Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lqwert1990
Hey

skal have nyt tv snart og er i tvivl om hvilken størrelse der er den rigtige. Sidder 3½ meter fra væggen hvor det skal hænge, så hvor stort skal det være? 42", 46" eller 50" ??

på forhånd tak.
-lqwert1990
Af Beckham
Jeg sidder også cirka 3½ meter fra og har netop opgraderet min 40" til en 50". Har nu haft mit 50" i cirka en uge og synes sagtens det kan gå an på den afstand. Men for nogle vil det selvfølgelig være rigelig med 40" på den distance, men det er jo smag og behag.. :)
Af Supergris
Sidder på ca. samme afstand med en 50 ", og vil gerne have en større, så vælg endelig så STOR som pengepungen kan bære!!!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan prøve vores applet til bestemmelse af skærmstørrelse:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511

Basalt set, så afhænger størrelsen af TV'et af hvilket materiale du viser og hvor tæt du sidder på skærmen. Med en fuld HD skærm, der viser et fuld HD signal, så kan du tåle at have en 88" skærm hængende før hver enkelt pixel bliver for stor og billedet dermed bliver for grovkornet.

Ser du SD materiale (alm. TV), så er kvaliteten noget ringere, og det vil naturligvis blive blæst op. Hvis signalet er digitalt, så hjælper det dog på det. Jeg sidder ca. 3 m fra mit eget 50" og selv med et analogt signal, så synes jeg bestemt ikke det er for stort. Med Blu-Ray så kunne jeg godt ønske mig 10-20" ekstra ;)
Af lqwert1990
Tusind tak for jeres svar.

Er også mest frisk på at købe en 50", men havde egentlig forventet at købe G10 pga. full hd osv.. Men overvejer nu at købe X10 for at få en 50", hvor G10 i 50" simpelthen bliver for dyr.
Jeg bruger ps3 til bluray, og får digital + HDtv gennem profiber meget snart, så hvad synes i jeg skal vælge ?
Af BrianH
lqwert1990 skrev:Tusind tak for jeres svar.

Er også mest frisk på at købe en 50", men havde egentlig forventet at købe G10 pga. full hd osv.. Men overvejer nu at købe X10 for at få en 50", hvor G10 i 50" simpelthen bliver for dyr.
Jeg bruger ps3 til bluray, og får digital + HDtv gennem profiber meget snart, så hvad synes i jeg skal vælge ?

Ingen af dem... Tag et LG 50PS8000
http://www.cinemagic.dk/shop/lg-50ps8000-5009p.html
Af lqwert1990
Vil du da sige at det LG tv leverer en bedre billedkvalitet end panasonics tv?
I øvrigt så koster det også mere end jeg har tænkt mig at bruge, og 1200 kr extra i forhold til X10 50" virker lidt fjollet i mine øjne.
Af Beckham
Jeg erindrer at have læst at der er mere retention på LG. Men er usikker på om det også gælder den konkrete LG model.
Af BrianH
lqwert1990 skrev:Vil du da sige at det LG tv leverer en bedre billedkvalitet end panasonics tv?
I øvrigt så koster det også mere end jeg har tænkt mig at bruge, og 1200 kr extra i forhold til X10 50" virker lidt fjollet i mine øjne.
Nej, umiddelbart ser det ud (i tests) til at Panasonics billedkvalitet er lidt bedre, men LG er full HD som du med garanti gerne vil have til din ps3, blueray og når (hvis) du tilslutter din pc. LG'en er også bedre designet, hvis det betyder noget.
Af Supergris
Hvor er garantien for, at han gerne vil have full -HD, når man ikke kan se forskel alligevel??? Helt sikkert er tv´et et fint valg! Har selv PQ 6000 og er mere end tilfreds!!! Ville dog gerne have den indbyggede dvb-c tuner efter TDC har frigivet det digitale spejl!!!
Til gengæld bliver der så sparet lidt på elregningen, da det ikke er full - HD!!!
Af BrianH
Supergris skrev:Hvor er garantien for, at han gerne vil have full -HD, når man ikke kan se forskel alligevel??? Helt sikkert er tv´et et fint valg! Har selv PQ 6000 og er mere end tilfreds!!! Ville dog gerne have den indbyggede dvb-c tuner efter TDC har frigivet det digitale spejl!!!
Til gengæld bliver der så sparet lidt på elregningen, da det ikke er full - HD!!!
Man kan godt se forskel på 1080 og 720 pixels på 3,5 meters afstand med ps3, blueray og pc-brug.
Af Supergris
Nej! Kun ved pc - brug, hvor der kan være mere på skrivebordet!!!
Har selv prøvet at sammenligne Pioneers modeller med og uden full - HD. Ved film og konsolspil kan JEG ikke se forskel!!!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
BrianH skrev:Man kan godt se forskel på 1080 og 720 pixels på 3,5 meters afstand med ps3, blueray og pc-brug.
Nej, det kan man ikke. HVis du sætter PC'en til at outputte 1080p, så skærmene selv håndterer skaleringen, så kan du ikke se forskel.
Af lqwert1990
så hvis jeg forstår det hele rigtigt, så vil det mest optimale i forhold til pris/billedkvalitet være at købe x10 50" ? og det med computer bliver nok sjældent, så pyt med det..