Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Ponduus
Det er altså noget fis.. Jeg har fjernet mange fedtfingre fra mit plasma tv uden problemer. Desuden er det mig en gåde hvordan de skulle kunne brænde sig fast.

Det lyder som en fordom udsprunget af folks ide omkring burn-in. Det har så bare taget overhånd i den her sammenhæng.
Af Thor-thor
Mht. fedtfingre ville jeg da foretrække plasma da de som regel har en glasplade foran selve panelet. Så kan fedtfingre etc. bare tørres af. Fedtfingre ødelægger heller ikke en LCD, men jeg ville være mere forsigtig mht. at tørre den af etc. da det her oftest er selve panelet der er forrest.

Derudover er X10 vel den mest anbefalede skærm i/omkring prisklassen, så den går du ikke galt i byen med.
Af BrianH
Ponduus skrev:Det er altså noget fis.. Jeg har fjernet mange fedtfingre fra mit plasma tv uden problemer. Desuden er det mig en gåde hvordan de skulle kunne brænde sig fast.

Det lyder som en fordom udsprunget af folks ide omkring burn-in. Det har så bare taget overhånd i den her sammenhæng.
Jeg har aldrig hørt om det før, men frontglasset på en plasma bliver ret varm, så skidtet vil måske tørre ind og sætte/brænde sig godt så fast at en blød klud ikke umiddelbart tager det?
Af Bror Stang
BrianH skrev:
Ponduus skrev:Det er altså noget fis.. Jeg har fjernet mange fedtfingre fra mit plasma tv uden problemer. Desuden er det mig en gåde hvordan de skulle kunne brænde sig fast.

Jeg har aldrig hørt om det før, men frontglasset på en plasma bliver ret varm, så skidtet vil måske tørre ind og sætte/brænde sig godt så fast at en blød klud ikke umiddelbart tager det?
Hvis det ikke skal være plasma, men LCD el. LED, er der så nogen, der kan anbefale et tv, som har ordentlig kanalsortering af digitale kanaler?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
BrianH skrev:

En plasma-skærm bliver jo ikke 100 grader varm. Den bliver håndlun plus minus en 5-10 grader. Hvis det skulle kunne brænde fedt fast, så var glaskeramiske komfurer vist gået af mode for længe siden, og vinduesglas, der udsættes for sol, ville være sparsomt repræsenteret i de danske hjem...

Hvis ungerne leger med limpenne eller andet kemisk stads, så kan hverken LCD eller plasma redde dig.
Af Mons
Ponduus skrev:Det lyder som en fordom udsprunget af folks ide omkring burn-in. Det har så bare taget overhånd i den her sammenhæng.
Lige min tanke - her kan man da tale om både fjer og høns.. :D

I øvrigt sjovt at du bliver ved med at snakke om LCD Bror Stang - eftersom at alle råder dig til et X10Y?!!

I din prisklasse er det MEGET svært at komme udenom ovennævnte plasmaskærm.. Som du kan se på flatpanels
TV- og monitoranbefalinger er der en overrepræsentation af plasmaskærme - hvorfor mon..

Plasma - det sikre valg! ;)
Af Bror Stang
Mons skrev:
Ponduus skrev:Det lyder som en fordom udsprunget af folks ide omkring burn-in. Det har så bare taget overhånd i den her sammenhæng.

I øvrigt sjovt at du bliver ved med at snakke om LCD Bror Stang - eftersom at alle råder dig til et X10Y?!!

I din prisklasse er det MEGET svært at komme udenom ovennævnte plasmaskærm.. Som du kan se på flatpanels
TV- og monitoranbefalinger er der en overrepræsentation af plasmaskærme - hvorfor mon..

Tjo. Nu er der jo en, jeg kender som har været ude for at fedt brændte fast - og en i tråden her, der siger, at det ikke har været så nemt at få af, så måske kan der være noget om det eller hvad?
Og det er bestemt ikke sagt for at være provokerende - så det håber jeg ikke, at det opfattes som.

Når jeg snakker lcd el. allerhelst led, er det også pga. strømforbrug ift. plasma.
Og så fordi jeg selv har en lcd-skærm, som jeg er glimrende tilfreds med, og havde Samsung håndteret kanalsorteringen ordentligt, var det sikkert blevet sådan et...

Nå, men hvis det skal være den panasoic x10Y, hvor køber man den så?

P.S. Nogen der ved, hvad der er blevet af lcdplanet? (dér købte jeg selv mit samsung)
Af BrianH
Bror Stang skrev: P.S. Nogen der ved, hvad der er blevet af lcdplanet? (dér købte jeg selv mit samsung)
De gik vist konkurs og tog røven på alle de kunder de havde lokket til at forudbetale lige inden konkursen... (sådan har jeg hørt det)
Af Bror Stang
BrianH skrev:
Bror Stang skrev: P.S. Nogen der ved, hvad der er blevet af lcdplanet? (dér købte jeg selv mit samsung)
De gik vist konkurs og tog røven på alle de kunder de havde lokket til at forudbetale lige inden konkursen... (sådan har jeg hørt det)
Super...
Nå, så må jeg håbe, der ikke sker noget med mit tv foreløbig...
Af Mons
Hey - rolig nu ;)

Jeg syntes bestemt ikke du er hverken provokerende eller har trådt nogen over tæerne..

Men måske min udtalelse provokerede lidt..?!

Nå men Yakkens kommentar omkring fedtfastbrænding syntes jeg besvarede spørgsmålet fint..
Har i hvertfald ikke før hørt om problemet.. - eller selv oplevet det..

