,,men Sony's 40z4500 er jo med 10bit.

I skriver; "Det er stadig Samsung som er eneudvikler af PVA paneler og deres Super PVA (S-PVA) paneler er nye forbedrede paneler i størrelser over 20". Disse gør brug af Overdrive, men er modsat de nye PVA paneler med Overdrive, 8-bit."

Der må da være noget "anderledes" ved et 10bit's panel eller tager jeg fejl?
(er jeres guide up to date?)

Jeg er slet ingen haj omkring dette...så undskyld hvis jeg spøger lidt dumt O-O
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Der findes i dag også 10bit S-PVA paneler, men i bund og grund er det ret ligemeget, fordi alt det materiale du ser i dag er optaget i 8bit. Du får således ikke reelt noget ud af at have et 10bit.

Men ja, det er et S-PVA panel. Det er stort set alle paneler i de større Sony og Samsung LCD-TV.
Af Cutter
Hvornår er det så godt at ha' et 10-bit's panel? Når man spiller på sin PS3 eller ser blu-ray, måske??
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det kan give en meget lille forbedring til farvenunanceringen. Altså ikke antallet af farver, men blot de forskellige nuancer af farverne, f.eks. tætte farver af rød, men i praksis har det vist sig, at andre faktorer har langt større effekt på farvegengivelsen.

Det har det hvis du har en kilde der har 10bit farver. Det har Blu-Ray eller PS3 ikke. Faktisk kan de fleste HDMI indgange og kabler slet ikke sende 10bit, fordi båndbredden er for lav. Det er der gjort op med i de nyeste revisioner af HDMI standarden, og det er første skridt, men nu mangler vi også bileldmateriale i 10 bit.
Af Cutter
Men 10-bit bliver altså mere udbredt med tiden eller,,?

Og hva' med ip-board,,,kan i ik' lige give en hurtig forklaring!?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Ja, men der er nogle hæmsko. Tv-distributørerne sender eksempelvis allerede i så hård komprimering, at jeg tvivler på de ønsker at gå op i højere farvedybde. Men det er da bestemt en mulighed for Blu-Ray eller spil til spilkonsoller, ja.

Et IP board er et controllerboard, som styrer kommunikationen rundt i Tv'et. Det er det der sørger for en stor del af den behandling af lyd og billede inde i selve Tv'et.