Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Mine svigerforældre skal have nyt tv,og jeg har lovet at hjælpe.

De ønsker - nu der alligevel lukkes for det digitale signal - at få en fladskærm, som kan modtage det nye signal, så de ikke behøver flere bokse og remotes end højst nødvendigt.

Er det tilstrækkeligt at gå efter, at der står mpeg4, eller er der andet, jeg skal være opmærksom på?

Har lige set disse to i Metro's tilbudsavis:
[img]http://img522.imageshack.us/img522/4418/samsungmetro.tif[/img] [img]http://img522.imageshack.us/img522/samsungmetro.tif/1/w513.png[/img][img]http://img522.imageshack.us/img522/samsungmetro.tif/1/w513.png[/img]
Vil de f.eks. kunne modtage det nye digitalsignal - og er de noget værd rent billedmæssigt?

Som billedkvalitetsmæssig reference kan jeg nævne, at jeg selv har et Samsung LE40M87, som jeg er godt tilfreds med.

Prisrammen er nok en 5-8.000 kr.

Håber, der er nogen, der kan hjælpe. På forhånd tak!

Edit: Sorry, kan ikke lige få embed-picture-funktionen til at virke... :-(
Af BrianH
TV'et skal være med DVB-C hvis de har kabeltv og DVB-T, hvis de har antenne på taget, hvilke de vel har siden der slukkes for det analoge signal for dem.

Det du linker til vil virke, men vær opmærksom på Samsungs problem med ikke at kunne sortere kanalerne, hvilket nok ikke vil være deres kop te... De får måske tv2 på kanal 11, DR på 112 og tv3 på 219...
Af Bror Stang
BrianH skrev:TV'et skal være med DVB-C hvis de har kabeltv og DVB-T, hvis de har antenne på taget, hvilke de vel har siden der slukkes for det analoge signal for dem.

Det du linker til vil virke, men vær opmærksom på Samsungs problem med ikke at kunne sortere kanalerne, hvilket nok ikke vil være deres kop te... De får måske tv2 på kanal 11, DR på 112 og tv3 på 219...
Altså, det skal være med DVB (-T) samt mpeg4, ikke?
Hvis det bare er dvb-t/c uden mpeg4, kan det vel ikke tage det nye signal?

Mht. kanalplacering, kan man så ikke selv gemme dem, hvor man ønsker?
Af BrianH
Bror Stang skrev: Mht. kanalplacering, kan man så ikke selv gemme dem, hvor man ønsker?
Nej, de digitale kanaler kan ikke flyttes (de analoge kan godt)... Det er ikke de skarpeste knive i skuffen de har ansat hos samsung!
Af Bror Stang
BrianH skrev:
Bror Stang skrev: Mht. kanalplacering, kan man så ikke selv gemme dem, hvor man ønsker?
Nej, de digitale kanaler kan ikke flyttes (de analoge kan godt)... Det er ikke de skarpeste knive i skuffen de har ansat hos samsung!
Av, det var da aldeles åndsvagt.

Hvad kan man ellers gå efter i det prisleje i LCD el. LED, ikke plasma - der er for mange børnebørn med potentielle fedtfingre i spil....?
Af BrianH
Bror Stang skrev:
For at svare med sikkerhed, skal jeg først læse denne artikel:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1243630500

men det gider jeg ikke gøre, bare for at du skal slippe for det... :)
Af Bror Stang
BrianH skrev:
Bror Stang skrev:
For at svare med sikkerhed, skal jeg først læse denne artikel:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1243630500

men det gider jeg ikke gøre, bare for at du skal slippe for det... :)
Det er bare i orden - tak for link!

Edit: Kan se, at det tilsyneladende stadig er nok med dvb-t og en mpeg2-dekoder (som f.eks. sidder i de "gamle" samsung som mit), men kun indtil 2012, hvor mpeg4-kodningen sætter ind.
Derfor skal det vist være et dvb-t mpeg4 fullhd fladskærms-tv 32-40" i prislejet 5-8 k - hvor man kan lagre de digitale kanaler efter behov!
Forslag modtages med kyshånd!
Af lennon
Bror Stang skrev:
BrianH skrev:
Av, det var da aldeles åndsvagt.

Hvad kan man ellers gå efter i det prisleje i LCD el. LED, ikke plasma - der er for mange børnebørn med potentielle fedtfingre i spil....?
LED er LCD . Og LCD i prislejet vil væresynligt dårligere end nævnte plasma. Glaspladen på et plasma vil da ikke adskille sig fra et CRT mht eventulle fedtfingre . . ? !
Af ThomasT1976
Heller ikke problemer med fedtfingre på vores 2 pioneer-plasma'er og tro mig der er mange på, men de ses overhovedet ikke. Kun når det er slukket :)
Af velsing
Panasonic x10 til 4.500-6.000 kr alt efter hvor man køber det. Et fantastisk tv til prisen med dvb-t/c og mpeg 4. Og det der konsekvent bliver anbefalet herinde som Best value. Det er plasma og i min overbevisning mere modstandsdygtigt mod fedtfingre end LCD. (og har langt bedre billedkvalitet....)

Det vil de med sikkerhed blive glade for. :-)

Mvh Velsing
Af Bror Stang
velsing skrev:Panasonic x10 til 4.500-6.000 kr alt efter hvor man køber det. Et fantastisk tv til prisen med dvb-t/c og mpeg 4. Og det der konsekvent bliver anbefalet herinde som Best value. Det er plasma og i min overbevisning mere modstandsdygtigt mod fedtfingre end LCD. (og har langt bedre billedkvalitet....)

Mvh Velsing
Ok. Tak for tippet.
Mht. fedtfingre, så troede jeg, at den store forskel på plasma og lcd er, at fedtfingre-aftrykkene mere eller mindre kan brænde sig fast på en plasma skærm, så de ikke er til at fjerne igen...??

Og er Panasonic'et ok ift. det digitale antenne-signal - altså ikke, om det kan, men om det ser tåleligt ud?
Det jeg mener er, at jeg synes, der er forskel på, hvor pænt det digitale antennesignal (i modsætning til f.eks. ip-tv o. lign) tager sig ud på hd-fjernsyn...
Senest rettet af Bror Stang 05 okt 2009, 08:36, rettet i alt 2 gange.
Af ThomasT1976
Bror Stang skrev:
velsing skrev:Panasonic x10 til 4.500-6.000 kr alt efter hvor man køber det. Et fantastisk tv til prisen med dvb-t/c og mpeg 4. Og det der konsekvent bliver anbefalet herinde som Best value. Det er plasma og i min overbevisning mere modstandsdygtigt mod fedtfingre end LCD. (og har langt bedre billedkvalitet....)

Mvh Velsing
Ok. Tak for tippet.
Mht. fedtfingre, så troede jeg, at den store forskel på plasma og lcd er, at fedtfingre-aftrykkene mere eller mindre kan brænde sig fast på en plasma skærm, så de ikke er til at fjerne igen...??
Det er da vist en historie for Myth-busters, det har jeg aldrig hørt om :)
Af Bror Stang
ThomasT1976 skrev:
Bror Stang skrev:

Mvh Velsing
Ok. Tak for tippet.
Det er da vist en historie for Myth-busters, det har jeg aldrig hørt om :)
Nå, underligt. Det har jeg hørt flere steder fra.
Og en af mine bekendte skiftede sågar sin plasma ud med en lcd-skærm, fordi hans børn satte fingeraftryk på skærmen - og han kunne altså ikke få dem af plasma-skærmen igen...