Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jafingi
Hej alle

Jeg skal snart købe nyt tv og tænker meget over, hvilket jeg skal vælge.

Overordnet har jeg to valg som passer i størrelsen og passer til mit budget: Sony 40v5500 og Panasonic 42x10y.

Der er jo 2 overordnede forskelle på disse: Plasma vs. LCD og HD vs. Full-HD.

Men hvad skal jeg vælge?

- Skærmen skal primært bruges til min PS3, hvor der skal spilles og ses film på.
- Mit TV signal er lige nu fra Stofa, helt analogt og SD (men i dag har de offentligtgjort at der vil blive tilbudt ukodet digitalt signal i fremtiden - så det overvejer jeg stærkt!).
- Se-afstanden fra skærmen vil være 3-4 meter.

Jeg har hørt, at Panasonic'en er rigtig god til at vise SD, men er lidt i konflikt med mig selv da jeg jo skal spille Playstation 3 primært på den.

Men, men, men! 99% af alle spil til PS3 kører jo rent faktisk kun HD, 720p, så i så fald vil det jo blive opskaleret på en Full-HD skærm. Så vil det reelle udbytte af en Full-HD skærm være spildt.

Jeg er meget perfektionistisk, så har selvfølgelig også kig på fjernbetjeningen, og må ærligt talt indrømme at Sony's tiltrækker mig mere end Panasonics. Men selvfølgelig - det er billedet der skal afgøre det hele!

Da jeg jo som sagt tager analogt SD ind lige nu, så ville en lækker feature jo være at man uden noget pjat kunne putte en antenne i TV'et og køre det digitale signal på DR1, Tv2 osv. fejlfrit. Men sådan som jeg har opfattet det, så er det lettere besværligt at skifte mellem de to - man skal vælge, om der skal vises fra den digitale eller analoge tuner. Kan det virkeligt passe, at man under programindstillingen ikke kan vælge at dén kanal skal vises som analog, og dén skal vises som digital? Altså, så man bare kører igennem kanalerne, og så skifter tuneren automatisk til det valg man har lavet.

Håber at i vil svare på mine spørgsmål :o) Overvejer at tage forbi Panasonic Centeret her i Odense om et stykke tid (Av-connection), men de har ikke demorummet oppe endnu (men de får hele 14 Panasonic op! Lækkert!), så det ville jo være rart at få alle detaljer på plads inden, så jeg ved hvad jeg skal bide mærke i og spørge om :o)

Tak for læsningen. Og på forhånd tak :o)
Af AdrN
Nu er jeg på ingen måde ekspert, men synes det er en skam du ikke har fået noget feedback så om ikke andet kan det være jeg kan hjælpe andre lidt i gang med at hjælpe dig. :P

Jeg er selv på TV-jagt og har haft kig på modellerne lige en tand over dem du nævner, dvs. W5500 og G10 + X10, PQ6000 og PS3000 fra LG og udfra hvad jeg har kunnet læse mig frem til, så skal du sidde meget tæt på et 42 tommer (under 2 meter) for at kunne skelne full HD.

Umiddelbart vil jeg mene at du får et bedre tv hvis du vælger x10, som ifølge flatpanels og mange andre er det bedste tv i dit prisleje ift. billedkvalitet. Desuden kan jeg forstå på folk at X10 bortset fra den manglende FULL HD, faktisk skulle være helt fint til gaming (ikke særlig meget slør og retention) foruden den bedre billedkvalitet og de ekstra 2 tommer som også er værd at tage med.

Jeg kommer selv til at sidde 2,5-3 meter væk fra skærmen, og der begynder en 50 tommer x10 vist umiddelbart at halte lidt, hvorfor jeg regner med at købe en 42G10 med mindre andet spændende skulle dukke op. Eller jeg bliver overbevist om noget andet ift. til anbefalinger fra brugerne herinde og ved at se fjernsynene live.

Det jeg har kunnet læse mig frem til, der har full hd og opløsningen foruden det bedre panel på G10 alligevel lidt at sige ift. x10, så for mig er spørgsmålet hvor stor forskellen reelt er når jeg selv står foran skærmen. Af samme grund vil jeg anbefale dig, at tage de råd du kan få med men samtidig tage ud og oplev hvordan du selv har det med de 2 fjernsyn umiddelbart. Her er det naturligvis vigtigt at huske på, at TV'ene nok ikke er sat helt korrekt op så du skal så vidt muligt kun fokusere på selve opløsning ved henholdsvis full hd på sonyen og 720p på Pana'en - så vidt det nu en gang er muligt.

Håber det hjalp. :)
Af Ponduus
jafingi - der er et utal at tråde omkring netop dette spørgsmål eller i hvert fald noget der ligner meget. Jeg tror det er derfor du ikke har fået svar.

Men umiddelbart vil jeg mene at du skal snuppe et X10. Det levere simpelthen det bedste billede, uanset hvad du fordre den med af signal - end of discussion.

At du så måske skulle spare lidt ekstra op og finde en X10 i 50", kunne måske være lidt interessant, idet din sidde afstand ville passe godt dertil.
Af jafingi
Hej AdrN

Tak for dit svar :o) Ja, jeg hælder nu også mest til x10'eren - den er oven i købet også billigere end v5500, så det må jo nok menes at være et value-for-money køb.

Vil gerne høre fra nogle af "eksperterne" herinde også, så vi kan få et helt konkret svar på, hvilken af skærmene der er no go i min situation :o)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er desværre ikke noget af de to der er er no-go, selvom vi officielt er mere til w5500 end V5500. Jeg ville dog også selv tage X10 og så supplere med en universalbetjening når der var råd. Panasonic kan bare ikke finde ud af det med finish og design af disse.

Mht. blanding af digitale og analoge kanaler, så er det typisk ikke muligt.