Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa,

Jeg sidder pt. med en Dell 2007FP skærm, som jeg er meget glad for. Dog kunne jeg godt bruge en 24" skærm, og tænkte på den nye Dell. Jeg har læst meget omkring skærmen på diverse forums, men kan ikke helt blive klar over fordele/ulemper.

Mange siger, at IPS paneler har en slags hvid hinde/lag hen over billedet, som kan gøre billedet en smule uskarpt? Er det et større problemet i forhold til S-PVA?

Skal man vente på firmare opdateringer til den?

Generelt vil jeg dog bare spørge om U2410 skærmen har nogen ulemper ud over sortniveau, i forhold til min Dell 2007FP skærm, som jeg syntes er fantastisk.

SLL
Af Toranaga
Jeg har pt. en 2007wfp, som har S-IPS panel og har aldrig oplevet det du nævner. Jeg har bestilt en U2410 og hvis den blot har ligeså godt billede som 2007WFP, og så blot større, så vil jeg være meget tilfreds.
Af SLL
Tak for svarende. Jeg er ikke helt sikker på, at det er "Coating" jeg tænker på. Men tak da for linket, hvor der stod lidt mere omkring U2410 :-)

Jeg fandt et par af de udtryk folk bruger omkring eventuelle U2410 problemer:

forum kilde til udtalelser:
http://www.hardforums.com/showthread.ph ... 59&page=30

1.
Color shifting?
En fyr siger, at det er ubehageligt, at læse emails, forum læsning over længere tid pga. fænomenet.

2.
sRGB dithering issue?
http://img199.imageshack.us/i/srgbissue.jpg/
Som han siger kan ses tydeligt ved at skrue sharpness
op mod 100%. Jo mere man skruer op, desto værre bliver det.

3.
sRGB mode, white balance looks a bit green. Tættere på 7000k end 6500k.

4.
sRGB dithering issue, måske det samme som "black is displayed with Grain..." tingen på panelet?

Det kan læses/ses her hvad der menes:
http://en.community.dell.com/forums/t/19296038.aspx

-------------------------------------------------

Nu er selv en smule kritisk med billedkvaliteten, som det sikkert kan ses ud af tråden her :-)
Men de ting jeg har nævnt, hvor store problemer er det i virkeligheden? Jeg er kritisk, men ikke fanatisk med kvaliteten. Så blot billedet stemmer nogenlunde overens med mit 2007FP billede, så vil jeg være fuldt tilfreds :-)

Jeg siger nok som dig Toranaga, at hvis billedet er så godt som mit 2007FP billede (minus lidt sort niveau), så er jeg fuldt tilfreds. For 2007FP skærmen har jeg været enormt glad for.

SLL
Af SLL
Så er U2410 bestilt. Ud fra testen her på flatpanels, burde det være en super god skærm. Andre steder er den lidt mere 50/50 pga. ovenfor nævnte detaljer, som jeg ikke forstår mig meget på. Men jeg håber på, at det kun er super duper detalje LCD perfektionister som ser fejlene :-)

Jeg vil bare have en skærm som har et rimelig godt billede (lidt som min Dell 2007FP), nul brum fra PSU, rimlige gode syns vinkler, gode farver, rimelig hurtig respons tider til games og så naturligvis 24 tommer. Så er jeg glad :-)

Så kan jeg slippe af min min gamle Samsung Syncmaster 1200NF, som er stor og tung som et bjerg, og bruger ca. 170-180 watt ;;)

SLL
Af SLL
Jeg har fået skærmen, og er godt tilfreds med billedkvaliteten. Jeg har godt lagt mærke til, at sort ikke er så dyb sort som på min 2007FP skærm. Men tekst og farver er mere skarpe ind på min 2007FP, så det er positivt.

Jeg har også lige tjekket et FPS spil ud, Battlefield 2142, som så bedre ud på u2410 skærmen end på min gamle 2007FP. U2410 var igen mere skarp og detaljeret end 2007FP, specielt når man satte u2410 i game mode. I game mode syntes jeg også spillet og bevægelse var mere smooth. Måske noget med det mindre input lag i game mode?!

Der var ikke nogen pixel fejl på panelet, ej heller nogen svag brummen fra strømforsygningen, som jeg har set beskrevet på andre forums. Jeg har drejet brightness ned til 23-28, som det også var gjort i Flatpanels testen. Ellers syntes jeg billedet var lidt for skarp for øjnene.

Skærmen føles meget solid og tung kvalitet.

Jeg har dog fundet et lille ting der irritere mig. Skærmen hælder 2-3 mm. ned i højre siden, når man står forfra og ser den. Det er den pivot funktion der findes i skærmen, som muligvis ikke er justeret 100% korrekt i den mekanisme der styre pivot drejningen af hele displayet. Er der nogen af jer, som har samme oplevelse? Og er det noget som man bør snakke med Dell om, eller?

SLL
Af SLL
SLL skrev:
Jeg har dog fundet et lille ting der irritere mig. Skærmen hælder 2-3 mm. ned i højre siden, når man står forfra og ser den. Det er den pivot funktion der findes i skærmen, som muligvis ikke er justeret 100% korrekt i den mekanisme der styre pivot drejningen af hele displayet. Er der nogen af jer, som har samme oplevelse? Og er det noget som man bør snakke med Dell om, eller?

SLL
Jeg har selv rettet den lille skævhed der var i fodens pivot mekanisme. Der sidder 8 skruer på vesa beslaget, som skal skrues løse. Derefter kan man selv dreje hele vesa beslaget 1 mm. i skruehullerne, så beslaget sidder helt lige. Der er en fabriks samle fejl, som man altså nemt selv kan rette, hvis man syntes panelet er lidt skævt :-)

SLL
Af SLL
Okay, så prøvede jeg Flatpanels eget test program, og fandt ud af der er helt vildt meget "backlight bleed" på min model. Hmm.. jeg tjekkede lige Flatpanel testen igen og så, at der ikke var noget backlight bleed på test eksemplaret. Tjekkede også min 2007FP, som heller ikke havde noget backlight bleed.

