Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Hein
Hej alle. Jeg har prøvet at søge i forummet, men synes ikke rigtig, jeg er kommet nærmere en løsning på mit problem.

Jeg er på jagt efter en ny fladskærm, men jeg kender ikke så meget til markedet.

Jeg skal bruge en, som jeg kan se film, serier og spille på, og den må desuden meget gerne være på 19"

Efter have spurgt nogle venner, så står mit valg imellem fire skærme.

1. Acer AL1916AS til 1.599 kr

Dette er uden tvivl den billigeste, men jeg har forhørt mig lidt rundt omkring, og jeg synes lidt folk har et blandet forhold til Acer. Har endnu ikke hørt om nogen, der er kede af deres køb, men nogle af argumenter imod er bl.a. at kvaliten ikke føles så optimal; dvs tynd plastic mm. Et andet argument er, at Acer stadig er et nyt mærke på TFT-markedet og derfor ikke har så megen erfaring som andre mærker! Ved ikke om de holder vand, men det får da én til at tænke.

Stort set alle jeg har snakket med, har kun rosende ord tilovers for Samsung. Derfor er de sidste skærme jeg har i øje også alle Samsung.

2. Samsung SyncMaster 920N til 1.865 kr

Dette er den billigeste Samsung, og den er ikke meget dyrere end Acer, hvilket gør, at jeg hælder mest til denne.

3. Samsung SyncMaster 940N til 2.062 kr

Personligt kan jeg ikke se den store forskel på denne også 920N, men der må jo være en forskel! Ved ikke om, der er nogen, der kender den; men det ville være virkelig dumt at spare 200 på 920N, hvis er 940N er væsentlig bedre

4. Samsung SyncMaster 940BF til 2.549 kr

Den sidste her skulle eftersigende være en rigtig rigtig god skærm med kun 2ms i responstid, hvilket skulle være det bedste man kan få, har jeg ladet mig fortælle.
Mit spørgsmål er så om, man vitterligt kan mærke forskel på 8 og 2 ms eller om det er ligesom forskellen på at have en mus med eller uden ledning (hvilket jeg personligt aldrig selv har kunne)og om det er 500 kr værd at smide i denne fremfor en 940N

Håber der er nogle kloge Kopfe, der kan hjælpe mig
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De fleste af de skærme du har kig på har ikke DVI indgang, hvilket vi på det kraftigste må fraråde. Der findes andre bedre alternativer til de skærme du har fundet her.

Først og fremmest, så kan du få en skærm der er hurtigere i praksis end 940BF og samtidigt er billigere:
Viewsonic VX922: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=171634

Acers modstykke til den du har valgt, dog MED DVI er denne:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=175387

Fra LG kan du vælge LG L1932P-SN:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=177779

Er budgettet på 2000 kr. eller er det bare i dette leje du er landet? I min mening har Samsung ikke nogen skærme der er værd at satse på i dette prisleje.
Af Hein
Undskyld det sene svar. Var lige afbrudt af en lille ferie. :)

Jeg har læst nogle steder, at skærme med der har en lav responstid, ofte er dårligere til at vise kontraster og vise skarpe farver! Er der noget hold i det? Det skal siges, at det, som skærmen vil blive benyttet mest til, er internet, opgaveskrivning, film og serie. Engang i mellem vil jeg spille lidt spil for en afvekslings skyld.

Budgettet er ikke nødvendigvis 2000. Bare et cirka tal jeg endte på, ved at surfe lidt. startede på 3000!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, der er ikke hold i rygter om at hurtige skærme er dårligere til at vise farver end langsommere skærme, så længe der sidder det samme panel i de to modeller. Ved stillestående billeder er der ikke nogen af de elementer der kunne forstyrre billedet der er i funktion, så derfor influeres billedkvaliteten ikke.

Har du overvejet at gå ned i en 17" model i stedet? LG 1770H har nogle udmærkede specifikationer og er temmelig billig (se vores anmeldelse her på siden). Du får samme opløsning som på en 19", så du går som sådan ikke glip af noget med mindre du er svagtsynet (skærmen er jo et par tommer mindre).
Af Hein
Kunne være jeg skulle overveje det.

Kan se at LG L1770H-BF koster 1.532 kr, mens en LG L1970HR-BF koster 2.700 kr, hvilket jo er noget mere.

Har pt en 19" CRT IBM P96 på 28 kg, og der er det vist kun 17,7" der er synlige!! tusind kroner er jo også en del, når vi snakker om få tommer.

