Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej!

Ja, jeg har forsøgt at bruge søgefunktionen ;)

Jeg har et par spørgsmål specifikt angående den lidt "skæve" opløsning på dette TV, da jeg påtænker at bestille et i nærmeste fremtid, måske i dag, da det jo er billigt på komplett.dk lige nu.

Det jeg gerne ville vide mere om er hvordan skærmen håndterer skalering til den opløsning det nu engang har. Når man taler on digitale skærme foretrækker man jo normalt altid at køre den opløsning skærmen er bygget til, men X10 får vel som regel 720p, altså 1280x720 pixels, i modsætning til den "rigtige" 1024x768 opløsning. Er der virkeligt intet kvalitetstab ved denne skalering der er værd at tale om? Jeg talte med en Fona-mand (det skal siges at han virkede som om han havde ret godt styr på det, og selv havde et Pioneer, hvilket vel siger noget..), som sagde han syntes det gav lidt "musetrapper" på skærmen. Det er jo lidt irriterende hvis det er tilfældet synes jeg.

Derudover er jeg lidt bekymret over lysforhold. Det er nok ikke meget det vil blive brugt om dagen, men når det gør er det i en relativt lys stue. Der skal nok blive købt nogle gardiner, men kæresten går nok ikke med til sorte blygardiner :)
Hvor slemt er kontrasttabet i en almindelig dansk stue sådan til daglig?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
1080p og 720p signaler kan det ikke ses på. 576i/p er kantede på en fladskærm pr. default. Det burde være relativt enkelt at finde en X10 og se det i virkeligheden.
Af Mons
Må sige at jeg da aldrig har observeret "musetrapper" på mit 42" X10Y, men jeg vil da omvendt heller ikke afvise at de er der.. :o

Nej, pjat - bare rolig, du har intet at frygte mht. opløsningsforskellen. Den er minimal og du kan ikke se forskel på X10Y og en anden skærm med den "rigtige" 720 opløsning.. - det skulle da lige være til panaens fordel, eftersom den stadig må betegnes som best value for money -modellen.. :)

HDTV (720 og opefter) ser formidabelt ud på panaen - ingen grund til bekymring her, så længe du sidder i normal siddeafstand fra skærmen (min. et par meter).

Køb du trygt, men husk "Y" modellen.. 8)
Af Mathias_MM
Cool, så tror jeg da bare jeg snupper sådan en.
Den skal nok hænge på en væg og have en stueantenne. Er der noget der er særligt anbefalelsesværdigt til en fin pris mht ophæng og antenne? Det skal gerne være billigt, men jeg skal også have god kvalitet - skærmen skulle jo feks gerne blive hængende...
Af Mons
Mathias_MM skrev: Det skal gerne være billigt, men jeg skal også have god kvalitet - skærmen skulle jo feks gerne blive hængende...
:D ja - det må da være et minimumskrav..

Men det er måske ikke så tosset at starte ud med den laveste fællesnævner - så har du da i hvert fald fået det på plads.. ;)

Mht. vægbeslag så skal du gå efter et beslag med vesastandarden 300 X 400 - hvilket indikerer at skærmen kan hænges op med et beslag der understøtter vesastandarden 300 mm. X 400 mm. - og de fåes rigtig mange steder!

Stueantenner ved jeg ikke specielt meget om, men prøv evt. at søg her på siden..
Af Mathias_MM
Mons skrev:
Mathias_MM skrev: Det skal gerne være billigt, men jeg skal også have god kvalitet - skærmen skulle jo feks gerne blive hængende...
:D ja - det må da være et minimumskrav..

Men det er måske ikke så tosset at starte ud med den laveste fællesnævner - så har du da i hvert fald fået det på plads.. ;)

Mht. vægbeslag så skal du gå efter et beslag med vesastandarden 300 X 400 - hvilket indikerer at skærmen kan hænges op med et beslag der understøtter vesastandarden 300 mm. X 400 mm. - og de fåes rigtig mange steder!

Stueantenner ved jeg ikke specielt meget om, men prøv evt. at søg her på siden..
JEg synes bare man mange gange ser at de er opgivet til en skærmstørrelse frem for noget andet så vidt jeg kan se. Feks:

http://www.av-connection.dk/?PGr=3277&ML=1270
Der står:
- VESA mounting holes: 75x75mm up to 500x350mm.

Og så er der:
http://www.av-connection.dk/?PGr=3280&ML=1270
- VESA mounting holes: 75x75mm up to 800x450mm.

