Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mons
Der er ingen tvivl om at en fladskærm trives bedst med digitalt SD-materiale fremfor analogt SD-materiale - uanset om det er LCD eller plasma!

Når det så er sagt, så er der heller ingen tvivl om, at har man kun adgang til analogt SD-materiale, gør plasma sig absolut bedst! LCD ser, efter min mening, mildest talt forfærdeligt ud med analogt SD-materiale sammenlignet med samme størrelse plasmaskærm. De LCD skærme jeg har set vise analogt SD-materiale, har en kedelig tendens til at vise billedet sammenstykket i plamager - hvilket har en temmelig uheldig effekt på billedkvaliteten..

Men nu har du jo gratis adgang til det digitale spejl via Yousee, så hop endelig på det - også selvom du køber plasma (forhåbentlig;o)

Og nej, du kan ikke bruge en DVB-T tuner til kabeltv, der skal du ha' en DVB-C tuner, og helst en der understøtter MPEG-4 formatet!

Du kan jo købe en seperat DVB-C tunerboks til et PQ6000. Vil du gerne undgå en sådan, er Panasonic X10 et kvalificeret alternativ, men husk i så tilfælde, at vælge en Y model - det er den nordiske model med DVB-C tuner indbygget. Hvilket vil sige at produktbetegnelsen skal ende på "Y" = Panasonic TX-P42X10Y

God jagt :)
Af Rod1983
Emner mht. til spil, retention etc. er blevet nævnt, men hvis det kan hjælpe dig i belsutningsprocessen så kan du også læse min lille anmeldelse her :)

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=11520

Det er dog for 42" versionen men panelet er identisk på 50" bortset fra opløsningen.
Af bantam
Er der nogen, der har testet om afspilning af 24p-materiale (Bluray-film) fungerer på de omtalte LG-modeller?

Jeg har testet 50PG6000 og den afspiller 24p ved 60Hz, selvom specifikationen siger, at det sker ved 72Hz. Derfor er der judder i afspilningen.
Af AdrN
Træls, synes hele tiden jeg opdager nye mangler! Nu har jeg læst mig frem til at PS3000 ikke har det lækre 1-sheet-glass design som PQ6000, og at lyden heller ikke kan måle sig (jeg planlægger ikke at købe et lydsystem lige med det samme). Ydermere virker det til at der er nogle problemer med retention på LG's paneler, udfra hvad jeg har kunnet læse mig til både herinde og på AVforum.

Tror jeg ender med at gå på kompromis hvad angår størrelse og design og satse på et Pana 42G10, med mindre nogen herinde kan overbevise mig om at hele opløsnings- og retensionsproblematikken hvad angår PQ6000 er lidt et storm i et glas vand!? Og hvad med PS3000? Har den også problemer med retension?

Supergris du er jo meget tilfreds med PQ6000, hvor langt sidder du fra skærmen? Og kan du beskrive retension problematikken lidt nærmere?

Jeg vil ikke lægge skjul på at der skal games PS3 med drengene, hvor vi kan sidde en hel aften med et sæt bajere i noget der ligner 5-7 timer i træk eller mere endda og spille PES2010 (fodboldspil) - og jeg ville være ked af at skulle sidde og bekymre mig om, hvorvidt skærmen kan holde til det eller ej. Og en ting er helt sikkert, jeg vil have at skærmen jeg køber skal tilfredsstille mine behov og ikke omvendt, så den skal kunne tåle lidt tæsk, hvis gaming hører ind under den kategori. Nogen der har erfaringer eller viden hvad angår, når man spiller så meget på plasmaer som pq6000, ps3000, x10 eller g10? Lider de under det?

Hvad synes I derude? Burde jeg gå på kompromis med størrelse og pris og satse på et 42G10, eller er der andre muligheder derude som jeg mangler i mine overvejelser? Hvad med LCD TV i mit prisleje? Findes der bedre end w5500? Husk jo større jo bedre, men det skal altså også kunne klare opgaven! :P

Og stort tak til alle jer der er kommet med input, virkelig lækkert at der er sådan et sted som flatpanels med en komeptent brugerbase der kan hjælpe os nybegyndere lidt! I må endelig ikke holde jer tilbage!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der ER retension på LGs plasmapaneler, og med 7 timers gaming i rap, ville JEG nok tjekke skærmen ind imellem for at sikre mig. Med G10 eller X10 er det ikke nødvendigt. Der er desværre fordele og ulemper ved alle skærme.
Af AdrN
Det tyder jo på at jeg skal satse på Panasonic så, for som sagt orker jeg virkelig at gå og tænke over om mit tv kan holde til det jeg skal bruge det til eller ej. Et TV er et TV, det skal bare virke til det jeg skal bruge det til når jeg vil bruge det, uden noget somhelst vrøvl. Sådan har det altid været med de gamle CRT, og sådan skal det også være selvom skærmen den er flad - efter min bedste overbevisning.

