Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af TvHomer
Min lillebror er ved at købe et panasonic G10, og ringede i den anledning til panasonic for at høre om garanti, og her fik han oplyst, at panasonic slet ikke yder nogen garanti?!

Det lyder da helt utroligt, synes jeg, er der nogen der ved mere om det?
Af Houborg
Der er vel de 2 års reklamationret!?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det kommer jo an på hvor TV'et er købt. Hvis din bror har købt et parallelimporteret TV, så kan han ganske rigtigt ikke kontakte Panasonic med garantispørgsmål. Der må han forlade sig på reklamationsretten, som skal gå gennem forhandleren.

Er TV'et køb gennem den danske importør, så giver Panasonic 2 års garanti, men reklamationen skal stadig ske gennem forhandleren i første omgang. Det er muligt at forhandleren kan henvise til et nummer hos Panasonic efterfølgende. Hos Panasonic-Centre kan man ydermere få forlænget sin garantiperiode til 2½ år, men det er forhandleren der stiller denne ekstra garanti.
Af TvHomer
Det som yakken beskriver var også det jeg havde læst mig til hos diverse panasonic centre, men for at være sikker, så ringede min lillebror direkte til panasonic for at høre, og her fik han at vide, at panasonic ikke yder garanti, men at han skal henholde sig til butikken/forhandleren.

Jeg håber, at de har snakket forbi hinanden, men kan ikke finde noget om garanti på pansonics egen hjemmeside, hvilket er lidt skidt, synes jeg.
Af TvHomer
Den er sgu god nok, jeg har selv lige ringet til panasonic, og snakkede med en Henning Arnts, som oplyser, at panasonic ikke yder nogen garanti, men alene følger købelovens reklamationsregler.

Han oplyste endvidere, at skulle man have garanti på et panasonicprodukt, så skulle man have det hos forhandleren.

Skuffende, når man eks. sammenligner med Pioneer, som oplyser, at de yder 2 års garanti på alle produkter købt gennem deres forhandlernet.
Af FM
Det er da meget normalt, at du skal henvende dig til den forhandler hvor du har købt varen, og ikke til importør/producent. De overholder købeloven, og jeg har svært ved at se hvorfor det skal sidestilles med dårlig service.
At nogle mærker leverer en "bedre service/garanti" end købeloven kræver, skal da kun ses som noget positivt.

Hvad er problemet for din bror hvis han skal henvende sig til forhandleren?
Af gah
Det er altså meget normalt.
Du har jo ikke handlet med Panasonic !

Panasonic har handlet med en forhandler som du har købt tvét af.

Der er ingen regler om garanti/reklamationsret mellem erhvervsdrivende.

Hvis der er regler så er det noget som parterne selv har aftalt indbyrdes.

Så det er slet ikke en sag mellem dig og Panasonic.
For Panasonic er du blot en "tidsrøver".
Af TvHomer
Jeg er uenig i at dette er meget normalt, eks. tilbyder mange producenter, eks. Pioneer, Dell, Samsung producentgaranti på mange af deres produkter.

Jeg har ikke udtalt mig om serviceniveauet eller om hvor min lillebror skal henvende sig.

Tidsrøver? Hvad er nu det for noget sludder. Tror du butikkerne gad købe et eneste panasonicprodukt hjem, hvis de ikke kunne sælge det videre til forbrugerne. Selvfølgelig har Panasonic en interesse i forbrugerens tilfredshed både med produkt, service og garanti.
Af gah
Vil stadigvæk kun sige at det er ikke en sag mellem dig og Panasonic men mellem dig og forhandleren.
Af Larsdk
Køb Samsung så skal du bare kontakte samsung prestige service :D
Af FM
Vær opmærksom på at Samsungs Prestige service kun gælder for tv på 40" og opefter. Tvét skal desuden være solgt via Samsung electronics nordic AB (det vil sige den ekstra service ikke omfatter paralel importerede tv)

Kanon service til de kunder der er i den gruppe :)
Mens resten skal henvende sig til forhandleren O_O
Af gah
FM skrev:Vær opmærksom på at Samsungs Prestige service kun gælder for tv på 40" og opefter. Tvét skal desuden være solgt via Samsung electronics nordic AB (det vil sige den ekstra service ikke omfatter paralel importerede tv)

Hvilket kun igen viser at de bagved liggende garanti/reklamations aftaler aftales mellem importøren/producenten og forhandleren.

Derfor; hvis intet andet er aftalt så er slutbrugerens garanti/reklamation en sag mellem ham og forhandleren.
Af FM
gah skrev:
FM skrev:Vær opmærksom på at Samsungs Prestige service kun gælder for tv på 40" og opefter. Tvét skal desuden være solgt via Samsung electronics nordic AB (det vil sige den ekstra service ikke omfatter paralel importerede tv)

Hvilket kun igen viser at de bagved liggende garanti/reklamations aftaler aftales mellem importøren/producenten og forhandleren.

Derfor; hvis intet andet er aftalt så er slutbrugerens garanti/reklamation en sag mellem ham og forhandleren.
Ja, hvis ikke andet er aftalt, så hænger man på forhandleren ;)