Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mik
Jeg skal have ny skærm og har kikket testen på testen af 215TW og 20WGX2. Prisen er stort set det samme, men de har selvfølgelig forskellige 'pros and cons'.

Jeg hører desværre til den alsidige bruger som benytter pc'en til stort set det hele. Videoredigering, programmering, grafisk arbejde, design, tekstbehandling, regneark, surfing, 3d-modellering, og spil, spil (UT, Oblivion) - film foretrækker jeg dog at se på mit TV.

Umiddelbart hælder jeg mere til NEC, men den reflektive overflade på skærmen synes jeg trækker meget ned - til gengæld lokker den bedre responstid! Samsung har mange features, men NEC'en virker som bedre kvalitet.

En anden overvejelse er, at jeg bruger meget tid på skrivebordsarbejde, programmering og tekstbehandling. Hvilken skærm vil egne sig bedst til mange timers arbejde af denne type?

Hvad skal man vælge? (evt. en helt tredje model?)

Btw. cool site ;)
Af PowerJ
den reflektive overflade er også det eneste som har holdt mig fra at købe denne skærm, på alle andre punkter er denne skærm perfekt til mig.

du kunne prøve at kigge på en dell 2007WFP
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Selvom Dell generelt er fremme i skoene i andre sammenhænge, så er det desværre ikke helt så let at få en skærm til test, så det er ikke af uvilje at vi ikke har anmeldt den.
Brugeravatar
Af melen
mik skrev:Ja, Dell 2007WFP er lidt i samme liga som de andre. Flatpanels har desværre ikke denne monitor anmeldt:
http://www.extremetech.com/article2/0,1 ... 226,00.asp

Et noget broget review når man tager brugerkommentarene med i betragtningen. http://discuss.extremetech.com/forums/2 ... 1004312969

De 16ms responstid afholder mig lidt fra 2007WFP. Men et fint tip!
De banding problemer brugerkommentarene hentyder til, er rettet i den nye A02 firmware....
Af PowerJ
mik skrev: De 16ms responstid afholder mig lidt fra 2007WFP.
husk lige at mange producenter viser deres responstid i g2g, så skærmen ser hurtigere ud på papiret.

eks. den dell, der har de skrevet responstiden er 16 ms (for en cyklus) så er den 8 ms for g2g
Af Pippin
mik skrev:
Umiddelbart hælder jeg mere til NEC, men den reflektive overflade på skærmen synes jeg trækker meget ned - til gengæld lokker den bedre responstid! Samsung har mange features, men NEC'en virker som bedre kvalitet.
Hvad angår NEC'en synes jeg kun den refleksive overflade kan være et problem, hvis den står i et meget lyst rum og skærmbilledet domineres af mørke farver. Så med mindre man kan lide at spille F.E.A.R. med solen bragende ind bagfra....

Til gengæld er jeg ikke ret imponeret af sub-dvdstandard video i forhold til min gamle CRT: bitraten skal mao i vejret for at billedet bliver til at se på uden irritation. Jeg har ikke sammenlignet med andre TFT'ere, så jeg ved ikke om det er et generelt problem for skærmene (men kan ikke forestille mig at de kan konkurrere med CRT'ere i det gebet).
Af SLL
Jeg har også kikket lidt på Samsung 215TW. Hvordan er S-PVA vs. S-IPS panelet? Er det som nat og dag, eller er forskellen minimal?

Jeg er heller ikke helt vild med de 16/8 ms responstid fra samsung panelet (pga. spil), eller for den sags skyld - DELL 2007 panelet som jeg også har kikket på. Og det med widescreen, jeg har kørt 1600x1200 i længere tid på min CRT skærm, og er ikke meget for at gå længere ned på en widescreen TFT skærm.

Havde jeg kunne springe på DELL 2407WFP tilbudet her fra siden, så havde jeg muligvis nok gjort det, eftersom panelet skulle være top dollar 6 ms, samt at opløsningen skrider over mine forventninger :)
Håber på, at DELL kommer med et nyt minus 35% tilbud på skærmen!

