Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af hugosarang
Jeg har kigget lidt på nettet, og på de amerikanske hjemmesider er et tv meget billigere end et dansk, Men kan man egentlig bruge et amerikansk tv i danmark, plus hvad med et sourround anlæg fra USA.

Da kursen er lav i sverige har jeg kigget lidt på netttet om det kan betale sig at enten hente et tv derfra eller bestille det.
Da jeg syntes priserne ser lovende ud, men når man ser på Cinemagic side, så er det ikke mange forretninger der kan konkurre med dem.
Jeg ville gerne høre nogle efaringer omkring dette?.
Af LunD^
Altså fra USA, skal du nok forvente der kommer told på, og så er du måske oppe i samme pris eller højere. Desuden er der vidst forskel på TVene, PAL? Ved dog ikke om det kan bruges alligevel.. + hvis du kommer ud for en reklamation er du lidt på skieren.. ;)

Cinemagic.dk tror jeg er vejen frem, de er rigtig billige og har også selv handlet TV der. Jeg tegnede en 4års garanti ved Securator, som Cinemagic.dk tilbyder, og på den måde får jeg TVet repareret i hjemmet hvis jeg skulle komme ud for det.
Af RogueAgent
Amerikanske TV har ikke PAL tuner men NTSC tuner. Det er selvfølgelig ikke så aktuelt efter 31. oktober, men hvad der så ellers er af DVB tunere, er næppe kompatibelt med europæiske standarder.

Bruger du en ekstern boks (yousee, stofa, boxer o.lign) kan det muligvis lade sig gøre via hdmi indgang - men det bør du nok være 110% sikker på inden du trykker på knappen. Hvis du skal kunne bruge det skal du sikre dig at det kan modtage 576i/p ved 50hz, 720p/50 samt 1080i/50 - for ellers kommer du ud for problemer med R2 DVD playback og diverse HDTV kanaler.

Bortset fra det tror jeg at omkostningerne ved at få leveret et TV fra USA hurtigt æder besparelsen (fragt, told, moms) - for ikke at tale om risikoen for store udgifter hvis der er noget galt med apparatet. Så skal du nok ikke regne med at det bliver afhentet på bopælen..! ;)
Af hugosarang
Takker for besvarelserne.
Med hensyn til fragt told og moms, har jeg set på hjemmesiden Shopusa, som er et billigt og godt alternativ til køb af elektronik, men dette kan være lige meget hvis, man ikke kan bruget et tv i danmark.
Af dkawa
Køb i sverige.

Nemmere, og bedre dækket hvis uheldet er ude.

ved køb uden for EU er:told er vist 12,5% oven i anskaffelsesprisen og bagefter tillægges 25% moms

så du kan hurtigt renge ud at der ikke er meget at spare ved at købe uden for EU
Af OleA
dkawa skrev:Køb i sverige.

Nemmere, og bedre dækket hvis uheldet er ude.

ved køb uden for EU er:told er vist 12,5% oven i anskaffelsesprisen og bagefter tillægges 25% moms

så du kan hurtigt renge ud at der ikke er meget at spare ved at købe uden for EU
Er det virkeligt stadig muligt at spare penge ved at købe i Sverige?
Synes efterhånden priserne er kommet godt nedad herhjemme. Medmindre man kigger i Fona naturligvis.
Gider man besværet med at købe i Sverige for at spare 100-200 kroner?