Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af BrianH
"DRs kanalredaktør for HD oplyser til ComON, at den nye kanal vil sende i det "lille" HD-format 720P, der giver en opløsning på 1280x720 pixels"

DR vil altså ikke sende i fuld HD, men er der nogen der ved hvad de andre kanaler gør? Er det 720 eller 1080 der er det normale HD tv?

Hvis de fleste sender i 720 gør det vel også et fuld HD tv lidt ligegyldigt (så længe det skal bruges til at se tv på)
Af Ponduus
Canal Digital sender i 1080i. Ved ikke med resten.
Af Turbo
Ponduus skrev:Canal Digital sender i 1080i. Ved ikke med resten.
Ja med de programmer der er lavet i 1080 - de programmer der er lavet i 720, sender de i 720p efter hvad teknikken hos CD har oplyst mig om.
Af Ponduus
Skal sikkert passe. Har ikke selv undersøgt det videre, end hvad der stod på deres hjemmeside, da jeg bestilte det :)
Af xcardman
Ingen sender i 1080P

kun 720P og 1080I. kræver mindre båndbredde.
1080P koster langt mere og sende.
Af JENC
xcardman skrev:Ingen sender i 1080P

kun 720P og 1080I. kræver mindre båndbredde.
1080P koster langt mere og sende.
Det er hvis det er 1080p 50hz, som det (forventeligt) vil være ved fjernsynsudsendelser, der rigtigt nok ikke sker i det format. (p@50).

En lidt pudsig tanke er dog, at 1080i @50hz sender 25 ægte billeder hvert sekund og interlacer dem til at få 50hz visning.

En blueray film har 24 billeder pr. sekund, men i Progressivt format, altså uden der interlaces et ekstra billede afsted. Således må båndbredden på en Blueray film svare til båndbredden af et 1080i@50hz signal, med 25 ægte billeder. (Her ses bort fra at fjernsyn, også HD, typisk komprimeres til ukendelighed og Bluray har mulighed for langt højere bitrates. Jeg tænker på forskellen imellem interlaced og progressivt).

Men fjernsynsstandarden kan vel ikke sende 24 billeder i sekundet, der ikke er interlaced?

Kunne ellers være smart, så vi kunne få filmenes rigtige frame-format (24/23.976 billeder/sekund) sendt som direkte fjernsyn.
Af Turbo

Jeg tror du mener det rigtigt, men det er forklaret på en meget mystisk måde.

Det er ikke korrekt at 1080i 50Hz sender 25 ægte billeder pr. sek. - men 50 halve billeder pr. sek.

Interlaced opdatere kun hver 2nd linje - progressivt opdatere hver eneste linje. Så der er lige mange opdateringer interlaced/progressivt ved f.eks. 50Hz, men da interlaced kun opdatere hver 2nd linje bruger interlaced kun den halve båndbredde af progressivt.

Senest rettet af Turbo 02 okt 2009, 08:34, rettet i alt 1 gang.
Af xcardman
Jenc

der er to formater som HD bliver sendt i.
1080P bliver der ikke sendt nogen steder. hverken over sat eller kabel

720P og 1080I 50hz.

720P er progressivt
1080I er interlaced

der bliver ikke sendt i 1080P progressivt

DR HD vil sikkert sende i 720P og som jeg forventer

Så glem alt om 24p og bluray kvalitet. kvaliteten ligger lidt over dvd, men helt sikkert bedre.
Mit bud vil bitraten ligge på cirka 7-10 mbit. Men det kan jeg sige dig, når de starter. For det kan måles
Af LunD^
Har lige et måske dumt spørgsmål men.. er det så alle DR programmer som kommer i HD kvalitet, eller er det kun udvalgte udsendelser?? Film og serier fx.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
LunD^ skrev:Har lige et måske dumt spørgsmål men.. er det så alle DR programmer som kommer i HD kvalitet, eller er det kun udvalgte udsendelser?? Film og serier fx.
DRs HD kanal vil sende 100 % HD programmer. Der kommer snart lidt mere op omkring HD kanalen i en artikel på forsiden.
Af xcardman
Det er en særlig kanal som hedder dr HD. Mener kun de sender om aften og kun programmer som er lavet i HD.
alså ikke noget opskaleret.
Hvad deres program udvalg bliver må vi vente lidt med.
Men der er efterhånden en del af deres egen programmer som er produceret i HD.
Af LunD^
Ok, jeg vidste godt det var en ekstra kanal , men jeg tænkte at de måske sendte samme programmer på begge, men den ene i HD kvalitet. Tak.