Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lqwert1990
Hey Flatpanels.

Har et spørgsmål omkring Av receivere og højtalere.
Jeg har bestilt 4 stk. Argon 7022 satelit højtalere og skal derfor have en AV receiver så det hele spiller sammen med fladskærm osv.
Har kigget på yamaha's RX-v365 og Rx-v465, en del penge i forskel men self. også nogle andre specifikationer i V465 pga. merprisen.

Men hvad er nødvendigt at have i en av receiver? skal der være HD lyd eller Dolby true HD og hvad det ellers hedder?
Eller vil jeg få et godt resultat med RX-v365 receiveren, en Yamaha YST-FSW150 subwoofer og 4 stk. Argon 7022 højtalere?

Mange hilsner

Lqwert1990
Af xcardman
HD lyd kommer kun fra blu-ray

det kræver en forstærker med HD lyd indbygget og hdmi.
man kan også bruge en afspiller med analog og 5.1 indgang analog til forstærker.
den sideste er pcm via afspiller og til en forstærker med hdmi uden HD decoder.

Men havde ikke sparet de sidste penge i forhold til 4 serie Rx-v465.
Det giver alså bedre lyd den dag du skal se en blu-ray film.
Af lqwert1990
@xcardman
Tak for svaret!

Har allerede en PS3, som vil fungere som bluray afspiller i mit setup, vil det også være med HD lyd fra den?
Og vil Rx-v465 spille godt sammen med Argon 7022 og den nævnte yamaha subwoofer?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, der vil også være HD lyd fra din PS3. En PS3 kan selv dekode HD lyden og sende den videre som et PCM signal via HDMI. Hvis du har den gamle PS3, så kan den ikke gøre andet end selv at dekode signalet, så du får ikke noget ud af at købe en receiver, der kan dekode HD-lyd. Dekoderen i PS3 er, efter sigende, ikke den bedste i verden, men det kan du jo ikke ændre på alligevel.
Af xcardman
Man kunne ellers på et tidspunkt en mulighed for at bytte den til en slim model for 400 kr.
den model kan nemlig sende lyden direkte til en forstærker som kan decode.
Ja den gamle er ikke alt for god til at decode. Har prøvet i forhold til en almindelig afspiller. Dog bedre end almindelig 5.1 lyd
Senest rettet af xcardman 25 sep 2009, 01:11, rettet i alt 1 gang.
Af lqwert1990
Okay jeg er alligevel heller ik så super kræsen, hvilket nok også afspejler sig i valget af højtalere men sådan er studielivet :)

Tak for svarene, må ud og købe en RX-v465 en af de næste par dage!
Af Turbo
xcardman skrev:HD lyd kommer kun fra blu-ray

det kræver en forstærker med HD lyd indbygget og hdmi.
man kan også bruge en afspiller med analog og 5.1 indgang analog til forstærker.

Men havde ikke sparet de sidste penge i forhold til 4 serie Rx-v465.
Det giver alså bedre lyd den dag du skal se en blu-ray film.
Det er ikke korrekt det kræver en forstærker/receiver med HD lyd og HDMI.

En del BD afspiller kan decode HD lyd til Dolby Digital 5.1/DTS 5.1 og så er det kun nødvendigt at have en forstærker/receiver der kan klare de signaler (coax/optisk) - hvilket alle Digitale 5.1 forstærker/receiver kan.

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Er det ikke også det der skrives i disse tre sætninger? Han remser jo tre scenarier op, som kan bruges til at få HD-lyd:
xcardman skrev:det kræver en forstærker med HD lyd indbygget og hdmi.
Af xcardman
Turbo

(coax/optisk) kan ikke overfører HD lyd. Kun hdmi og analog.

de kan kun overfører op til 1.5 mps og HD lyd har en noget højre bitate.

så hvis du bruger coax/optisk, har du aldrig hørt HD lyd.
dog er 1.5 lidt bedre end fra dvd med mellem 480-640 kps.
Af Turbo
Yakken og xcardman i læser ikke hvad jeg skriver i mit første indlæg.

DTS HD MA på en BD skrive har en max båndbredde på 18 Mbit/s - DTS 5.1 har en båndbredde på 1536 kbit/s (1,5 Mbit/s).

Jo, jeg har hørt HD lyd - jeg har HD lyd selv. Du kan ikke høre forskel på om signalet (DTS HD MA) bliver konverteret til DTS 5.1 eller det rene DTS HD MA signal. Du kan måle forskel, ja - men hvad skal du bruge en måling til, den kan du ikke høre. Din psyke bilder dig ind du kan høre forskel fordi du ved måling kan se 2 forskellige tal.

En dødssyg Panasonic BD-35 kan gengive det rene DTS HD MA og flere Dolby HD lyd signaler - den kan også konverterer DTS HD MA til DTS 5.1 og Dolby HD lyde til Dolby digital 5.1 - jeg har haft både en DTS HD MA og en DTS 5.1 forstærker tilsluttet, det menneskelige øre kunne ikke høre forskel.
Af xcardman
Er det en fredags joke

at man ikke kan hører forskel på DTS HD MA og DTS 5.1

hvorfor har har jeg så købt en dyr forstærker som kan decode HD lyd
så havde jeg nok beholdt den gamle med kun optisk indgang.

Der er en meget stor forskel på lyden. Men jo bedre anlæg man har jo større vil forskellen også være.

Jeg kan alså hører tydelig forskel og nok 99 procent andre som har HD lyd. har aldrig hørt om nogen før som ikke kan hører forskel

en forstærker er som regel bedst til at decode og jeg bitstreamer signalet.
har alså lige lige set fast and furious og lyden er en helt anden end fra dvd
har købt boksen med 1-4.
tro mig der er en kæmpe forskel i detaljerne.

med hdmi skal du netop ikke konventer noget som helst
Men har prøvet begge dele og ps3 af den gamle type, der kan man alså godt hører forskel. den er ikke god til decode.

edit på fast and furious prøvede jeg netop forskellen mellem dolby og DTS HD sporet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der har været deciderede lytteaftener hos eks. AV Precision hvor forskellen på HD-lyd og alm. Dolby Digital blev fremvist, og jeg erindrer ikke at der var nogen der gik tvivlende derfra. Det her er ikke et religionsspørgsmål, og forskellen er andet end målbar! Hvis dine ører ikke er sensitive nok til at høre forskellen selv, så er det jo godt for dig(eller skidt, afhængigt af hvad der er galt), da du så har sparet pengene på HD-dekodning.
Af Turbo
Jeg læser også på recoder.dk

Hvis du har 2 100% ens setup og står skifter mellem med en knap, ved jeg ikke noget om andet end hvad jeg har læst.

Men jeg ved at hvis du prøver som jeg har beskredet - dvs. 1 setup og 2 forstærker, så kan du sgu ikke høre forskel - det er nok de 5 min. det tager og skifte mellem forstærkerne (alle ledninger).

1 setup = 5 højtaler og 1 sub - 1 stk. BD der kan sende DTS HA MA og et konverteret DTS HD MA til DTS 5.1 ud.

forstærker = 1 stk. DTS 5.1 og 1 stk. DTS HD MA.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg skal ikke udtale mig om hvad folk laver eller skriver om på recordere.dk - blot hvilke arrangementer der har været afholdt for at demonstrere forskellen.