Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej folkens,

først og fremmest vil jeg sige tak for en superside, den har virkelig hjulpet med at give et indblik i den noget store og tætte fladskærmsjungle!

Jeg sidder i den situation at jeg skal ud at købe mig et fladskærms tv for første gang, og jeg er kommet lidt i tvivl om hvad jeg skal købe og håber derfor på lidt gode råd af de åbenlyst dygtige brugere herinde.

Mit budget ligger på maks. 7.500, men har overhovedet ikke noget imod at komme lidt længere ned. Dvs. argumentet for at gå op til maks. grænsen eller ligefrem sprænge budgettet skal være godt.

Lad mig starte med at beskrive mit TV-brug:

Jeg kommer til at sidde ca. 2,5 meter fra TV'et.
Jeg kommer til at koble en PS3 til, som jeg kommer til at benytte flittigt.
TV'et skal naturligvis også bruges til fjernsynskiggeri og en film (DVD) i ny og næ , og jeg har en forventing om at benytte mig af YouSee's digitale signaler.

Krav til TV'et:

Billedkvaliteten skal være så god som den nu kan blive, med det budget jeg har. Det gælder også for fodbold og PS3 mht. bevægelse i billedet.
Jo større TV'et kan være jo bedre.
Tv'et skal naturligvis være godt i sammenspil med en PS3.

Jeg har som overskriften indikerer kig på 2 modeller, Sony 40W5500 og LG50PQ6000 som begge koster lige omkring de 7.000 kr. Vil gerne op og have en 50 tommer, men det skal helst ikke være på bekostning af kvalitet.

Det jeg har kunnet læse mig frem til, så er der en række ting der taler for at jeg vælger Sony'en. De gamle har en W4500 stående, som jeg er forholdvis imponeret over da jeg synes det virker til at være et rigtig godt TV. W5500 har fået en top-anbefaling herinde på siden, og den er at finde under under jeres købsanbefalinger til TV hvor man kobler mediecenter/ps3 til. Derudover har jeg fået det indtryk at LCD og de velfungerende 100hz, skulle spille godt i forhold til en PS3. Derudover er det også en fordel at jeg kan finde den optimale opsætning af fjernsynets indstillinger i testen herinde. Eneste minus virker umiddelbart til at være at jeg ikke kommer op de 50 tommer, som jeg så fandens gerne vil have og som folk generelt herinde virker til at anbefale.

Det er her 50PQ6000 fra LG kommer ind i billedet. Mit problem mht. PQ6000 ligger dog i, at jeg ikke har kunnet finde en test af fjernsynet herinde, det er et plasma (og samboerne og jeg skal spille en hel del playstation), samt at fuld HD ikke er understøttet. Det er kun lykkedes mig at finde sporadiske indlæg hvor folk roser PQ6000, ift. billedkvaliteten og design men har ikke kunnet finde noget om hvordan den spiller med en PS3 og om den manglende fuld HD ødelægger noget på dette punkt. Derudover har jeg heller ikke kunnet finde frem til noget om retention og burn-in ved PQ6000.

Findes der en evt. PQ6000 ejer derude, som kan berolige mig mht. disse problemstillinger eller må jeg give afkald på de 50 tommer og køre ned i en 40W5500? Og hvad med Flatpanels herinde? Er det ikke ved at være på tide i får testet den PQ6000 så jeg kan være helt sikker? :P

Måske er der et helt tredje TV i prislejet, jeg ikke har opdaget endnu? Har haft panasonics TX-42G10 i overvejelserne, men mener ikke umiddelbart det er 1.000 kr. mere værd end et W5500 til det jeg skal bruge fjernsynet til udfra det jeg har kunnet læse mig til. Desuden er folk mere end velkomne til at gøre opmærksom på, hvis der er nogle gode tilbud i butikker, på nettet eller endda brugte fjernsyn som kunne hjælpe mig i mit køb!

Håber der er hjælp at hente derude, og på forhånd tak! :)
Af xcardman
Jeg har som overskriften indikerer kig på 2 modeller, Sony 40W5500 og LG50PQ6000 som begge koster lige omkring de 7.000 kr. Vil gerne op og have en 50 tommer, men det skal helst ikke være på bekostning af kvalitet.

50 tommer er bare bedre til alt. det bliver absolut ikke på bekostning af billedekvalitet. tværtimod
det eneste er ps3 spil. LG har lidt til retesion.
ellers en klart anbefaling

men der må komme sikkert nogen lg folk på banen
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du vil have et TV med mindre retension, så er Panasonic 50X10Y et bud, men jeg er ikke sikker på om prisen er for høj. PQ6000 giver dig ret meget TV for pengene.
Af AdrN
Først og fremmest tak for de hurtige svar.

Umiddelbart virker det jo på jer begge til at PQ6000, ikke er særlig god til PS3 pga. retension. Dvs. at PQ6000 har et problem på det område. Er det korrekt opfattet?

