Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af michael_skatka
Hej alle, har igennem længere tid læst "næsten" hele sitet igennem. Og har endelig fået inkøbt en LCD skærm.

Valget faldt på Sony's kdl-40E5500 samme panel som W5500 men i mine øjne i meget pænere indpakning.

Nu skulle vi så endelig hygge og se film her til aften, men til min gru ser jeg lys slippe igennem hjørnerne når billedet er helt sort. Har prøvet at indstille efter guiden her på siden (testen af w5500) men det hjælper ikke meget desværre. Skal jeg ud i butikken og klage, har heldigvis købt det ved en forhandler her i Aalborg.

Billede

Billedet er taget med mobilen, så kvaliteten er ikke den bedste, men det er vel ret tydeligt at der kommer en del lys fra især det øverste venstre hjørne.

Det er vel ikke meningen, eller???

Michael - fladskærms newbie ;-)
Af Ponduus
Backlight bleeding er et kendt LCD-problem. Der er ikke ret meget du kan gøre ved det. Nogle gange kan man indstille noget af det væk, men prøv at henvende dig til din forhandler.
Af xcardman
Jeg tror nogle har været heldig med deres w5500 hvis de ikke har problemet eller også siger de bare det er en super skærm.

der er ikke noget at gøre ved det. Man kan så vælge kun og se tv om dagen, der kan man ikke se tydeligt.
Ja man ser netop ikke problemet nede i en butik.

Men du kunne prøve og få den byttet til en anden skærm. Det kan jo være du er mere heldig.

en grund til jeg skiftede til plasma tv. Havde selv et sony lcd og den gang var problemet endnu størrre. Ikke noget jeg kunne leve med
Af michael_skatka
Ok, jeg prøver at køre ud til forhandleren i dag. Så må vi se om de vil give mig en skærm uden problemet, eller om jeg skal finde en anden model eller en plasma.

Eller, eller, eller skal den gamle Philips 32W9520 i gang igen ;-)

Michael
Af michael_skatka
Nå, forhandleren gav mig helt ret i at det var uacceptabelt, så jeg får en ny skærm omkring d. 10/10 når de får varer hjem, han ringede endda til både Århus og Randers for at høre om de havde nogle hjemme jeg kunne få - god service syntes jeg.

Så håber jeg bare at den nye skærm opfylder mine forventninger...

Michael
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi krydser fingre og håber på det bedste. Det er desværre lidt af et lotteri, som du nok kan se af meldingerne om W5500. Problemet er, at skærmpanelet er en samlet enhed, hvor lyskilden sidder, så hvis man genbruger det i andre modeller, så flytter problemet oftest med.

Det er simpelthen en for slap kvalitetsstyring, der er årsag til problemet, hvor lyskilden sættes for hårdt fast i rammen, hvilket får lyset til at sidde for tæt på de flydende krystaller. Da panelet er spændt sammen i rammen, så er det også oftest her du vil se problemet - i hjørnerne eller langs rammekanten.
Af michael_skatka
Ja for dælan, krydser alt hvad der krydses kan.

Utrolig med den kvalitetskontrol, men det er vel det samme med Samsung's 850 plasma - infocare er nok glade for det, men det er da til grin. Jeg har dog set et par W5500 uden problemet, så det må kunne lade sig gøre.

Michael
Af Letten
Jeg kan sikkert lave et lignende billede på mit W5500 (som jeg er godt tilfreds med) ved at slukke alt lys i stuen om aftenen og skrue baggrundslyset op og sætte et billede på med noget hvidt på midten (siger ikke det er det du har gjort).

Vil ikke afvise at din skærm skulle byttes, men der er altså også noget man selv kan gøre.

Brug "Theater" indstillingen, og juster iøvrigt baggrunslyset ift den belysning du har i stuen (3-5 se evt. indstillinger i anmeldelsen på disse sider). Overvej iøvrigt om det ikke er en ide at have lidt lys tændt i stuen :)

Har iøvrigt læst at bleeding kan blive bedre med tiden, ved ikke om det passer.
Af michael_skatka
Det er afprøvet med "theater" og forskellige kalibreringer der er fundet på nettet også flatpanels.dk, men lige lidt hjælper det.

