Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

hey alle

Har et samsung ue55b7070 og skal havde noget lyd til min gamle forstærker.

så ville lige hører hvad den store forskæl er på de her 2 dele,
Scart multi adapter til 19 kr
http://www.av-connection.dk/?PGr=139&ML=410

og

optisk-konverter til 389kr
http://www.av-cables.dk/lydkabler/coaxi ... 51_da.html

er i gang med at spare op til en ny forstærker så har ikke lyst til at bruge alt for mange penge
;)

på for hånd tak
Af farbruun
Hører gerne med - tror dog dit Optisk/Analog skal vende den anden vej ?
Af Mons
farbruun skrev:Hører gerne med - tror dog dit Optisk/Analog skal vende den anden vej ?
Jep - du skal bruge denne i stedet. Den vender lige omvendt af den du selv linkede til. Her kan du ta' coaxial eller optisk ud af dit tv og omdanne det i DAC'en til et almindeligt analogt phonosignal alle forstærkere kan benytte. Har du både coaxial og optisk udgang på dit tv, skulle coaxial give den bedste lyd, med mindre det er over længere afstand.

Scart multiadaptoren (scart/composite) opererer udelukkende med analoge signaler. Og kræver derfor adgang til et scartstik på din fladskærm. Herefter kan du trække analog lyd ud af de to phonostik (rød og hvid) på adaptoren - det gule stik er video. Vær obs på at omskifteren skal stå i den rigtige position (retning).

Den bedste lyd får du (selvfølgelig ;o) med den dyrere DAC-løsning..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
7070 har da ikke normale scart-stik? Følger der ikke en speciel adapter med til TV'et netop fordi der ikke er et scartstik?
Af Langendorf
Nu har du ikke nævnt linken forstærker du har men jeg går ud fra at den kun har analoge indgange siden du søger efter convertere.

Men jeg kan sige det ganske kort. De convertere er noget lort. brug de analoge udgange fra tv indtil du får en ny reciver, med digitale indgange og brug så den optiske udgang fra tv´et
Af Langendorf
Mons skrev:
farbruun skrev:Hører gerne med - tror dog dit Optisk/Analog skal vende den anden vej ?
Jep - du skal bruge denne i stedet. Den vender lige omvendt af den du selv linkede til. Her kan du ta' coaxial eller optisk ud af dit tv og omdanne det i DAC'en til et almindeligt analogt phonosignal alle forstærkere kan benytte. Har du både coaxial og optisk udgang på dit tv, skulle coaxial give den bedste lyd, med mindre det er over længere afstand.

Scart multiadaptoren (scart/composite) opererer udelukkende med analoge signaler. Og kræver derfor adgang til et scartstik på din fladskærm. Herefter kan du trække analog lyd ud af de to phonostik (rød og hvid) på adaptoren - det gule stik er video. Vær obs på at omskifteren skal stå i den rigtige position (retning).

Han kan jo lige så godt bruge de analoge udgange på tv´et indtil han får en reciver der kan modtage et digitalt signal via optisk.

Ja coax er meget bedre en optisk men med den løsning du linker til er det ret ligegyldigt. det bliver ikke særligt godt ;)
Af Supergris
Coax er IKKE meget bedre end optisk!!! Begge dele er digital overførsel af data!!!
Af realicebear
Supergris skrev:Coax er IKKE meget bedre end optisk!!! Begge dele er digital overførsel af data!!!
Faktisk ville jeg mene at optisk er bedre da det ikke bliver påvirket af udefra kommende støj.

Jeg står selv i samme situation med mit LG, havde et stik liggende til at smide i scart stikket og jeps det virker fint så længe det er analoge kanaler ved de digitale kanaler samt alt fra hdmi virker det ikke. Ved ikke om det er det samme med et samsung.
Af Mons
Langendorf skrev:
Mons skrev:

Han kan jo lige så godt bruge de analoge udgange på tv´et indtil han får en reciver der kan modtage et digitalt signal via optisk.

Ja coax er meget bedre en optisk men med den løsning du linker til er det ret ligegyldigt. det bliver ikke særligt godt ;)
Nu kender jeg godt nok ikke selv den DAC der er linket til, men tror alligevel at den er bedre end den nævnte scartadapter.. - og som realicebear nævner dur den måske kun på analoge signaler..

@Supergris - ved ikke lige hvorfor, men de mange steder jeg er stødt på siges det igen og igen at coax er bedre end optisk - altså medmindre det er tale om lange kabeltræk..
Når det så er sagt - har jeg da også undret mig eftersom et digitalt signal bare består af binære tal, og om de transporteres på den ene eller den anden måde burde være irrelevant.. Men så igen - hvorfor nøjes man så ikke bare med optiske ind- og udgange?! Måske der alligevel er en mening med galskaben?!
havskum skrev: Har et samsung ue55b7070 og skal havde noget lyd til min gamle forstærker.

så ville lige hører hvad den store forskæl er på de her 2 dele,
Scart multi adapter til 19 kr
http://www.av-connection.dk/?PGr=139&ML=410

og

optisk-konverter til 389kr
http://www.av-cables.dk/lydkabler/coaxi ... 51_da.html

er i gang med at spare op til en ny forstærker så har ikke lyst til at bruge alt for mange penge
SCART-adapteren er den letteste løsning, men kan være lidt besværlig at få plads til, hvis du bruger Samsungs tynde WMN1000 ophæng. Ulempen er at du ikke kan få lyd ud af TV'et hvis du sender HDMI ind i det, men i så fald vil du nok alligevel kunne trække analoge kabler fra din afspiller til forstærkeren, hvilket ubetinget er en bedre løsning.

DAC-løsningen vil alt andet lige være lidt mere elegant, og nok resultere i en lidt bedre lyd samlet set. Afhængig af hvilket TV-signal du modtager løber du dog ind i det potentielle problem, at det kun er lineær PCM, som kan afkodes i DAC'en. Hvis du ser et program med en Dolby Digital lydstrøm, kan DAC'en ikke forstå det, og du vil ikke få lyd ud.

Skal du være på den helt sikre side, skal du smide det optisk digitale signal ind i en surround receiver som kan dekode både PCM og DD. Men så er det nok et nyt apparat du er ude i.
Af realicebear
Mons skrev:Men så igen - hvorfor nøjes man så ikke bare med optiske ind- og udgange?! Måske der alligevel er en mening med galskaben?!
Det kunne tænkes det stammer fra dengang hvor fiber var for dyr og implementerer så man kun havde coax. Ja og så vel for at tilfredstille dem som sværger til coax, det er velsagtens de samme typer som bruger flere tusinde kroner på guldbelagte netledninger ;;) men det er en helt anden diskussion.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der ligger jo også en fysisk begrænsning i de optiske systemer, der bruges i dag, hvorfor rene optiske løsninger ikke er så praktiske. Med almindelige DD signaler, så er det ikke så væsentlig, men for signaler, der kræver højere båndbredde, så går den ikke med alm. toslink.
Af Mons
Ja, måske du har ret!

Og nej, lad os ikke starte endnu en kabeldiskussion - moderen til alle "religionskrige" - dem er der vist nok af herude i cyberspace.. :D
Af Mons
yakken skrev:Der ligger jo også en fysisk begrænsning i de optiske systemer, der bruges i dag, hvorfor rene optiske løsninger ikke er så praktiske. Med almindelige DD signaler, så er det ikke så væsentlig, men for signaler, der kræver højere båndbredde, så går den ikke med alm. toslink.
Jamen det er måske en del af forklaringen på coax så..!