Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Er der nogen herinde som her en erfaring med disse kabler? Står nemlig foran investering af disse, og de koster jo lidt knapper set i forhold til andre kabler.

Pris for 3m HDMI kabel hos Sony Center er 800,- kr, og digital kablet ligger på omkring 600 kr så vidt jeg husker.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Tip: HDMI kabler enten virker, eller også virker de ikke. Der kommer ikke bedre billede/lyd ud af kablet fordi det bliver dyrere. Der er så afgjort ingen grund til, at købe et HDMI-kabel til 800 kr. uanset hvem der har lavet det.

Tag du blot et kabel som det her i stedet:
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... 67_da.html
eller det her hvis du VIL give lidt mere:
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... 22_da.html

Så kan du sende 200 kr. til mig med posten, og stadig have 400 kr. ekstra i lommen bagefter.

Der er også andre kabler på dén side, som nok vil kunne bruges - du skriver ikke hvad "digital kablet" er for et. Er det optisk?
Af Corax
På korte afstande er der ingen billedforskel på et HDMI kabel til 50kr. og et til 5000kr. Kun på store afstande (10m eller mere) er der en grund til at købe de lidt dyrere kabler.

Digital kabel er et meget bredt begreb! HDMI er også et digitalt kabel. Jeg går dog udfra at du mener optisk toslink kabel og det er det samme som med HDMI.

Vær dog opmærksom på at enden/hoved på kablerne er i meget forskellig kvalitet og de allerbilligste kan "let" gå i stykker. Toslink ligeledes kan sidde lidt dårlig i stikket hvis du køber noget skrammel. Men hvis du køber over nettet kan du let finde nogle gode kabler der koster en brøkdel af hvad Fona/Sonystore tager for deres kabler.

EDIT: Ser ud af at Yakken kom mig i forkøbet O_O
Af larshenriksen
Digital kablet jeg skriver om er til overførsel af lyd mellem tv og forstærker....my bad O_O

Det HDMI kabel som der bliver nævnt i indlægget er guldbelagt, og med enkelt afskærmede ledere. Håber da det er lidt værd til den pris.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, guldbelægning og discokugler er intet værd i den sammenhæng. Det er penge lige ud af vinduet, og det eneste du får for pengene er, at du kan sige at kablet er guldbelagt - hvis altså nogen spørger. Hvis signalet når frem, så er det ligemeget hvordan det sker - der er ikke noget der hedder gode eller dårlige 1'er og 0'er. HDMI er krypteret, så enten kan et kabel klare at føre signalet, eller også kan det ikke. Plain and simple.

Skal vi tolke det som om du allerede HAR købt kablerne? Kan de i så fald byttes?

Du kan få optiske kabler på www.avcables.com til væsentlig færre penge, som vil klare opgaven 100% ligeså godt, som et kabel til 600 kr. Jeg købte et af deres 10 m toslink-kabler til ca. 110 kr. og det var særdeles fremragende og i god mekanisk kvalitet.
Af larshenriksen
Har endnu ikke købt kabler, vil bare gerne have nogle input omkring hvad og hvilket jeg skal gå efter da jeg er helt "grøn" på det område.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
OK, jamen så er det jo bare at købe det billige kabel i første omgang. Ved kabeltræk på 3 m, så kan det næsten ikke gå galt uanset hvilket kabel du køber. Der vil nok være lidt forskel i mekanisk kvalitet, men faktisk så har tests vist, at nogle HDMI-kabler til 3000 kr/m var ringere rent mekanisk ift. kabler til 50 kr./m. Så prisen er ikke engang en indikator for kvalitet i dén henseende.

Jeg har selv købt det HDMI-kabel, der er en tand billigere end det billigste kabel jeg linker til hos AV-cables. Og som sagt, så har jeg prøvet deres toslink-kabel til 110 kr. for 10 m, og det virker også perfekt - og den mekaniske kvalitet var udmærket.
Af Nick_S
Som yakken siger er der ingen billed/lydmæssig forskel ved de dyrere digitale kabler.

Dog skal det siges at hvis kablet bøjes ofte så er de billigere kabler mere tilbøjelige til at gå i stykker end de dyre.
Vi fører tech+link hvor jeg arbejder, og vi bruger udelukkende de dyre kabler til udstillinger. Det gør vi fordi de billige ikke holder til den kabelføring vi bruger, og derfor skal smides ud efter et par uger/måneder.

Skal kablet ikke trækkes i et snørklet hifi møbel eller andet i den dur, ser jeg absolut ingen grund til at købe dyrere kabler end som så.
Af larshenriksen
Det er meningen på sigt, at kablerne skal køres sammen i noget listeværk af en eller anden art. Jeg skal bare finde ud af den bedste løsning, så derfor vil jeg gerne have den der gyldne mellemvej vedr kabler. Jeg er, heldigvis, gået væk fra sonyløsningen omkring kabler. Har ClickTronic kabler i kikkerten, som jeg skal ud og se nærmere på i morgen.
Af Joebob1
Jeg har selv investeret i et 10mtr hdmi kabel fra Harald Nyborg til 149 kr, og jeg har ikke oplevet nogen forskel i forhold til et 5 mtr kabel. Det kører i 1080p på mit Sony LCD tv uden problemer, både med bluray og spil.