Nu anbefaler yakken et P50X10Y, en hurtig søgning på pricerunner viste mig at den koster det samme som en 50PQ6000 jeg har dog også bidt mærke i at x10 modellerne ikke er på købsanbefalingslisten ved opkobling til mediecenter/ps3, hvor 40W5500 er at finde. Hvordan står en X10 umiddelbart i forhold til W5500 så? Og burde jeg se bort fra PQ6000 når jeg kan få en X10 for samme pris?

Er der nogen der har erfaringer med de forskellige tv op i mod hinanden, som måske kunne have lidt at byde ind med?

Det er godt nok svært at finde hovede og hale i det her synes jeg! :(
Af Supergris
Har selv LG én og er særdeles tilfreds med købet!
Kører med Xbox 360 og oplevelsen er fantastisk! Det med full - Hd skal du ikke bekymre dig om. Min kammerat har Sony W 4500 i 46 " og jeg ville til enhver tid vælge mit, og så er det desuden billigere!!!
M.h.t. retention ser jeg det ikke som et problem. Det kan ses, når skærmen er helt mørk, men er væk næste gang, skærmen har skiftet billede!!!
Synes personligt designet er pænere på LG én fremfor Panasonic og billedkvaliteten er meget lig hinanden.
M.h.t størrelsen så gå endelig ikke under 50 ", det vil du fortryde, og som det bliver nævnt, går det IKKE ud over kvaliteten, men gør oplevelsen meget større!!!
Af AdrN
Hej Supergris,

dejligt at høre fra en der har lidt erfaring med PQ6000! Lyder jo til du er meget tilfreds med TV'et må man sige, må indrømme jeg også hælder lidt til den side efterhånden. Jeg er dog stadig ikke helt tryg ved tanken, har det lidt som om W5500 ville være den sikre løsning nu den også har fået en anbefaling med på vejen gennem test herinde på siden, når jeg vil slutte en PS3 til. Men på den anden side er 50 tommer jo også en dejlig ting! :P

Nu skal jeg lige være sikker på at jeg forstår det med retensionen korrekt, kan man se lidt skygger fra det sidste billede skærmen viste inden skærmen blev sort mellem billedskift, eller hvordan er det virker?

Og ellers har du ikke oplevet nogle problemer? Hvad med kvaliteten på den digitale tuner? Burn-in? Eller andet i den dur?

Hvis jeg nu skulle ende med at købe PQ6000, skal jeg så tage mig nogle forholdsregler ift. at det er en plasmaskærm? Jeg har læst noget om at man skal køre på halv lys og farvestyrke det første stykke tid, og at man kan købe en DVD der kan rense billedet for burn-in. Er det noget du har benyttet dig af? Og hvad med opsætning af skærmen mht. kontrast, farver, skarphed, brightness, diverse profiler osv. Er det noget du bare selv har gjort udfra egne præferencer, eller kan man finde lidt om det ude på nettet? Et link ville være meget velkomment! Og hvis det ikke er til for meget besvær, må du meget gerne lige skrive hvilke indstillinger du selv kører med, så jeg kan benytte mig af dem som udgangspunkt såfremt jeg ender med at købe skærmen. Jeg har nemlig ikke meget forstand på sådan noget.

Har desuden fundet en 50PS3000 til ca. samme pris, som jo i modstætning til PQ6000 er en fuld HD skærm. Men nu skriver du at jeg ikke skal gå så meget op i om det er fuld HD, så jeg går udfra at jeg skal priotere at der er en indbygget digital tuner i PQ6000, i modstætning til PS3000 som jo mangler på det punkt? Tror nemlig også jeg ville være træt af, at skulle have en ekstern box stående til digital TV med seperat fjernbetjening osv. Det fordyrer jo også automatisk PS3000 at jeg skal ud at købe ekstra udstyr for at se digital TV kan man sige.

Til andre der skulle læse med, så vil jeg meget gerne høre om jeres erfaringer / anbefalinger med fjernsyn i den prisklasse og til mit forbrug, eventuelle links til tests, tilbud, gode fifs mv. vil blive taget i mod med stor tak! Ovenstående skal heller ikke forståes som om at skærmen absolut skal være en 50 tommer, selvom det naturligvis vil være at foretrække men hvis nogen har en række gode argumenter for at gå ned i en 40, 42 eller evt. 46 tommer skærm, vil jeg meget gerne høre nærmere!
Af AdrN
Jeg vil gerne knytte et ekstra lille spørgsmål til, som jeg også indledte med i begyndelsen så kommer jeg til at sidde 2,5 - 3 meter væk fra skærmen. Siden ingen har rigtig kommenteret på dette i forhold til 50PQ6000, kan jeg så gå ud fra at det er en passende afstand til en skærm på den størrelse når den ikke understøtter fuld HD?

Det er en del spørgsmål jeg får fyret afsted, håber I kan bære over med mig - jeg er som nævnt ikke alt for godt inde i tingene.
Af AndersDavidsen
Siddeafstand 2.5 meter, 50 tommer i 1365x768 opløsning. Doh siger jeg.

Med den siddeafstand må du have fat i en mindre skærm eller en skærm der har full hd panel.