Jeg må sige, at den LG L1770H er en rigtig pæn skærm. rigtig tynd endda
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er en lille niche af denne type skærme hvor strømforsyningen er ekstern - dette gør at skærmen kan gøres så tynd som du ser her. Samsung har også et par stykker (173P, 193P+ og 970P) og LG's nye designserie vil også have strømforsyningen udenfor selve skærmkassen. Til prisen er LG 1770H både køn og den vil helt sikkert også opfylde dine krav.
Af Hein
Har lige været nede i den lokale computerbutik og kigge, og umiddelbart så tror jeg faktisk, at 17" er rigeligt til mig.

Jeg led nok bare at den overbevisning, at alt nyt skal være større end det gamle!

Nu har jeg lige nærlæst jeres anmeldelse af LG L177H-BF og ville lige høre, hvor ticky det er at kalibrere skærmen, så man opnår samme resultater som i testen?
Under specs står der at kontrasten er 1600:1, men kan man stole på dette tal? Altså i testen gør de meget ud af at snakke om DFC, og det virker umiddelbart som om, at tallet 1600:1 er lidt misvisende eller er det bare mig? igen igen :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du skal nok ikke gøre dig forhåbning om at få samme farveprofil som den Rasmus får med en kalibrator. Det er et stykke professionelt hardware, som typisk bruges af grafikere og du kan ikke selv spotte om farverne er så præcise med øjet alene.

Ofte er det dog ikke nødvendigt for den almindelige bruger at foretage andre justeringer end de han/hun selv finder nødvendige og kan se direkte på skærmen. 99% af alle skærmkøbere får ikke kalibreret deres skærme vil jeg tro, og hvis vi ikke havde puttet testen i vores anmeldelse ville du aldrig have tænkt over det - har jeg ret?

De 1600:1 er ikke et reelt tal som du skal regne med at opnå. Som det også skrives i testen så er det en teknik LG benytter til at skrue ned for baggrundsbelysningen på mørke baggrunde, men i daglig brug er det den målte kontrast du skal regne med.
Af Hein
Netop. Havde ikke hørt om at kalibrere før nu. Er det spørgsmål om at skrue op og ned for kontrast, farver mm?

Men jeg tror næsten det bliver en LG L1770H-BF, som jeg skal ud og investere i.

Nu er der jo en lang række forhandlere som sælger den. Hvilke kan anbefales, hvis man tænker på support, garanti og pixelfejl?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Indstillingerne af farverne sker via den medfølgende software og det er blot RGB, brightness, kontrast mv. du skal justere hvis du ønsker det.

Der er ikke pixelgaranti på skærmen, så hvis der er fejl så skal den sendes retur indenfor de 14 dage som returretten gælder i.

Jeg har ingen erfaringer med RMA sager, idet alle mine skærme har været omfattet af en ekstern garantipartner, infocare.dk, som har varetaget fejl og mangler.
Af Hein
ok.

Bare for at være endnu mere besværlig :)
Der findes vel ikke en butik i København eller Odense, hvor de har rigtig mange skærme stående, så man kan se dem fysisk inden man køber dem?
Af SLL
Mange af Falkoner allé butikkerne (københavn) er lukket, sikkert pga. Internet handel. Så skal du prøve nogen af de større kæder, måske Computer City, El-giganten, Elektric city.. måske de har nogle modeller stående.

Men Hein, hvis jeg dig ville jeg gå efter de test der bliver lavet af forskellige modellerne, f.eks. her på sitet. Ellers tjekke ud hvad andre folk syntes er "hot" lige for tiden. Så på google efter test på udsøgte skærme, ell. tjek edbpriser.dk for brugernes feedback.

Det er muligt, at finde noget der du'r på nettet ;)

Mvh. SLL
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg bor lige på den anden side af ComputerCity i Kbh. og jeg mener ikke at de har LGs skærme stående. De har dog en del Samsung modeller.

Hvis du er ked af at rejse efter det, så kan jeg da godt lige gå derind og kigge efter hvad de har stående for øjeblikket...
Af Hein
Fornemt, men det er helt ok. Jeg er i gang med at flytte fra Odense til København. Det er faktisk derfor jeg skal af med min gamle. Den er for stor. 28 kg vist!

Det er bare nogle gange meget rart lige at se tingene inden man står med dem i hånden. Men det kunne være man skulle lytte til de gode råd og købe en. Det er jo ikke fordi den har fået dårlig kritik.

SLL -> Jeps, man kan finde mange fine ting :) Er bare lidt konservativ, men det må jeg hellere stoppe med. Det er vist ikke moderne mere, har jeg ladet mig fortælle