Så er der jo vægt, men skærmen vejer jo ikke over 30 kg, så er det bare det billigste man går efter selvom skærmen er angivet til for stor? Det virker lidt åndssvagt :)

Er der nogen erfaringer med det beslag, som selv samme fonamand anbefalede (til ca 500+ tror jeg, men ved ikke om det var den større model), eller om der er andet der er lige så godt? Der er nok ingen nytte i at kunne dreje det i vores stue.
Af Mons
Jeg ville ikke umiddelbart ignorere det omkring skærmstørrelsen.. men husk vesastandarden - fremgår også på av-connection.dk under X10

Men det burde være muligt at finde beslag der er lidt billigere - tror jeg..

Prøv at kigge på diverse netbutikker..
Af Mons
Dette vægbeslag kunne evt. være en løsning.. Men igen - der findes mange muligheder out there..
Hvor køber du skærmen - hvad har de?!
Af Mons
Lidt flere muligheder..
Af Mathias_MM
Mons skrev:Dette vægbeslag kunne evt. være en løsning.. Men igen - der findes mange muligheder out there..
Hvor køber du skærmen - hvad har de?!
Det bliver nok denne her:

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=44 ... 3EEB25CF18

De har også et par stykker til ca 300 kr, men det er sådan noget skinnefis som ligner noget braller i mine øjne. Måske er jeg bare kræsen.
Ud over det får jeg brug for en antenne og et hdmi-kabel. Så måske skulle jeg snuppe noget herfra?:
http://www.av-cables.dk/vaegbeslag_37_63_308_da/

Edit: Med et fladt beslag, er det så nødvendigt med vinklede kabler? Og hvilken vej skal vinklen vende?
Af BrianH
Husk væggen er lige så vigtig som beslagene... 4 skruer i en tynd gipsplade holder altså ikke ret meget :)
Af Mathias_MM
BrianH skrev:Husk væggen er lige så vigtig som beslagene... 4 skruer i en tynd gipsplade holder altså ikke ret meget :)
Det skulle der gerne være styr på, huset her er ganske godt bygget :)

Jeg er mere bekymret om jeg kan få det til at hænge lige :D

Jeg tror jeg har bestemt det bliver det her:
http://www.av-cables.dk/vaegbeslag/vaeg ... 35_da.html
Af Mons
Synes jeg hørte at tilbudet fra komplett kun gælder ugen ud - altså til og med i dag, men jeg kan ta' fejl! Hvor om alting er, så er det jo ligegyldigt hvis du påtænker at bestille den i dag..

Det smarte ved de skinnemodeller er jo at det er nemmere at komme til stikkene, eftersom man blot vipper skærmen ud forneden. Min svoger har et 46" til at hænge på en sådan skinne - og det virker nu helt fint!

Mht. kabler er det en fordel at enten købe nogle vinklede af slagsen - eller hvis du som i mit tilfælde har kablerne - bestille nogle vinkeladaptere:

Phono
Antenne
HDMI

Hvor og hvis og du bestiller så vær obs på at HDMI-adapteren skal vende korrekt - på ovenstående link vender stikket rigtigt - såfremt du ønsker at køre kablet vertikalt nedenud af skærmen!

Jeg brugte personligt en del tid på at finde de adaptere der passede bedst til X10Y - lig her særligt mærke til at HDMI-adapteren skal bestilles hjem fra UK, da dem jeg kunne finde i DK stak for langt ud - se fx her og her
Af Mathias_MM
Mons skrev:Synes jeg hørte at tilbudet fra komplett kun gælder ugen ud - altså til og med i dag, men jeg kan ta' fejl! Hvor om alting er, så er det jo ligegyldigt hvis du påtænker at bestille den i dag..

Det smarte ved de skinnemodeller er jo at det er nemmere at komme til stikkene, eftersom man blot vipper skærmen ud forneden. Min svoger har et 46" til at hænge på en sådan skinne - og det virker nu helt fint!

Mht. kabler er det en fordel at enten købe nogle vinklede af slagsen - eller hvis du som i mit tilfælde har kablerne - bestille nogle vinkeladaptere:

Phono
Antenne
HDMI

Hvor og hvis og du bestiller så vær obs på at HDMI-adapteren skal vende korrekt - på ovenstående link vender stikket rigtigt - såfremt du ønsker at køre kablet vertikalt nedenud af skærmen!

Jeg brugte personligt en del tid på at finde de adaptere der passede bedst til X10Y - lig her særligt mærke til at HDMI-adapteren skal bestilles hjem fra UK, da dem jeg kunne finde i DK stak for langt ud - se fx her og her
Ok. Så ser det ud til at den ene ende af dette også duer:
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... 74_da.html

Det er godt nok lidt bøvlet. Jeg tror vi skal have en kabelskinne på et tidspunkt, så måske vi bare skal tage en der vender "opad", hvis der altså er plads til det? Det behøver for min skyld ikke komme direkte ned..