Hvis du skulle vælge X10Y er der jo flere steder at handle - hvis service er et absolut must får du nok ikke bedre service end hos et panasoniccenter - ellers er der jo diverse netbutikker - her er prisen lavere, men ofte ikke helt så god service efterfølgende, hvis uheldet er ude..

Prøv selv at googlesearch på Panasonic TX-P42X10Y så kan du hurtigt se hvor du kan købe den danske Y model til bedste pris..
Af Bror Stang
Mons skrev:Hey - rolig nu ;)

Jeg syntes bestemt ikke du er hverken provokerende eller har trådt nogen over tæerne..

Men måske min udtalelse provokerede lidt..?!

Nå men Yakkens kommentar omkring fedtfastbrænding syntes jeg besvarede spørgsmålet fint..
Har i hvertfald ikke før hørt om problemet.. - eller selv oplevet det..

Hvis du skulle vælge X10Y er der jo flere steder at handle - hvis service er et absolut must får du nok ikke bedre service end hos et panasoniccenter - ellers er der jo diverse netbutikker - her er prisen lavere, men ofte ikke helt så god service efterfølgende, hvis uheldet er ude..

Prøv selv at googlesearch på Panasonic TX-P42X10Y så kan du hurtigt se hvor du kan købe den danske Y model til bedste pris..
Hey Mons,

Nej, jeg blev nu slet ikke sur, men blev bange for, at jeg måske havde været lidt provokerende.
Nå, kommunikation på skrift kan nemt gå galt...
Tak for svar. Tror helt klart, det skal være et panasonic center - det vil svigerforældrene med garanti være tryggest ved.

Edit: Men jeg kan ikke se på dets specs, at det kan dekode mpeg4...?
Og så ser jeg, at det ikke er Full HD, hvilket også er et klart minus...
Af Mons
Bror Stang skrev:Nå, kommunikation på skrift kan nemt gå galt...
Ja, helt enig - de skrevne medier kan let medføre misforståelser..

Bror Stang skrev:Edit: Men jeg kan ikke se på dets specs, at det kan dekode mpeg4...?
Og så ser jeg, at det ikke er Full HD, hvilket også er et klart minus...
X10Y er MPG4 kompatibel - det har den været fra starten af - har selv skærmen..

Mht. Full HD så er der skrevet stolpe op og stolpe ned omkring FULL HD vs. HD ready herinde - og konklusionen er klar - det betyder intet på en 42" skærm - så længe man sidder på normal afstand, hvilket vil sige mindst et par meter. Se evt. denne interaktive fokusartikel - her kan du selv eksperimentere med skærmstørrelse og opløsning og derudaf siddeafstand..

Desuden er det værd at huske på at, almindelig digital sendekvalitet kun er i SD (standard definition), så her kan man slet ikke drage fordel af et FULL HD panel. DRs nye HD kanal, der åbner 1. november sender i 720p, hvilket et HD ready panel, som X10Y, understøtter..
Reelt set kommer FULL HD kun til sin ret ved blu-ray film der vises i ægte FULL HD (1080p) - intet dansk tilgængeligt tvmedie sender i ægte FULL HD!!

Ergo - med mindre dine svigerforældre kun ser blu-ray - og forøvrigt vil ha' en 50" skærm til at stå max to meter fra deres siddepladser - ja, så er der absolut ingen grund til at investere i en FULL HD skærm for den højere opløsnings skyld - man kan alligevel ikke se forskel!!

Håber du blev lidt klogere på FULL HD kontra HD-ready paneler - og ikke mindst opmærksom på de tilgængelige sendeformaters opløsning..
Af Kratz
Bror Stang skrev:Tjo. Nu er der jo en, jeg kender som har været ude for at fedt brændte fast - og en i tråden her, der siger, at det ikke har været så nemt at få af, så måske kan der være noget om det eller hvad?
Nu er der sådan set allerede blevet tæsket godt rundt i dette emne, men jeg vil gerne komme med endnu en indfaldsvinkel.
Flere gange har jeg jeg været glad for jeg ikke købte en LCD skærm. Jeg er ikke sikker på den havde holdt til de tilfælde hvor min søn synes han skulle spille tromme på skærmen...
Det kan glaspladen på min plasma skærm til gengæld. Og nej, der er ikke noget som brænder fast på en Panasonic plasma skærm, hverken på den ene eller anden side af glaspladen ;)
Af kskruger
Bror Stang skrev:
Mons skrev:

Tjo. Nu er der jo en, jeg kender som har været ude for at fedt brændte fast - og en i tråden her, der siger, at det ikke har været så nemt at få af, så måske kan der være noget om det eller hvad?
Og det er bestemt ikke sagt for at være provokerende - så det håber jeg ikke, at det opfattes som.

Når jeg snakker lcd el. allerhelst led, er det også pga. strømforbrug ift. plasma.
Og så fordi jeg selv har en lcd-skærm, som jeg er glimrende tilfreds med, og havde Samsung håndteret kanalsorteringen ordentligt, var det sikkert blevet sådan et...

Nå, men hvis det skal være den panasoic x10Y, hvor køber man den så?

P.S. Nogen der ved, hvad der er blevet af lcdplanet? (dér købte jeg selv mit samsung)
Ang. Samsung og kanalsorteringen, så passer det ikke helt, at man ikke styre dem selv. Man skal bare bruge dens favorit funktion, der bestemmer man selv hvilken kanaler man ønsker, at ha med og i hvilken rækkefølge.