Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af realicebear
yakken skrev:Der ligger jo også en fysisk begrænsning i de optiske systemer, der bruges i dag, hvorfor rene optiske løsninger ikke er så praktiske. Med almindelige DD signaler, så er det ikke så væsentlig, men for signaler, der kræver højere båndbredde, så går den ikke med alm. toslink.
125Mbit/s er i mine øre ikke så begrænset.
Mons skrev:Og nej, lad os ikke starte endnu en kabeldiskussion - moderen til alle "religionskrige" - dem er der vist nok af herude i cyberspace..
Point taken, jeg fletter ;)
Af Langendorf
Nu skriver tråd starter jo at han er i gang med at spare op til en ny forstærker. så vil jeg da mene at 400kr til er dårlig dac løsning er en rigtig dårlig ide. Når han bare kan bruge de analoge udgange indtil han får en ny med optisk indgang.

Og så konvertere analog til digital for at konvertere det tilbage til analog. Lyder altså ret tosset i mine øre O_O

Og hvorfor coax lyder bedre end optisk, aner jeg ikke. Men hvis du har et ænlægm, i en lidt anden klasse end dem nede fra føten så kan man altså godt gøre forskel 8)
Af Supergris
" Og hvorfor coax lyder bedre end optisk, aner jeg ikke. Men hvis du har et ænlæg, i en lidt anden klasse end dem nede fra føten så kan man altså godt gøre forskel "
Er det noget du har prøvet, siden du VED, man kan høre forskel???
Jeg har et anlæg i 100.000 kr. klassen og har prøvet med min gamle cd-afspiller og kunne IKKE høre forskel, når jeg kørte via min forstærkers interne DAC!!!
Af Mons
Langendorf skrev:Nu skriver tråd starter jo at han er i gang med at spare op til en ny forstærker. så vil jeg da mene at 400kr til er dårlig dac løsning er en rigtig dårlig ide. Når han bare kan bruge de analoge udgange indtil han får en ny med optisk indgang.

Og så konvertere analog til digital for at konvertere det tilbage til analog. Lyder altså ret tosset i mine øre O_O
Tror der er noget du har misforstået Langendorf..

Når der tales om analoge signaler her, så drejer det sig om den nævnte scartadaptor - og altså ikke almindelige analoge stereo-phonoudgange - det har den nævnte skærm nemlig ikke, ellers var der heller ingen point med trådstarters spørgsmål.. - det er jo hele humlen ved trådstarters problem, at han netop ikke har almindelig stereo-phonoudgang ;)
Senest rettet af Mons 10 okt 2009, 12:19, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
realicebear skrev:125Mbit/s er i mine øre ikke så begrænset.
Det er jo et S/PDIF output der sidder i disse TV, og der er altså ikke mere end max. 3 MBit/s i sådan en fætter...
Af realicebear
yakken skrev:
realicebear skrev:125Mbit/s er i mine øre ikke så begrænset.
Det er jo et S/PDIF output der sidder i disse TV, og der er altså ikke mere end max. 3 MBit/s i sådan en fætter...
Okay, men hvis S/PDIF har en båndbredde på 3 MBit/s så giver det stadig ikke nogen fordel at bruge et coax.
Af Langendorf
Mons skrev:
Langendorf skrev:Nu skriver tråd starter jo at han er i gang med at spare op til en ny forstærker. så vil jeg da mene at 400kr til er dårlig dac løsning er en rigtig dårlig ide. Når han bare kan bruge de analoge udgange indtil han får en ny med optisk indgang.

Når der tales om analoge signaler her, så drejer det sig om den nævnte scartadaptor - og altså ikke almindelige analoge stereo-phonoudgange - det har den nævnte skærm nemlig ikke, ellers var der heller ingen point med trådstarters spørgsmål.. - det er jo hele humlen ved trådstarters problem, at han netop ikke har almindelig stereo-phonoudgang ;)
Jeg kan stadig ikke se problemmet :o Køb en scart adaptor. Som du selv skriver så givet det jo RCA udgange, og så han kan bruge phono kabler. Det er en udgift på 20kr frem for de 400 som den converter koster. Det vil jeg da mene er en noget bedre idé. Så skal han jo spare de 400kr mindre op til en ny reciver. Og jeg vil næsten garantere at det vil give bedre lyd en at convertere det signal frem og tilbage så mange gange :)

Men jeg håber da at trådstarter har fundet en løsning? :)
Af realicebear
Langendorf skrev:
Mons skrev:

Jeg kan stadig ikke se problemmet :o Køb en scart adaptor. Som du selv skriver så givet det jo RCA udgange, og så han kan bruge phono kabler. Det er en udgift på 20kr frem for de 400 som den converter koster. Det vil jeg da mene er en noget bedre idé. Så skal han jo spare de 400kr mindre op til en ny reciver. Og jeg vil næsten garantere at det vil give bedre lyd en at convertere det signal frem og tilbage så mange gange :)

Problemet er at der ikke kommer lyd ud af scart stikket hvis han ser digitale kanaler eller hdmi! Der kommer kun lyd hvis han ser analoge.
Af Mons
Langendorf skrev:
Mons skrev:

Ok - så vi er enige om at der ikke findes almindelige stereo-phonoudgange på nævnte skærm.. eller..

Mht. scartadaptoren - som Realicebear skriver, kommer der kun lyd ud af scartadaptoren ved analogt kildemateriale - hvilket jo kan være et problem..

Mht. din kritik af den nævnte DAC skriver du at det skal konverteres frem og tilbage..?!?!
Øhh.. hvad snakker du om??
Signalet skal konverteres én gang - fra digitalt til analogt - hvilket også ligger i navnet DAC (Digital to Analog Converter)!

Når du deltager i diskussionen - så spids gerne blyanten - og kom med lidt mere kvalificerede indlæg! ;)
Af Fredtoft
Mons skrev: Mht. scartadaptoren - som Realicebear skriver, kommer der kun lyd ud af scartadaptoren ved analogt kildemateriale - hvilket jo kan være et problem..

[....]

Når du deltager i diskussionen - så spids gerne blyanten - og kom med lidt mere kvalificerede indlæg! ;)
Er du helt sikker på at den analoge udgang kun udsender lyd ved analoge kanaler?

Jeg spørger fordi alle tests jeg har udført har vist, at der er fin lyd på de analoge udgange med et digitalt signal, bortset fra HDMI. Med ande ord har jeg ikke haft problemer med DVB-T eller DVB-C signaler.
Af Mons
Fredtoft skrev:
Mons skrev: Mht. scartadaptoren - som Realicebear skriver, kommer der kun lyd ud af scartadaptoren ved analogt kildemateriale - hvilket jo kan være et problem..

[....]

Er du helt sikker på at den analoge udgang kun udsender lyd ved analoge kanaler?

Jeg spørger fordi alle tests jeg har udført har vist, at der er fin lyd på de analoge udgange med et digitalt signal, bortset fra HDMI. Med ande ord har jeg ikke haft problemer med DVB-T eller DVB-C signaler.
Nej, jeg er ikke sikker - for jeg har ikke prøvet det, men henviser til Realicebear..

Nu står det ikke helt klart for mig hvad du mener med "analoge udgange"?!
Som jeg læser dig, skriver du almindelige analoge udgange - og ikke de analoge udgange man får ved hjælp af omtalte scartadaptor.. Her trækker man jo netop det analoge signal ud af en scartudgang, og selvom jeg, som sagt, ikke selv har prøvet det, synes jeg da det er relevant at minde om Realicebears udsagn - eftersom han jo netop ikke får audio ud af scartadaptoren ved digitalt kildemateriale - HDMI som DVB.. Desuden skriver jeg også at det kan være et problem - eftersom at det kunne løses med et par phonokabler ved HDMI-kilder - såfremt trådstarter derudover nøjes med analoge tvsignaler - hvilket dog nok ikke er videre sandsynligt..

Mht. din citering af mig - så var min "blyantbemærkning" jo møntet på Langendorfs gentagne bemærkninger omkring konvertering, hvilket han tydeligvis ikke har helt styr på! Det kan man så ikke læse ud af dit indlæg efter du har klippet og klistret som en anden Jørgen Clevin ::l
Af Fredtoft
Mons skrev:
Fredtoft skrev:

[....]

Nej, jeg er ikke sikker - for jeg har ikke prøvet det, men henviser til Realicebear..

