Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lennon
23LBJ23 skrev:Hej igen. Kanon med så mange svar. De fleste af jer er åbenbart lidt i mod LCD. Men jeg havde regnet med at det var anderledes da det jeg hovedsageligt skal bruge den til er PS3/PC..? Hvad med Burn-in og alt det? Da jeg sad og skrev indlægget fik det mig lige til at tænke på Serie 8. http://www.hifipriser.dk/Product/Detail ... pid=504890
Her er den til 13800,- ca. Jeg smider måske budgettet lidt over bords hvis jeg også skal have den hængt op og have lyden med. Hvad siger i? skal jeg slå til?

Grunden til at jeg er så hooked på LED er altså tykkelsen og at det er så energivenligt. Jeg bruger så sindssyg meget strøm, både med PS3'eren og to pc'er, bærbar og andet gok og gejl!

Tak for jeres svar. Men de fleste af dem gik sgu helt over budgettet. Nu gør jeg det så også selv med 8'eren her.
Igen - du får større Tv,samt bedre billedkvalitet ved et vælge et plasma til færre penge. Og pris differencen i strøm er sgu ikke engang udlignet når du en gang har slidt TV´et op.
Af farbruun
Et tip fra en "almindelig bruger":

Så Panasonic V10 (42") og Samsung UE7070 (40"), som er de to tv jeg skal beslutte mig for (efter at have set Philips 9664, der virkelig skuffede).

Og ja, Panasonic'en var nok mere varm i farverne. Men hjemme i min stue vil jeg ikke kunne huske det ene fra det andet. Og jeg synes virkelig 7070 gjorde det godt. Og det var et SD signal (digital formoder jeg).

-så med mindre du er entusiast, så snup det TV som lever op til dine designkrav.

!
Af ThomasT1976
xcardman skrev:ThomasT1976
Da jeg brugte min hd-ready skærm px80, havde jeg samme problem.
men der er ikke din skærm den galt med
men over eller under scan.

havde et ati grafikkort og brugte den overscan funktion i driveren.
under ATI Catalyst control center.

så kan du få de sidste 5cm med

brugte selv 720P og hdmi.

Der er ingen problemer med hd-ready og pioneer.

er dog ikke sikker på en 427 kan modtage 1080p/24, så blu-ray vil hakke en smule. den ældre kan ikke
Jeg mener bestemt at både pio 436 og 4270 kan er kompatible med 1080p/24, men kan selvfølgelig ikke vise det. De skulle i hvert fald ikke hakke, men jeg har ikke prøvet.
Af xcardman
En 436 kan godt modtage 1080p/24 har jeg set men ikke 1080P 50/60 hz.
så min fejl.
Af xcardman
farbruun skrev:Et tip fra en "almindelig bruger":

Så Panasonic V10 (42") og Samsung UE7070 (40"), som er de to tv jeg skal beslutte mig for (efter at have set Philips 9664, der virkelig skuffede).

Og ja, Panasonic'en var nok mere varm i farverne. Men hjemme i min stue vil jeg ikke kunne huske det ene fra det andet. Og jeg synes virkelig 7070 gjorde det godt. Og det var et SD signal (digital formoder jeg).

-så med mindre du er entusiast, så snup det TV som lever op til dine designkrav.

!
entusiast behøver man ikke være for at kunne se en forskel.
har set dem begge i en stue og indstillet ordenligt frem for en butik.
det er spørgsmål om man vil have et tv, som ens kildemateriale skal ses. Eller som samsung synes ens kildemateriale skal ses.

billedekvalitet er ikke bare en smagssag som design.
er man helt ligeglad så er en 7070 sikkert fin nok.
Af johnborgbjerg
farbruun skrev:Et tip fra en "almindelig bruger":

!
Hvad synes du svagheden er ved Philips 9664?

Jeg overvejer nemlig dette blandt Philips 46" 9704, Samsung UE46B8050, Samsung PS50B855 og Panasonic 50V10.

Afventer dog Flatpanels.dk anmeldelser på de sidste TV før jeg skal ud og kigge. Det er fedt med en god anmeldelse så man ved, hvilke svagheder der kan være :)
Af Figr
xcardman skrev:
det er spørgsmål om man vil have et tv, som ens kildemateriale skal ses. Eller som samsung synes ens kildemateriale skal ses.

