Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Sacuni
Det er mig en gåde, hvorfor nogle sværger til Plasma. Jeg er helt med på at specielt Panasonics modeller er gode. Det jeg bare ikke fatter en dyt af, er ... opløsningen ... i denne HD tid (kommende HD tid), hva hulan kan man så bruge <= 1024x768 til ??

Jeg kunne forstå hvis Plasma kørte samme opløsninger som et LCD TV. Er der noget jeg har misset her ...?
Af azirath
De fleste LCD skal alligevel skalere til 1366x768, så 1024x768 er faktisk ikke så slemt endda (men ikke sjovt til HTPC brug pga. aflange pixels).

Prøv at kig på TV'ene med HD input i real life istedet for at kigge på tallene. Prøv feks. at kigge på Pioneer 43". Den giver et superbillede med 1024x768. Nogen synes derudover at LCD'er giver et kunstigt plastik billede pga. af de dårligere sorte/gråtoner. Personligt hælder jeg dog selv til LCD alligevel, men kig på 'in person' først.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det er nemlig som Azirath er inde på, ikke altid en god idé at kigge på specifikationerne. Det er klart, at opløsningen f.eks. ikke leverer det der skal til for at skærmene kan gå ind under HD certificerede, men det er langt fra ensbetydende med, at de ikke kan levere et godt billede.

Den primære grund til at opløsningen endnu er så lav på plasma-Tv er simpelthen, at det har været en teknologisk forhindring at gøre de fysiske pixels mindre. Det kommer langsomt, men vi får lov at vente lidt endnu.

De bedste råd er dog at hænge dig mindre i specifikationerne og tag ud og kig på skærmene i virkeligheden. Du vil garanteret kunne se hvad vi mener efter nogle sammenligninger.
CRT-TV giver jo heller ikke nødvendigvis et dårligt HD billede blot fordi deres opløsning er så lav. I mange tilfælde leverer de faktisk et bedre resultat end fladskærme, simpelthen fordi blandt andet farverne og kontrasten er bedre.
Af Sacuni
Takker for forklaringerne :)

Hvor ville jeg dog bare ønske, at der kun var tre modeller at vælge i mellem i hele verden. Så slap man for "google hovedpine".
Brugeravatar
Af azrael
Sacuni skrev:Det er mig en gåde, hvorfor nogle sværger til Plasma. Jeg er helt med på at specielt Panasonics modeller er gode. Det jeg bare ikke fatter en dyt af, er ... opløsningen ... i denne HD tid (kommende HD tid), hva hulan kan man så bruge <= 1024x768 til ??

Jeg kunne forstå hvis Plasma kørte samme opløsninger som et LCD TV. Er der noget jeg har misset her ...?
Jeg tror, at ét kig på f.eks. et Panasonic plasma er nok til at forklare, hvorfor mange sværger til plasma. :)

Mht. opløsningen, så tilslutter jeg mig samtlige tidligere kommentarer og vil lige tilføje, at HD p.t. defineres ved et signal der har mellem 720 og 1080 linjer. Horisontal opløsning nævnes der intet om, men typisk defineres de to opløsninger som hhv. 1280x720 og 1920x1080, så ved 1280x720 (som vi nok ser mest af) skal billedet skaleres lidt ned ved plasma og lidt op ved typisk LCD. Men som tidligere nævnt, én ting er specifikationer, en helt anden ting er hvordan tingene ser ud i virkeligheden, og her står plasma som regel en hel del bedre end LCD.

Hilsen,
az