Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Ja, jeg ved godt at alle herinde anbefaler G10, og jeg synes også den har det bedste billede ud fra standard indstillingerne i butikkerne.
Men ifølge de fleste anmeldelser får disse to næsten lige meget ris og ros, så betyder det at w5500 kan kalibreres så den kommer tæt på G10?
Jeg spørger fordi e5500 modellen har det fede design og ville passe perfekt ind i vores stue.
Der er dog ingen tvivl om at jeg er forelsket i G10's billedkvalitet.
Af therunemeister
Synes egentligt at det er ret meget relevant spørgsmål. Når begge modeller måles til at være nogenlunde korrekte i farverne efter kalibrering, vil de så ikke ligge meget tæt på hinanden på farve området efter en kalibrering? Det er nemlig farverne jeg synes er meget bedre på G10, men hvis man kan kompensere på w5500 så de ligner hinanden, så vil jeg 100% vælge det istedet.
Af xcardman
Du kan indstille dem her fra og til juleaften, de kommer ikke til at levere samme billede. Især ikke SD materiale tv og dvd.
Ja de får nogenlunde lige meget ros. Men det er alså to forskellige teknologier.
så man skal kende lidt til dem før man vælger og kende deres ulemper og fordele

har set set dem begge om aften og i lidt mørke omgivelser, der vil forskellen blive endnu mere tydelig.

så hvis du ser meget tv om aften og du godt kan lide billedet på en G10 i en butik. Så har du noget og se frem til.

Men hvis du havde en htpc eller kun skulle spille ps3 havde jeg valgt en w5500
Af therunemeister
Øv, hvorfor siger folk ikke bare at w5500 er ligeså fed så jeg kunne få det fede design fra E serien. :) Der er bare ingen tvivl om at det bløde og varme billede fra G10E tiltaler mig helt vildt. Det er bare en grim ramme, men det må man vel æde hvis man vil have et fedt billede.
Det er da bare utroligt at LCD skulle være så ringe sammenlignet med plasma. Der er trods alt mange producenter der satser på den teknologi.
Af xcardman
Netop for mange tæller design mere end billedekvalitet.
det må man så accepter

en grund til producenterne laver lcd er at de er billigere og producere per styk. Mere overskud.
Nu er en w5500 heller ikke så ringe, men bedst til HD.

En grund til anmeldelser altid skal tages med et gran salt. Man skal stadig sætte sig en i tingene.
Rigtig mange kigger også efter netværk og osv.

Nogen anmelder vægter 40 billedekvalitet og andre 90 procent.
Af therunemeister
Jeg forstår. Jeg tænkte bare at hvis et w5500 var 90-95% af kvaliteten af et G10 ville jeg vælge Sony, men det jeg ser i butikkerne er bare så forskelligt at jeg ikke kan forsvare at gå efter designet.
Af xcardman
Hvis Man kun ser HD og ikke andet kunne en w5500 være en mulighed.

men du får ikke det samme bløde crt tv billede med en w5500 på SD.
Synes så også HD siger bedre ud på G10, mere naturligt

Når du ser en tråd med korrekt billede. Hvad er så det.
Et tv skal vise et billede efter nogle standarder og når man indstiller et tv skal de ligge meget på tæt på dem.
Der ligger panasonic og samsung og lg pioneer og andre plasma tættere efter en indstilling på disse standarder.
teknologien er bygget efter et crt tv i teorien og SD materiale er lavet til et crt tv. Et lcd er bygget helt anderledes end et plasma tv.
så de to teknologier vil aldrig kunne give samme billede.
OLED bliver afløser om nogle år og ligner igen et plasma i opbygning. Men udnytter også de fordele som et lcd tv har
håber det giver lidt mening.
Senest rettet af xcardman 22 sep 2009, 10:05, rettet i alt 1 gang.
Af Niller53
Hvis man bare kan finde ud af at kalibrere så kan du få W5500 til at stå lige som du vil - dvs. kanon flot, at sammeligne de 2 er lidt som hof og tuborg..

Nils
Af xcardman
Niller53 skrev:Hvis man bare kan finde ud af at kalibrere så kan du få W5500 til at stå lige som du vil - dvs. kanon flot, at sammeligne de 2 er lidt som hof og tuborg..

Nils
hæng du et w5500 og en g10 op på en væg. sæt en dvd på og indstil dem efter Rasmus anbefalinger. De vil stadig ikke kunne give samme billede på SD.
jeg foretrækker et mere korrekt billede som et crt tv og det kan man alså ikke får med en w5500.
Hvad man så selv synes er kanon flot er en anden ting.
nu hader jeg lidt udtrykket kanon flot, for det skal man jo sige hvergang med kigger ud i naturen. et korrekt billede er netop en 100 producent gengivelse af samme billede som kilden. Det findes ikke endnu, men en g10 er tættere på end w5500.
Af Niller53
Tja alt er jo en smagssag, jeg siger bare at jeg kke syntes der er den store forskel. Nu taler jeg kun om det digitale pix gennem Yousee enten gennem deres box eller fra deres nye direkte fra kabel.Rasmus er så ikke gud for mig og der med mener jeg at man ikke bare indstille et tv efter hans anbefalinger. Jeg er selv reklamefotograf og når jeg selv skal sige det ikke dum til at se på et pix om det står rigtigt, så derfor kan jeg også finde ud af at blande de 6 grundfarver stille på alt - kort sagt kalibrere, så kanonflot for mig er et korrekt billede .. :-))

Nils
Af xcardman
Den ret skal du have ellers blev der heller ikke solgt nogen lcd tv.
hvis alle havde min holdning til billedekvalitet og hvordan et tv skal vise et billede

men dit kamera skal vel heller ikke lave om på billedet, når du tager et foto. kun hvis du ønsker at det billede jeg skal se ikke er naturligt.
Igen et korrekt billede er ikke hvad du synes er flot, men skal vise det som en kunstner eller filmskaber har lavet til os
Rasmus måler sig bare frem til et korrekt billede, så nej han er ingen gud.
Jeg glæder mig bare til OLED og en producent som udnytter teknologien, så vi kan opnår et endnu mere korrekt billede.
Senest rettet af xcardman 22 sep 2009, 11:27, rettet i alt 1 gang.
Af therunemeister
Niller53, den forskel jeg ser på et w5500 og G10E på digitale SD signaler er ikke bare lidt. Jeg synes virkeligt at G10 er på et helt andet niveau hvad angår farver og mpeg2 decoding. Som nat og dag. Derfor håbede jeg virkeligt at det bare var et indstillingsspørgsmål på w5500.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Når du nu er fotograf, så ved du nok også at man ikke kalibrerer når man sidder og roder med tingene på øjemål. En kalibrering er pr. definition noget der indstilles ift. en reference og lige netop dér dur øjnene ikke til ret meget. Dine øjne har ikke nogen reference ud over hvad du selv synes er pænt.

Kalibrering og måleudstyr hænger sammen. Hvis du blot roder med håndtagene selv så kan det højest blive til en "indstilling" af TVet. Blot så vi har definitionerne på det rene.
Af therunemeister
Men yakken, hvordan kan det så være at to 'objektivt' kalibrerede skærme der begge måler nogenlunde ens i anmeldelserne her på siden ikke bliver anbefalet lige højt hvad angår farvegengivelse. Jeg har svært ved at se formålet ved en kalibrering så hvis det ikke er for at neutralisere disse forskelle.
Det er hovedsageligt farverne på w5500 jeg ikke kan lide (og mpeg2 decoding lidt også)