Billedkvalitet er i nogen grad en smagssag - Jeg vil gerne henvise til B&O's 40" hvor man efter at have lyttet til brugerne havde valgt en lystemperatur som var væsentlig over det man normal vælger.
Jeg kan kun anbefale LED - billedet (synes jeg!!) er fremragende og imødekommer mit behov som udover billedekvaliteten primært også inkluderer design og strømforbrug. Jeg har selv et Samsung B8050.
Af farbruun
xcardman skrev:

Xcardman dine indlæg er typisk meget fornuftige. Og dette er ikke et brud på konvention. Alligevel vil jeg dog vove at påstå, at du er en kende farvet her.

Hvad du siger omkring billedKVALITET (læs: Mest korrekt gengivelse af kildematerialet) vil jeg ikke anfægte. Hvad der er mere interessant er, hvorvidt den "gennemsnitlige" bruger ved, hvad dette vil sige.

Majoriteten af danskere har deres TV i langt fra optimale betingelser. Det kan man selvf. justere et langt stykke, men dette får de færreste gjort. Mao. de færreste vil opleve dette "AHA" som entusiasterne fremhæver.

Det minder mig om den gamle debat vedr. CD vs. LP. Det var først, da jeg lyttede til nogle af mine yndligs cd'er på et anlæg til knap 1 mio. danske kroner at jeg kunne høre, at det ikke var optimalt. Men derhjemme har den debat meget lille betydning - for mig.

-så jeg vil alligevel hævde, at den "gennemsnitlige" dansker primært skal fokusere på de mere subjektive sider af at købe en ny skærm.
johnborgbjerg skrev: Hvad synes du svagheden er ved Philips 9664?

Jeg overvejer nemlig dette blandt Philips 46" 9704, Samsung UE46B8050, Samsung PS50B855 og Panasonic 50V10.
Jamen, jeg var rystet over billedet. Det var groft og fyldt med plamager. Har set det 3 steder. Senest i Fona på strøget i KBH - med HD demo materiale (gætter jeg på).

Det er i øvrigt mange af de samme modeller jeg selv har kigget på - dog kun 6'er og 7'er serien i LED fra Samusung, da jeg tror man slår 200Hz systemet fra det meste af tiden.
Af Figr
23LBJ23 skrev: Og hvad skal jeg bruge den til? PS3..! Jeg er ikke typen der ser meget tv, fordi alt det halløj med tv kanalerne koster det hvide ud af øjnene og jeg bruger ikke halvdelen af kanalerne alligevel. Den dag man selv må vælge sine kanaler, så vil jeg overveje det. Så det er udelukkende PS3, Blu-Ray film, streaming af film, sport og andet fra computeren.
Samsung har fået stor ros for at vise flotte gengivelser ifbm bluray film via HDMI - blandt andet hos EISA. Se eventuel test af B7020 på følgende side: http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung- ... 502147.htm

Mht Playstation 3, skal du være opmærksom på at der er et mindre inputlag (delay) på et samsung som man efter sigende kan kompensere for på playstation 3 - dette har jeg dog endnu ikke prøvet. Jeg mener det er 22 msek når skærmen er i "game mode" - men undersøg det hellere selv.
Jeg er ikke klar over om Plasma skærmene har et tilsvarende inputlag.
Af lennon
Figr skrev:
xcardman skrev:

Billedkvalitet er i nogen grad en smagssag - Jeg vil gerne henvise til B&O's 40" hvor man efter at have lyttet til brugerne havde valgt en lystemperatur som var væsentlig over det man normal vælger.
Jeg kan kun anbefale LED - billedet (synes jeg!!) er fremragende og imødekommer mit behov som udover billedekvaliteten primært også inkluderer design og strømforbrug. Jeg har selv et Samsung B8050.
Features og strømforbrug( - på den lange bane vildt overvurderet) er ting for sig - og helt klart individuelt . Hvorimod rå billedkvalitet er en performance/egenskab - i forhold til at gengive kildematerialet mest korrekt (-der var den igen) . Og den opgave klarer Pioneers 500/5090 pt bedst efterfulgt af Panasonics topmodeller.
B&O har åbenbart begået en udmærket LCD på trods af en forkert farvetemperatur og billedfilosofi. Som OttoAV udtrykker det, -så er det sgu da lidt underlig at lade forbrugerne "ombestemme" farvetemperaturen i feks en Polanski-film . Mon de også lige vil ha malet Mona-Lisa lidt over så hendes hudfarve er mere nutidig ? ? !
Fair nok at vælge et LCD, (-overvejer det selv pga foto). Man må bare ikke forvente at billedet gengives helt så godt/korrekt som den anden teknologi . .
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Korrekt billedkvalitet er ikke en smagssag. Du kan have personlige præferencer, der trækker i en anden retning, men det korrekte billede har en ret specifik signatur, som du kan kalibrere dig til vha. noget ret objektivt hardware. Gutterne hos B&O har deres egen opfattelse af hvordan billedet skal se ud, men det er ikke identisk med hvordan det korrekte billede ser ud da farvetemperaturen er for høj.
Af xcardman
Korrekt billedkvalitet er ikke en smagssag nemlig

hvis man så er ligeglad med det. Så kan man jo købe et hvilket som helst tv. kig på design strømforbrug og netværk USB indgang o.s.v.