Det irritere mig lidt, at DELL's dyre u2410 skærm har så meget bleed i hjørnerne (specielt i nederste venstre og højre hjørne.)

Hmm.. overvejer at få en ombytter, eftersom man kan se lyset i hjørnerne i spil og der hvor der er sort baggrund. Men så får jeg måske en anden model med pixelfejl eller samme backlight bleed problem igen. Mystisk, at der er så meget forskel på denne skærm?!

EDIT:
Søgte lidt omkring for mere oplysninger omkring backlight bleed på U2410. På et forum så jeg, at det er typisk at alle IPS paneler har et "glow" i alle hjørnerne, hvilke ikke er det samme som backlight bleed. Men hvordan ser man forskel på alm. IPS lyse hjørner og backlight bleed?

Kom venligst med lidt feedback til mit topic, hvis i ved noget om U2410 jeg ikke ved, eller om IPS (glow i hjørnerne) :-)

SLL
Af SLL
Hey Rasmus eller Yakken,

Jeg kan simpelthen ikke forstå, at jeres U2410 eksemplar opføre sig så godt? :o

Som beskrevet igennem min tråd her, har min U2410 ikke de samme gode synsvinkler og nul backlight bleed + white glow. Faktisk bliver mine synsvinkler en smule mælkehvide ret hurtigt, samt at jeg har en slem "white glow" i alle kanterne på skærmen. Der er også en smule backlight bleed i alle hjørner af panelet.

En anden ting som i ikke har skrevet om i jeres test, er den "coating" som ips panelet har. Hvis man skal bruges skærmen til Internet surf, elles blot læse meget sort tekst på hvid baggrund, så er det virkelig skidt her hos mig, sammenlignet med min gamle 2007FP. Hvid farve er "rå-hvid" og beskidt agtig her på min 2410. Et look som jeg har set mange andre også har. Min 2007FP er langt bedre end 2410 til at vise skarp klar hvid baggrund og sort tekst.

Er det noget som i bemærkede i jeres test, eller?

Jeg snakkede med DELL tekniske support i dag, eftersom en DELL sælger, at min skærm muligvis var defekt. Den skulle ikke have dårligere synsvinkler end et S-PVA panel. Så jeg blev stillet videre til en tekniker. Teknikeren ville ikke anbefale mig at bytte skærmen til en anden U2410. Han sagde, at sådan var alle 2410 skærmene, og at det ikke ville hjælpe noget at bytte den med en ny. SÅ hellere få pengene tilbage som han sagde.

I bund og grund er jeg ikke imponeret over skærmen, i forhold til min 2007FP S-PVA.

Har i nogen kommentar vedr. dette? Jeg vil være meget glad, hvis i kunne komme med lidt konstruktivt imput til emnet :-)

Jeg sender muligvis skærmen tilbage i løbet af ugen og får pengene tilbage. Jeg overvejer at bytte den til en 2408 m. S-PVA panel. Men er der nogen større problemer med Dell 2408 modellen? Input lag, clouding, RGB farve skær på hvis baggund..?

SLL
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg fik desværre ikke set U2410 selv, men mht 2408WFP så har den en del inputlag og farvespektret er altid udvidet. Den er svær at tvinge ind i sRGB. IPS har traditionelt set en lidt anden coating, men det kan skyldes at paneltypen jo kommer fra andre producenter and PVA teknologien. Det er ikke noget vi ser som en speciel ulempe, men det kunne vel tilføjes som en kommentar.
Af SLL
Takker yakken for feedback,

Jeg syntes coating på u2410 gør sort tekst på hvid baggrund meget grumset og beskidt at se på, sammenlignet med min 2007FP. Hvis man udelukkende skal bruge skærmen i MS word, surfe på Internettet, så havde jeg helt sikkert taget en S-PVA skærm i stedet, som er meget med blid og clean mht. coating. Nu er jeg sådan lidt en hybrid, og skal bruge skærmen til lidt af hvert :-)

Det der input lag 2408WFP har, er det ikke blevet fikset i A01, eller er det stadig slemt?

Har du et frisk bud på en 24" skærm m. S-PVA, der er god allround?
Jeg havde tænkt på 2408WFP, men den fik vidst nok af en hård medfart da den kom frem. Og jeg er som sagt i tvivl om problemerne er fikset?

Tak igen for svaret :-)

EDIT:

Har har fundet ud af en ting, som kan have noget af årsagen til mine grumset coating tekst problemer. U2410 er nemlig ret lang tid om, at få panelet op i fuld brightness og styrke efter "sleep" mode. Billedet kommer på skærmen så snart den "vækkes". Problemet er bare, at det er et meget svagt grumset billede man ser. Første efter længere tid ser billedet godt ud med sort tekst på hvid baggrund. Jeg er ikke helt klar over hvor lang tid der går før det spiller. Men irriterende lang tid går der, øv :o

Hmm.. måske før jeg pengene tilbage. Der er for mange mystiske ting ved skærmen, som opføre sig meget anderledes end jeg havde troet fra en IPS skærm. Skal teste noget mere.

SLL
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har ikke længere en CRT skærm til rådighed, men jeg sidder da af og til ved en 2408WFP, som ikke forekommer mig langsommere end min egen 2407WFP-HC. Jeg har ingen problemer med at spille på disse modeller, men jeg har ikke forsøgt, at tilslutte eks. spillekonsoller til den.