Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af andy83
Hey...

Jeg har lige købt et v10 og er generelt meget tilfreds med det. Syns bare der er en ting der irriterer mig helt vildt. Når jeg står helt tæt på skærmen, syns jeg at der er en masse små "grønne" blinkene prikker på skærmen (hovedsaligt i den sorte farve)
Er det normalt eller er der noget i vejen med netop den skærm??? syns ikke min fars 50" samsung plasma gør det samme... Er jeg ved at blive helt åndsvag??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er dithering. Det er også nævnt i testen her på siden og det er helt normalt.
Af andy83
Ok... noget man ikk ser på pioneers lx??? eller ses det på alle plasma helt tæt på???
Af bantam
Prøv at skrue en tak ned for LYS og se, om det fjerne problemet.

(LYS skal indstilles afhængigt af omgivelserne - men testen fortæller noget om. hvor de grønne prikker stammer fra)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det ses på alle plasma i større eller mindre grad. Også på Pioneer om end det er meget lidt. Det er også nævnt i anmeldelsen...
Af bantam
Helt enig - det jeg fiskede efter er, om LYS står en tak for højt, hvilket selvfølgelig kan checkes med f.eks. DVE.
Af andy83
hmm... ser nu også fint ud på afstand. ser selvfølgelig heller ikk tv 10 cm fra skærmen ;;)
Af farbruun
Hvad er det rigtige "produktnavn" for V10 ? Er det ikke noget med, at det skal ende med Y og ikke E, hvis man skal have den version, der bedst passer til DK ? Sådan er det i hvert fald med X10 mindes jeg at have læst ?

vh
F
Af Ponduus
Det gælder så vidt jeg ved kun X10. De andre modeller skal bare hedde "E" til sidst.
Af andy83
Yakken...

Syns bare der er foreholdsvis meget dithering på v10 modellen. godt nok ser man det kun hvis man står 10 cm fra skærmen, men sidder faktisk og overvejer at aflevere det tilbage og købe et andet i stedet. Måske er det bare mig der har stirret migblind på lige dette punkt?? der er vel i samme grad på alle v10 modellerne....

Er lx5090h de 5000 kr mere værd??? (efter din mening? sidder 3,5 m fra skærmen)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
No offense, men jeg synes det er lidt hysterisk.

Mht. Lx5090 vs. V10, så kommer det jo an på hvordan prioriteringerne ligger, og om pengepungen bliver for presset. Jeg synes den er merprisen værd, ellers havde jeg jo købt en anden...
Af teamet
Dithering? Jeg troede da at plasma kørte 8bit? Er dithering ikke kun ved 6bit?

Hvad med LCD? Er det også kun 6bit?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det skyldes at det er svært at lave mørk nuance på en plasmaskærm. Principper bag plasma-TV er lidt det samme som med CRT TV, hvor hver pixel lyser op X antal gange pr. sekund. En mørk farve kræver mindre lys, og til sidst bliver det svært overhovedet at få tændt en pixel når der skal så lidt lys ud. Derfor snyder man ofte lidt og bruger dithering til at simulere farven. Det har, som sådan, ikke noget med favedybden af skærmen at gøre.
Af RogueAgent
Kan dette ikke sammenlignes lidt med alle diskussionerne om HD-ready vs. FullHD..?

Det er klart man kan se forskel på 768p og 1080p hvis man står 40 cm fra skærmen - det gør man bare sjældent når man skal se film. Det samme gælder dithering.

Hvis man har det bedst tænkelige billede på 2-3 meters afstand, så er det da lidt ligegyldigt at man kan se de "elementer" billedet er opbygget af når man står med næsen mod glasset...