Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Tom-H
bantam skrev:SD = Standard Definition (f.eks. et PAL TV-signal eller et DVD-signal).

Det er ikke kun Panasonic, der kan vise disse signaler - men andre producenter kan jo være smarte og fjerne ("blank'e") et par scan-linier i SD-signalet, før de bliver vist på skærmen - men efter de et blevet fortolket og brugt til det, de er beregnet til.

Problemet med Panasonic er, at man ikke kan flytte billedet op og ned for at få det hele af den nederste tekstlinie med (et problem med visse kanaler) - men overscan er en del af specifikationen for SD-fremvisning.

Panasonic er i øvrigt ikke det eneste type TV, der ikke kan flytte billedet op og ned.
Ja det ville være fedt hvis man kunne flytte billedet lidt lige så den streg kom væk. Den er ret tynd den streg, og hvis jeg bruger den der overscan på feks. TV2 som faktisk står fint og ikke er plaget af den støj streg, ja så forsvinder der altså for meget af billedet, især i siderne men også i top og bund selvfølgelig.
Af Beckham
Tillader mig lige at hive den her op igen. Jeg har netop fået et G10 50" inden for døren og oplevet lidt af det samme. Kører digitalt tv, og har ikke oplevet noget her. Men da jeg skulle se en optaget analog udsendelse fra min HD optager, så fik jeg den her stiplede linie i toppen. Andre som har oplevet det den vej rundt? Og er der en løsning på det?
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Det er jo ikke en fejl. Det er sådan tv-signalet ser ud. Løsningen er at slå overscan fra.
Af nielssp
Jeg har et 42PZ85 og oplever dette på DR Update, og når jeg ser DVD via min gamle XBox. Det der er lidt underligt i mit tilfælde er, at det kun er halvdelen af skærmens bredde i toppen som har den sort/hvide stiplede linie. Jeg kan naturligvis fjerne linien hvis jeg slår overscan til. Det er en smule irriterende, men altså tilsyneladende ikke en fejl ved TV'et.
Af Beckham
Filip_kbh skrev:Det er jo ikke en fejl. Det er sådan tv-signalet ser ud. Løsningen er at slå overscan fra.
Ok...ved visning af stofa digital tv, skal jeg så slå overscan til for at det virker. Men HD optagelsen er jo optaget på analog og med bjækler i top og bund, så spekulerede på om der måske også var nogle indstillinger man kunne pille ved på HD optageren?
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Det er der ikke :D
Af ChristianØ
Har lige fået min V10 ind ad døren i går, og hold nu op hvor er det bare TV´et man skal have!!

Jeg har som så mange andre også oplevet at få den irriterende blinkende bjælke oppe øverst på skærmen, og har også forstået at man så bare skal slå overscan fra - men hvor gør jeg lige det henne? Jeg kan få den væk ved at skifte format fra almindelig "16:9" til "tilpasset 16:9" - er det bare det jeg skal?

Er enig i de andre i at det er sk... ærgeligt at man så ikke få hele billedet med, men indtil videre har jeg kun oplevet det på Cartoon Network (min søn ser det.....), så det er ikke verdens undergang.

Til alle de tvivlere der render rundt derude og ikke ved hvad de skal købe, vil jeg så lige endnu engang rose dette pragtfulde tv. :)
Af Tom-H
ChristianØ skrev:Har lige fået min V10 ind ad døren i går, og hold nu op hvor er det bare TV´et man skal have!!

Jeg har som så mange andre også oplevet at få den irriterende blinkende bjælke oppe øverst på skærmen, og har også forstået at man så bare skal slå overscan fra - men hvor gør jeg lige det henne? Jeg kan få den væk ved at skifte format fra almindelig "16:9" til "tilpasset 16:9" - er det bare det jeg skal?

Er enig i de andre i at det er sk... ærgeligt at man så ikke få hele billedet med, men indtil videre har jeg kun oplevet det på Cartoon Network (min søn ser det.....), så det er ikke verdens undergang.

Til alle de tvivlere der render rundt derude og ikke ved hvad de skal købe, vil jeg så lige endnu engang rose dette pragtfulde tv. :)
Du kan sagtens bare bruge tilpasset 16:9, resultatet bliver det samme som hvis du bruger den der overscan.

Og man skal slå overscan TIL, og ikke FRA, for at få den linie væk. Men som du selv skriver så mister man bare en del af billedet ved det. Det gøres sådan her: tryk knappen menu -> vælg indstilling -> vælg andre indstillinger -> vælg overscan til/fra.

Iøvrigt har YouSee et andet problem, nemlig med at tilpasse billedet når man sætter aspect til auto, mener det hed WSS eller noget (wide screen signal) - snakked engang med teknisk afd. hos Tv2 som sagde de havde gjort dem opmærksom på det, men ser ikke ud til de har fået det rettet.

Hvis jeg sætter den til auto, så zoomer den på nogen kanaler så meget ind at nederste linie af undertekster forsvinder helt uden for billedet. Har bla. oplevet det på Discovery.
Af OleA
ChristianØ skrev:Har lige fået min V10 ind ad døren i går, og hold nu op hvor er det bare TV´et man skal have!!

Hvis du kører i THX billedtilstand kan du ikke slå overscan til.
Jeg har forgæves forsøgt at finde overscan indstillingen på vores v10 for at kunne fjerne den stiplede linie øverst i skærmen. Af manualen fremgår at man kommer ind til overscan via indstillinger - andre indstillinger. Under andre indstillinger har jeg kun 3 valgmuligheder nemlig dvaletilstand, LED for SD kort, tidszone og leder forgæves efter muligheden for at kunne vælge overscan ....
Min softwareversion er 2012-10000. Har bestilt opdaterings SD-kort. Kan det ligge i den sidste opdatering.
Har andre oplevet lignende problemstilling og fundet en løsning.
Af Agsi
forøvrigt tak for en super hjemmeside :-)
Af OleA
Hvis du kører i THX billedtilstand kan du ikke slå overscan til.
Af Agsi
Super. Så har jeg indstillingsmulighederne i menuen igen, når THX er slået fra. Tak OleA.