Nu har du været inde og nævne 50x10y tidligere yakken, men fik aldrig hørt fra dig angående den manglende købsanbefaling ved tilslutning til konsol. Nu kommer jeg til at sidde forholdvis tæt på med mine 2,5-3 meter, er du så enig med mig i at det måske burde være en 42" G10 fremfor 50" X10? Prisen er jo ca. den samme for de 2 skærme, og hvis X10 ikke kan klare jobbet så må det jo blive en 42".

Nu henvender jeg mig godt nok til yakken, men alle er fortsat velkomne til at komme med ethvert input de måtte have! Jo flere input og diskussioner der kan komme op at køre, jo bedre kan jeg afgøre hvad der vejer tungest og hvad jeg skal have! For som yakken så smukt siger, så er der jo både fordele og ulemper ved alle skærme - i hvert fald i dette prisleje, desværre! :(
Af AdrN
Puha, en hel del research senere og jeg er stadig meget i tvivl. Nu må du ikke glemme mig yakken! :P og hvis Rasmus Larsen som generelt har skærmene noget tættere ind på livet, har fået øjnene op for tråden så vil jeg meget gerne høre din mening! Umiddelbart burde X10 jo også stå på listen ved tilslutning til konsol mv, hvis Full HD ikke har noget at sige - eller hvad?

Mit spørgsmål er reelt ret simpelt, hvad ville I erfarne brugere derude vælge i mit sted til mit forbrug og med min siddeafstand hvis I skulle tage det hele med i overvejelserne? Har forskellen på X10 og G10 reelt så lidt at sige, at I ville vælge X10 pga. muligheden for 50 tommer?

Jeg er udemærket godt klar over, at de hver især har deres fordele og ulemper men jeg er kun ude efter at høre hvad I ville vælge i mit sted og argumenterne herfor. Umiddelbart står den stadig primært mellem 50x10y og 42g10, pga. LG's problemer med retension.

Nu vi snakker retension, så læser jeg det på yakkens kommentar, som om det gælder LG's paneler generelt. Dvs. PS3000 ligesom PQ6000 er i risikogruppen ved meget gaming?

Kom så folkens jeg mangler lige de sidste råd, og jeg kan simpelthen ikke vente med at få erstattet mit gamle grimme 24 tommer Sanyo CRT fra før den kolde krig! :P
Af Supergris
Køb og vær glad for det du køber!!!
M.h.t. retention ser jeg det, som tidligere nævnt, ikke som et problem! Kan kun ses, når skærmen skifter over på en mørk baggrund og er væk, så snart skærmen har vist et nyt billede!!!
Har prøvet at sidde 4 timer i 2,5 m. afstand og spille konsol i HD. Oplevelsen var rigtig fin, og at den ikke er full - HD skinnede IKKE igennem!!!
Husk at tv ét ikke koster mere end 7200 kr., så er der vist ikke mere at tænke over???
Af TYBO
Hvis du kan leve med Panasonics design så vælg den.
Ellers gå efter LGen.
Af mathiastemplar
Hey,
Har lige købt Sony's KDL40w5500 og kan varmt anbefale det..
Det koster 6.899,- i Bilka i denne uge =)
Perfekt TV til prisen :D
*Ja jeg bruger den både til ps3, TV og PC brug.
Og slap dog af^_^, bare fordi man er herinde SKAL man ikke nødvendigvis ELSKE plama..
Desuden var det bare en anbefaling:P....
Senest rettet af mathiastemplar 24 sep 2009, 10:06, rettet i alt 2 gange.
Af Supergris
Kan man jo få et LG - eller Panasonic - plasma i 50 " til samme pris!!! Ved godt hvad JEG ville vælge!!!
Så lige HVAD du mener, med " perfekt til prisen " vides ikke, med mindre du vil bruge den som computer - monitor???