Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Braad
Hej alle
Jeg har et stykke tid været på jagt efter et nyt tv til stuen. Jeg regner med at det skal være 32", helst, måske 37" hvis der er en fordel i det..
Jeg troede at jeg havde besluttet mig for at vælge et Sony w5500, det kan fås for ca. 5300.- Men blev forvirret igår da jeg ligepludselig læste alt muligt godt om både samsung og panasonic..
Tvet skal primært bruges til SD, og en del DVD, med tiden selvfølgelig BD. Og det er selvfølgelig et krav at det har DVB-T/C med Mpeg4..
Håber nogen kan give mig et fingerpej om hvilken retning jeg skal gå..

MVh
Martin
Af RogueAgent
Hvad Panasonic angår skal du så først lige lægge dig fast på hvor stort TV'et må være.

De Panasonic modeller der normalt omtales er plasma, og fåes med en enkelt undtagelse (x10 serien) ikke under 42". X10 fåes i 37", og hvis du kan leve med den størrelse giver dette TV et væsentligt bedre billede til prisen end Sony og Samsungs LCD modeller i samme størrelse i det prisleje.

Der kan så være andre overvejelser omkring design og features som mulighed for at streame film og musik fra en PC, men her må du selv opveje fordele og ulemper i forhold til dine behov.
Af Nick_S
Som Rogue siger det, er Panasonic 37X10Y bedste model rent billedsmæssigt. Med en ret stor margin faktisk.
Efter det brugsmønster du nævner vil det klart være det bedste bud. Samtidig er skærmen også rigtig billig!
Af Braad
Hej, tak for de hurtige svar.. Lyder som om jeg skal ud og se et x10 i action, nogen der ved hvem der forhandler dem?
37" er helt fint, muligvis perfekt :)
Tænker lidt om jeg på sigt bliver træt af at det ikke er Full-hd?

Mvh og tak
Martin
Af RogueAgent
På en 37" er FullHD mere et marketing gimmick end ret meget andet - du skal sidde ca. 1 meter fra for at kunne skelne forskellen mellem 768p og 1080p.

Opløsningen er kun een af mange parametre der afgør kvaliteten af billedet - det er bare den der bliver fokuseret mest på fordi den er nemmest at forholde sig til.

Et godt billede på 768p er langt at foretrække frem for et middelmådigt 1080p - specielt når skærmen er under 50".
Af Braad
Aaah okay! Ja så tæt på sidder jeg i hvert fald ikke!
Nå jeg skal ud og se en med billede på, det lyder jo lovende :D