Man kan have personlige præferencer for et billede og andre ting.
foreksempel i min verden blev der ikke solgt et phillips tv eller andre tv som netop ikke levere et korrekt billedkvalitet.
det gør ikke phillips til et dårligt tv, de overholder bare ikke billedestandarden.
ergo du ser et billede som phillips synes er god billedekvalitet og ikke hvad en filmskaber havde tænkt sig.
Det har intet at gøre med led/plasma, men hvordan en tv producent laver deres billedekredsløb.
alene dynamisk kontrast, er en fakta som er medvirker til de ikke overholder standarder som filmselskaberne arbejder efter.
der er en pioneer stort set den eneste som kan vise en dyb sort uden dynamisk kontrast.
så nej billedekvalitet er ikke hvad man selv synes er bedst.
det har mange så svært ved at forstå.
B&O burde nemlig så lave en farvetemperaturen, som kunne sættes ned til de omkring 6500K.
det kan man desværre ikke og derfor bliver billedet som B&O ønsker vi skal se et billede.
det samme med samsung phillips sony.
de laver så lcd tv og derfor denne lcd/plasma krig.
Nej det handler om vil man se et korrekt billede eller hvad en tv producent ønsker vi skal se.
Personligt fortrækker jeg og se hvad en instruktør har lavet, fremfor en tv producent ønsker til god billedekvalitet.
hvad sælger 150 ting en skærm kan, samt
5 mio dynamisk kontrast HD motion 200HZ o.s.v
eller der bare står denne skærm kan vise et nogenlunde korrekt billede.

Men som regel ender det altid hvad hr og fru Danmark køber.
jeg er kold overfor hvad de køber, de har heller ingen forudsætning for at vide om et billede er korrekt. Det kan man så fortælle dem.
desværre sker det meget sjældent.
for så havde de en valg mulighed.
Af farbruun
fuldstænding korrekt.

sagen på spidsen er nok bare: Der er mange som får upræcis vedledning herinde - netop fordi en bestemt gruppe primært argumenterer udfra "mest korrekte gengivelse af kildemateriale".

Jeg er 100% klar over, at det er svært at vejlede ud fra subjektive elementer.

Tror blot, at en mere nuanceret tilgang ville være til gavn for mange af de usikre personer, som kommer her i håbet om, at nogen kan lede dem et lille stykke i fladskærmsjunglen.

Der er unægtelig forskel på følgenden 2 sætninger:

1. Køb et Panasonic [modelnummer] - du får ikke noget bedre i prisklassen.

2. Hvis du er billedentusiast/går meget op i at skærmen kan gengive kildematerialet mest korrekt, så bør du klart overveje en plasma - gerne fra Panasonic. Hvis ikke har tænkt dig at gå "the extra mile" (dvs. prof. kalibrering, fornuftig indretning i stue etc.) eller at du blot ikke har den store indsigt i "korrekt gengivelse af kildemateriale" - så betyder dette mindre. Da bør du klart vælge ud fra, hvilket design du kan lide og ikke mindst om du selv synes billedet er rart at kigge på. De fleste skærme fra middel til god kan indstilles, så du får et nogenlunde billede derhjemme.

(og evt. tillæg til 2.)

Ift. den skærm du selv foreslår [mærke/nummer] skal du være opmærksom på kan have udfordringer med [kendte problemer] - men det er ikke sikkert du synes det er et problem. Prøv at se i en butik, om du synes følgende er noget DU kan se og om DU synes det er et problem.

Det er klart en længere sætning og mere tidskrævende på den korte bane - men det vil nok lukke mange tråde tidligere. Og måske også eliminere de grelle med "plasma fan" vs. "LCD fan" mudderkastning.

Blot mine 10000$ på dette.

NB: Denne tråd foregår i øvrigt i en god tone!
Af xcardman
er helt enig

dejligt med en tråd om dette emne uden mudderkastning.

Jeg er stort set stoppet med at give råd om tv og hvilken model.
netop fordi man ikke kan vide hvilken præferencer en trådstarter har til billede og andre ting. Det fremgår næsten aldrig.