SLL
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan læse om IPS og PVA paneler i vores panelsektion på forsiden. PVA har generelt noget højere kontrast og dybere sort gengivelse, til gengæld har IPS højere betragtningsvinkler og deres farver er også en anelse bedre gengivet. Der er desuden ingen 0-graders problemer med IPS paneler, som det er tilfældet med PVA hvor man mister detaljer i billedet når man sidder lige foran skærmen (0 grader).
Af waverider
Jeg er heller ikke helt vild med de 16/8 ms responstid fra samsung panelet (pga. spil), eller for den sags skyld - DELL 2007 panelet som jeg også har kikket på. Og det med widescreen, jeg har kørt 1600x1200 i længere tid på min CRT skærm, og er ikke meget for at gå længere ned på en widescreen TFT skærm.
Samsung 215TW är enligt mig en meget hurtig skärm til spil, selv oplever jag nästan ingen ghosting eller trailing alls. (har den selv)
Af mik
Tak for de mange betragtninger. Valget er dog ikke blevet mere entydigt.

Jeg fik i dag lejlighed til at se en 20 tommer widescreen fra Dell, og blev en anelse overrasket over hvor 'lille' den virker i forhold min gamle 19 tommer CRT! Forklaringen er selvfølgelig ganske logisk.

Sammenholdt med at widescreen kun giver 1050 pixels i højden, tror jeg endeligt at mit behov er bedre dækket med en klassisk 4:3 skærm (1600x1200).

Indrømmet, widescreen er for lækkert, men skal det være større end 20 tommer bliver det for dyrt for mig. Vil læse op på 4:3 her på flatpanels, og forhåbentlig finde den ultimative skærm. 8)
Af SLL
mik skrev:Tak for de mange betragtninger. Valget er dog ikke blevet mere entydigt.

Jeg fik i dag lejlighed til at se en 20 tommer widescreen fra Dell, og blev en anelse overrasket over hvor 'lille' den virker i forhold min gamle 19 tommer CRT! Forklaringen er selvfølgelig ganske logisk.

Sammenholdt med at widescreen kun giver 1050 pixels i højden, tror jeg endeligt at mit behov er bedre dækket med en klassisk 4:3 skærm (1600x1200).

Indrømmet, widescreen er for lækkert, men skal det være større end 20 tommer bliver det for dyrt for mig. Vil læse op på 4:3 her på flatpanels, og forhåbentlig finde den ultimative skærm. 8)
Jeg siger fuldstændig det samme som dig Mik. Har brugt 1600x1200 opløsningen i flere år i windows, og er ikke meget for at gå ned i en lavere 20" widescreen opløsning. Krydser fingre for, at DELL kommer med et super duper smask tilbud igen, på deres 24" 2407 wfp model.

Hvis Getmore er lige så lang tid om, at kreditere en skærm, som det tager for dem at svare tilbage på en email, så er det muligt, at der kommer et nyt godt DELL tilbud på skærme ;)

SLL
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
mik skrev:Indrømmet, widescreen er for lækkert, men skal det være større end 20 tommer bliver det for dyrt for mig. Vil læse op på 4:3 her på flatpanels, og forhåbentlig finde den ultimative skærm. 8)
Før du afskriver alle 20" skærme som alt for dyre, så kig nærmere på den her: http://accessories.euro.dell.com/sna/Pr ... &sku=59199

Det er endnu billigere end det tilbud der var her på siden. Så vidt jeg ved løber tilbuddet kun til og med den 2. august, så her skal du også skynde dig lidt...

Jeg ved ikke helt hvordan de kan regne sig frem til at 5400 kr. minus 25% bliver til 3500 kr. men jeg kan rapportere at min far allerede har købt og modtaget sit eksemplar, så den er god nok.
Af mik
Jeg synes 20 tommer widescreen har en rimelig pris, men må erkende at jeg søger en større skræm. Jeg mente blot at større end 20 tommer widescreen bliver for dyrt for mig.

Dog kan jeg godt savle lidt over Dell's 24" 2407 WFP (1920x1200) - 6 ms (g2g) S-PVA (Samsung LTM240M2 eller LTM240L2) panel. Den ville jeg godt se anmeldt her på flatpanels. Desværre bruger den ikke S-IPS, som jeg forstår måske er lidt bedre end S-PVA. Men stadig en super-laber sag på papiret, som jeg måske alligevel ville ofre lidt ekstra på. Tak for tippet SSL.

Jeg ser at Dell har tilbudt et fælleskøb på bla. 2407'eren til kun 6,236.25 kr (incl. moms) her på forummet!!. Normalprisen er ca. 8500, så det må siges at være et tilbud. Måske kan Frederik Fanth overtales til endnu et heat fælleskøb - det virker jo som en pålidelig handel hvis man læser tråden.

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... highlight=