Har selv Sony skærmen nu og den er jeg meget tilfreds med. HD står fantastisk flot synes jeg og digitalt er ok.

Havde en plasmaskærm før i 42 tommer med 1024x768 opløsning og havde en siddeafstand på ca. 2.3 meter og jeg synes billedet stod uskarpt og jeg kunne skelne mellem pixels'ne.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vrøvl. Jeg har testet både Lx5090 og 508XD fra Pioneer i 3 m afstand og i en blindtest ville jeg ikke kunne kende forskel. Fuld HD er ikke vigtigt.

Vi har fokusartikler der handler om både størrelse vs. siddeafstand, og retention/burn-in. Du finder fokusartiklel-sektionen på forsiden.
Af therunemeister
yakken skrev:Vrøvl. Jeg har testet både Lx5090 og 508XD fra Pioneer i 3 m afstand og i en blindtest ville jeg ikke kunne kende forskel. Fuld HD er ikke vigtigt.

Vi har fokusartikler der handler om både størrelse vs. siddeafstand, og retention/burn-in. Du finder fokusartiklel-sektionen på forsiden.
Den synes jeg tit jeg har set når jeg har læst igennem dette forum. Og det er til dels rigtigt, og til dels forkert i mine øjne. Hvis man sammenligner et full-HD panel der kører 720 og 1080 er det svært eller umuligt at se forskel på den afstand, men hvis man f.eks sammenligner Pana X10 og G10, så er der en hvis 'screendoor' effekt på X10. Dvs. at pixel grid'et bliver synligt. Dette gør en forskel, og har intet med opløsningen at gøre som sådan, men har kun noget at gøre med PPI. Det vil være synligt selvom begge modeller viser 720p
Af AdrN
Tak for jeres input! Umiddelbart virker det udfra fokusartiklerne til at jeg afstandmæssigt befinder mig et sted på grænsen mellem at vælge full HD eller ej, og jeg tror umiddelbart at et fjernsyn som PQ6000 som jo performer rigtig godt på mange andre områder, ville klare sig fint ligesom Yakken også er inde på.

Det er dog nu kommet mig for øje at PQ6000 ikke har en DVB-C tuner, men kun DVB-T og siden planen var at jeg skulle se digital tv gennem vores YouSee kabeltv så har jeg læst mig frem til at den indbyggede DVB-T tuner i PQ6000 ikke kan bruges. Kan det passe?

I såfald kan jeg jo lige så godt ryge op i en 50PS3000 der koster det samme, og købe en ekstern boks til at fremvise digitalt tv gennem mit kabel-TV. Er det korrekt opfattet af mig at PS3000 er en bedre model end PQ6000? Og hvordan fungerer det mht. kabeltv og den eksterne boks, er det noget jeg skal købe gennem YouSee? Eller kan det købes andetsteds? Og hvad kommer det til at stå mig i mht. sådan en boks?

Nu bor jeg midt i Århus og har ikke problemer med det analoge signal overhovedet, har det så egentlig noget at sige, om jeg vælger det digitale signal sådan rent billedmæssigt? Altså giver det digitale signal bedre billedkvalitet generelt ift. til et velfungerende analogt signal, eller har det kun noget at sige ift. signal kvalitet og støj i billedet som jeg jo ikke lider under?

Her skal det indskydes, at jeg ikke har planer om at bestille HD-kanal pakken som selvsagt har noget at sige ift. billedkvalitet. Jeg snakker om helt almindelig kabelt tv, og om et velfungerende analogt signal klarer jobbet lige så godt som et digitalt.

Kom endelig med lidt inputs, gode tilbud og forslag mv. Er meget taknemmelig for enhver hjælp i kan give mig.
Af xcardman
Ja en w5500 er no go med et analog signal. Mere er der faktisk ikke og sige om det
Af AndersDavidsen
Som du kan se så skal der på en 50" skærm med en opløsning på 1366x768 være 2.8 meter til skærmen. Derfor mener jeg ikke du er i stand til at gøre dig til dommer over hvad jeg kan se og ikke kan se.

Desuden har jeg læst de artikler du nævner, så du behøver ikke henvise til noget som helst.
Senest rettet af AndersDavidsen 21 sep 2009, 12:36, rettet i alt 1 gang.
Af AdrN
Hej xcardman.

Valget ligger også i højere grad mellem PQ6000 og PS3000 nu, med Panasonics X10 som mulig outsider såfremt et digitalt signal og en DVB-C tuner har noget at sige i min situation. Umiddelbart tiltaler designet på LG mig noget mere end X10'eren, så det er derfor den kun er outsider.

Hvis du har lidt forstand på digitale signaler ift. analog, så vil jeg meget gerne høre et mere konkret svar på mit spørgsmål.

Hvis nogen har set disse fjernsyn live, eller læst dybdegående reviews så må de meget gerne komme med nogle indspark. I må meget gerne have in mente at der skal spilles en del ps3 og at sidde afstanden er 2,5-3 meter, også derfor jeg hælder til PS3000 med dens FULL HD siden det jo er 50 tommer skærm vi snakker.