Jeg kan sagtens se lyset selvom lyset er tændt i stuen, som det i øvrigt også var da vi så film, men for synlighedens skyld havde jeg slukket lyset da billedet skulle tages. Det var svært at få med på kameraet med modlyset fra rammen.

Hvordan kan bleeding blive bedre, hvis det er panelet der er samlet forkert?!? ville det sætte sig? Jeg tror at det er lidt en and.

Hvordan kan man være tilfreds med et sådan billede?! det forstår jeg ikke... Men det er måske kun mig der har det sådan :)

Michael
Af Letten
michael_skatka skrev:Det er afprøvet med "theater" og forskellige kalibreringer der er fundet på nettet også flatpanels.dk, men lige lidt hjælper det.

Jeg kan sagtens se lyset selvom lyset er tændt i stuen, som det i øvrigt også var da vi så film, men for synlighedens skyld havde jeg slukket lyset da billedet skulle tages. Det var svært at få med på kameraet med modlyset fra rammen.

Hvordan kan bleeding blive bedre, hvis det er panelet der er samlet forkert?!? ville det sætte sig? Jeg tror at det er lidt en and.
Nu antager du så at Yakkens forklaring er den rigtige, det kunne jo også ligge i andre elementer af skærmen.

Men hvis det skyldes fysiske afvigelser (samlesjusk) i de mange lag som en sådan skærm består af så kunne varmeudviklingen (materialerne udvider sig) ved brug måske påvirke resultatet - bare et gæt fra min side.
michael_skatka skrev:Hvordan kan man være tilfreds med et sådan billede?! det forstår jeg ikke... Men det er måske kun mig der har det sådan :)
Det skal man da heller ikke være tilfreds med, siger jeg det? :o
Af xcardman
michael_skatka
forhandler bytter den og se om det bliver bedre.

nej det bliver ikke bedre med tiden, det er en and. et plasma er anderledes der kan billedet blive bedre i første 200-2500 timer.
før alt har sat sig på plads.

Jeg håber du får en uden, for det er ikke til at leve med.
Af Letten
xcardman skrev:nej det bliver ikke bedre med tiden, det er en and.
Hvordan du kan skrive sådan noget er mig en gåde.

Her er eksempelvis et uddrag fra WHATHIFI's anmeldelseaf W5500 hvor de skrive en del om backligt bleeding problemet:

"A week's running in calmed the problem, but didn't eradicate it"

oversat: en uges brug nedtonede problemet men det forsvandt ikke helt.

Problemet var i øvrigt så grelt at det kostede en stjerne i vurderingen af skærmen.
Af Letten
Og lige et udsagn mere for at underbygge min påstand om at det giver mening at snakke om indkøring af skærmen ift. baggrundsbelysningen:

SilentKamiKazi March 30, 2009 23:12

Right, where to start, well i work for one of the largest Sony Centres in the UK, and we have had the 40w5500/5710 for just about 2 weeks now. There is alot more scope for potential backlight bleeding and clouding due to that sony have used a newer eco friendly backlight system. Without getting geeky it is a backlight that coils around rather than being in strips. (similar to an energy saving light bulb). Due to this it is far more important to have the TV set up correctly. A backlight setting anything above 7 out of 10 in an average living room is just crazy. We instore have been able to play and test over the last few weeks and have found that it takes alot longer for the backlight to settle in than on other TVs, and the natural overbrightness of a new TV does and will cause clouding. I suggest running the Tv in for a good few weeks before complaining about clouding issues and have the TV set up professionally. I didnt like the Z4500 when it first came out, but once it settles it is a stunning TV, but the W5500 has the potential to take its top spot.

W5500/5710....STUNNING TV!
Af xcardman
Men trådstarter har jo et kæmpe problem med det ud fra billede.
det kan du ikke indstille dig ud af.
så det er en bytter
nogen kan leve med og andre kan ikke.

jeg kan overhovedet ikke leve med et uens lys i et billede. Det har jo også indvirkning på resten af billedet.
Netop det problem har man ikke med led og local dimming.