Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Sagen er den, at jeg om en måned flytter i lejlighed med et par venner. I mit værelse, hvor der blot skal være en seng, bord, skab og selvfølgelig et tv, men jeg lidt i tvivl om hvilket.

Jeg har et budget, der siger maks (virkelig maks!) 5000 kr, da der også er mange andre udgifter den første tid.

Efter lidt tid på diverse sites er jeg kommet frem til, at panasonic er mærket. Mit brug at tv'et vil være lidt allround - alm. tv kiggeri, film samt hygge med xbox360.

Grunden til 37-42 tommer er, at jeg har kigget lidt rundt omkring, og synes ærlig talt 32 tommer virker lidt for småt. Kommer til at være 3-4 meter fra fjernsynet nemlig.

Kort og godt: 37-42 tommer i ordentlig kvalitet til lavest mulig pris.

Er dette fjernsyn fx et nogo? http://www.elgiganten.dk/product/radio- ... -42-lcd-tv
Senest rettet af Koppel 23 sep 2009, 21:53, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af truehorses
Yes....Et nogo.....

Det er et lavpris tv fra Phillips...Du vil kunne finde stører og bedre modeller fra Phillips på tilbud ind imellem....

Panasonic X10Y ( dk model ) er den du bør gå efter
Kan i den europæiske model ( X10E ) fåes for Kr. 4444
Af Koppel
I næste uge står jeg og skal købe et fjernsyn, og er efter utallige timer på nettet kommet frem til, at det enten skal være LG pq6000 eller Panasonics p42x10y. Begge modeller anbefales her (dog mest panasonics model).

Begge modeller tiltaler mig og koster 5000 +/- et par hundrede, så det er ikke der, at forskellen er. Panasonic tiltaler mig pga. al den positive omtale, samt man ved hvad man køber - kvalitet. LG's udseende er dog efter min mening kønnere, med den rene front.

Er der noget jeg skal være opmærksom på? eller skal jeg bare slå plat eller krone i næste uge? :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Begge modeller har fordele og ulemper. PQ6000 har et flot ydre og nogle gode menuer, men har lidt mere retention end X10 og så mangler den DVB-C. X10 har en anelse bedre billedkvalitet, har flere tunere og er meget hårdfør overfor burn-in, til gengæld er den knap så køn at se på, og menuerne er ikke helt så lækre. Fjernbetjeningen på X10 tangerer vist også det billigste bras man kan tænke sig.
Af Koppel
yakken skrev:Begge modeller har fordele og ulemper. PQ6000 har et flot ydre og nogle gode menuer, men har lidt mere retention end X10 og så mangler den DVB-C. X10 har en anelse bedre billedkvalitet, har flere tunere og er meget hårdfør overfor burn-in, til gengæld er den knap så køn at se på, og menuerne er ikke helt så lækre. Fjernbetjeningen på X10 tangerer vist også det billigste bras man kan tænke sig.
Så kort og godt, skal jeg vælge LG's model hvis jeg har fokus på design og Panasonics, hvis jeg har fokus på det tekniske? :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, for det indikerer jo at PQ6000 har dårlig billedkvalitet, hvilket ikke er tilfældet.
Af Mons
Jeg ville vælge X10 i dit tilfælde - der er for og i mod begge skærme, men da du jo flytter i lejlighed er sandsynligheden vel størst for at du skal bruge en DVB-C tuner for at modtage digitale kanaler - som jo nu er blevet "frigivet" af Yousee - og ser ud til også at blive det af Stofa inden for nærmeste fremtid..

Meen designet på LG'en er da klart flottere.. 8)

God fornøjelse med hvad du end vælger!
Af Koppel
Mons skrev:Jeg ville vælge X10 i dit tilfælde - der er for og i mod begge skærme, men da du jo flytter i lejlighed er sandsynligheden vel størst for at du skal bruge en DVB-C tuner for at modtage digitale kanaler - som jo nu er blevet "frigivet" af Yousee - og ser ud til også at blive det af Stofa inden for nærmeste fremtid..

Meen designet på LG'en er da klart flottere.. 8)

God fornøjelse med hvad du end vælger!
Det har du nok ret i. Det lyder til at mit valg skal falde på Panasonics. Er der noget jeg skal være opmærksom på, med skærmen? Jeg ved at en del herinde har skærmen.
Af velsing
Jeg har forgængeren til x10, nemlig px80 og er meget glad for den. Jeg valgte 37", men har siden fortrudt en hel del at jeg ikke valgte 42". Sidder selv på 3-4 meter og især ved hd-materiale savner jeg virkelig en større skærm med de mange detaljer i billedet. Desuden savner jeg mpeg4 og dvb-c men det er så en anden snak. Mit råd er blot: Vælg 42" :-)
Af Mons
Ja, selvfølgelig er selve størrelsen af en skærm individuelt, men det ser alligevel ud til at de fleste har let ved at vænne sig til en større skærm..

Da jeg købte min X10 i april, stod valget for mig også mellem 37" og 42" - og jeg var lidt i tvivl - syntes egentlig 37" var rigeligt til mit brug, men endte alligevel op med at vælge 42" - og, det har jeg ikke fortrudt! 8)

Mht. om du skal være opmærksom på noget..
Jamen jeg har brugt de indstillinger som Rasmus kom med i testen af X10 - næsten i hvertfald..
Ellers er det bare plug & play..

Nå ja, fladskærme skal selvfølgelig hænges på væggen imo, så du skal jo ha' et vægbeslag.. Vær her obs på hvad du skal ha' tilsluttet, da stikkene vender bagud. Så selvom de er "forsænket" ind i skærmen stikker de lidt ud bag på - så vægbeslaget bør ikke være et "superslim" af slagsen, men hør dem du køber skærmen af hvad de har at byde på..

Apropos - nu må de producenter da snart ha' forstået hvor upraktisk, i enhver henseende, det er med stik der peger bagud mod væggen !:( De skal rettes nedaf i stedet - fat det eller lær det uden ad Panasonic m.fl. ::l

Og forresten - god fornøjelse med skærmen :)
Af Koppel
Mange tak for svarene! Må nok hellere få bestilt mig den skærm :) Er cinemagic.dk en forhandler man bør stole på? Kender ikke så meget til tv-forhandlere udover de "store" som expert, elgiganten osv. :)

Edit: Kan se komplett også har tv'et til knap 5k. Hvilken af forhandlerne ville I have valgt?
Senest rettet af Koppel 25 sep 2009, 20:46, rettet i alt 1 gang.
Af therunemeister
Kan kun bekræfte at Cinemagic er en rigtig god forhandler. Billige, god vejledning og service. Imorges modtog jeg mit nye Panasonic G10 fra dem, og kunne ikke være mere glad.