Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er naturligvis nogen, der har lavt effektforbrug øverst på ønskelisten. Og så er der os med en Yousee-boks, som pr. default er tvunget til at være ligeglade, da den sluger for 550 kr. strøm om året blot ved at stå i standby...

Som xcardman også har skrevet, så er det svært, at skulle prioritere effektforbrug over billedkvalitet, og hvis straffen for, at se på et Pio TV er, at det sluger 310 W, så er det prisen jeg gladeligt betaler. Ja, det er 3x så meget som et Samsung LED TV. Jeg er til gengæld også mindst 3x så glad for det, da jeg ikke skal trækkes med alle de skavanker disse flade LED TV har.

Som det også har været nævnt, så er der jo også den anden grøft, hvor man finder X10-modellen i. Den koster 5000 kr., og sluger godt nok ca. 50 W mere end et LED TV i samme størrelse, men så har man sparet ca. 7000 kr. Du får altså RET meget strøm for 7000 kr.
Af siccio
Forbruget på folks produkter er vel ikke anderledes en hvis man sammenligner med biler.
Hvis man er tilfreds med at komme fra punkt a til b i en 4 cyllindret diesel sparegris, eller ønsker kraftoverskuddet og lyden fra en højtydende V8 benzin sluger.
Man kommer frem med begge modeller, men forskellen man kommer frem på er anderledes.
Både LCD og Plasma kan vise alt fra nyhederne til disneysjov, men forskellen de viser tingene på er stor, som køreturen nævnt før.
Uanset hvad, syntes jeg dog det er mest rigtigt fra producenternes side at prøve at minske forbruget generelt uanset hvilket produkt vi snakker om.
Vil selv være ked af at skulle smide bunker af penge ekstra på strømmen, men omvendt er det også kedeligt at leve med trist billede, for at spare måske 100 kr. om året.
(Dette er ikke regnet efter, bare rent gætværk)
Tillykke med dit tv, og bare du og familien er tilfreds, så er alt hvad andre mener ligegyldigt.
Af xcardman
Netop grund til mange af os glæder os til OLED.

der kan man nemlig få et tv hvis teknologien bliver udnyttet.
lav strøm og god billedekvalitet.

det kan man ikke idag, kun et kompromi.
vi er så mange som vælger den bedre billedekvalitet.

Ja vi kan være ligeglad, men hvem startede debatten med 500 watt.
Af Kristian
lad os da lave et regnestykke:

en difference på 100W på 2 skærme ved 6 timers tv forbrug HVER dag.
landsgennemsnit prisen for strøm er kr. 1,77 pr kwh.

6x100x365 = 219000 eller 219 kwh = kr. 387,63 pr. år.

ser du kun tv i snit 3 timer hver dag er prisforskellen kun kr. 193,82 pr år.

så er spørgsmålet om man kan leve med et dårligere billed i feks 10 år. før merprisen er tjent hjem igen...
Af ThomasT1976
I tænke jo kun i kr......tænk dog også på miljøet ;) siger manden der har 2 stk. 42"-43" Pioneer-plasmaer udelukkende pga. billedekvaliteten.
Af xcardman
:D

en fin joke