Nu står det ikke helt klart for mig hvad du mener med "analoge udgange"?!
Som jeg læser dig, skriver du almindelige analoge udgange - og ikke de analoge udgange man får ved hjælp af omtalte scartadaptor.. Her trækker man jo netop det analoge signal ud af en scartudgang, og selvom jeg, som sagt, ikke selv har prøvet det, synes jeg da det er relevant at minde om Realicebears udsagn - eftersom han jo netop ikke får audio ud af scartadaptoren ved digitalt kildemateriale - HDMI som DVB.. Desuden skriver jeg også at det kan være et problem - eftersom at det kunne løses med et par phonokabler ved HDMI-kilder - såfremt trådstarter derudover nøjes med analoge tvsignaler - hvilket dog nok ikke er videre sandsynligt..
Som du selv er inde på, er der ikke nogen "almindelige" analoge udgange på de helt flade Samsung LED-TV. Det var derfor også alene løsningen med SCART-adapter jeg henviser til. Den har jeg testet på flere forskellige LE40B7070 modeller uden problemer. Jeg har dog kun fået lyd igennem på DVB-T. HDMI giver ikke lyd, og analoge kanaler har jeg ikke haft behov for at teste. Jeg spørger naturligvis for at finde kilden til udsagnet om at det kun er på analoge TV-kanaler at der er lyd på SCART-udgangen. Hvis du nu havde konstateret det selv, kunne vi tage den videre derfra. Jeg kan ikke gennemskue hvad der eventuelt kan være gået galt for Realicebear, men hans observationer stemmer i hvert fald ikke overens med mine.
Mons skrev: Mht. din citering af mig - så var min "blyantbemærkning" jo møntet på Langendorfs gentagne bemærkninger omkring konvertering, hvilket han tydeligvis ikke har helt styr på! Det kan man så ikke læse ud af dit indlæg efter du har klippet og klistret som en anden Jørgen Clevin ::l
Det var egentlig ikke ment som en kritik, jeg lod det bare stå i mit oprindelige citat fordi jeg synes det var sjovt :)

Men hvis vi skal tage det med i snakken, kan vel godt bruges som en erindring om at man ikke altid kan tage alt hvad man læser få nettet for gode varer og videregive det som facts. Tænk på hvor mange mennesker som risikerer at søge på analog lyd og LED TV, som ender her og får det indtryk at de ikke kan løse problemet uden en surround receiver eller et af Samsungs egne rædselskabinetter af soundbars. Det er da lidt ærgerligt.
Af Mons
Ok ja - selvfølgelig snakkede du om de analoge udgange på scartadaptoren - blev måske i tvivl eftersom en anden blev ved med at snakke om analoge udgange på omtalte skærm.. min fejl..

Selvfølgelig skal man ikke tro på alt hvad man læser på nettet - det gør jeg skam heller ikke, men jeg betragter dette forum som seriøst - så når folk siger de har problemer med deres skærm, godtager jeg det - indtil andet er "bevist" - som du jo så gør - og så har vi jo måske en anden situation - ergo; godt du bidrog med dine erfaringer!

Mht. dine erfaringer - så fint at du kunne få digital lyd ud af DVB, selvom det kun var på terrestrisk. Men var dit indlæg herom ikke bedre tjent med en henvendelse til Realicebear - eftersom det var ham der ytrede problemer omkring digital audio via scartadaptoren?!

Sidst men ikke mindst - mht. min blyantsbemærkning - lader til at du opfangede at den blev skrevet med et glimt i øjet! Det fremstod imidlertid ikke sådan af dit tilklippede citat imo..
Men pyt nu med det - ingen grund til at koge mere suppe på denne, efterhånden, udtjente høne.. ;)
Af realicebear
Hov hov... Jeg har ikke sagt at det ikke ville virker igennem scart stikket, men måske ikke, sådan virker det ihvertfald på mit LG, tillader mig at henvise til tideliger indlæg
realicebear skrev:Jeg står selv i samme situation med mit LG, havde et stik liggende til at smide i scart stikket og jeps det virker fint så længe det er analoge kanaler ved de digitale kanaler samt alt fra hdmi virker det ikke. Ved ikke om det er det samme med et samsung.
Og efter at have læst følgende indlæg, fik jeg opfattelsen af at det samme gjaldt for samsung
Fredtoft skrev:SCART-adapteren er den letteste løsning, men kan være lidt besværlig at få plads til, hvis du bruger Samsungs tynde WMN1000 ophæng. Ulempen er at du ikke kan få lyd ud af TV'et hvis du sender HDMI ind i det, men i så fald vil du nok alligevel kunne trække analoge kabler fra din afspiller til forstærkeren, hvilket ubetinget er en bedre løsning.
Men det kan vel hurtig undersøges ved at købe en scart adapter til en 50 kroner.

/Martin