Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mbm
Har kigget på alle de tv som hænger i butikkerne ved siden af hinnanden.
Selvom det hedder sig at de kan håndtere 24p synes jeg da de hakker.

LG, panasonic og samsung hakker ved panoringer. Dem der så ud til at flyde bedst var Philips og Sony..

Jeg har selv et LG 42PG6000 som hakker ved 24p, selvom det står i specs at den kan håndtere dette.

Der må jo så være forskel på hvor godt de forskellige Tv håndtere 24p. Altså er det ikke en garanti blot at der står 24p på?

Mit kommende TV skal ihvertfald kunne køre 24p flydende. Hvilke TV klarer dette bedst efter jeres mening?
Af Corax
Det er kun bluray som kører 24p er du sikker på at alle de TV du sammenlignede kørte fra en 24p bluray kilde?
Af mbm
Corax skrev:Det er kun bluray som kører 24p er du sikker på at alle de TV du sammenlignede kørte fra en 24p bluray kilde?
JA
Af Ney
mbm skrev:
Corax skrev:Det er kun bluray som kører 24p er du sikker på at alle de TV du sammenlignede kørte fra en 24p bluray kilde?
JA
Panoreringer ved 24frames hakker, selv i biografen. Har vi ikke tævet den hest til døde nok herinde?
Af mbm
Ney skrev:
mbm skrev:
JA
Panoreringer ved 24frames hakker, selv i biografen. Har vi ikke tævet den hest til døde nok herinde?
Jo det har vi sikkert, men hvordan defineres så om et Tv håndtere 24p hvis det både hakker med og uden 24p understøttelse?

Kunne være Sony og Philips havde noget i deres TV som regulerede 24p billede så det gav mindre hakkende panoreringer... (Sikkert det entusiaster ville kalde en forkert gengivelse?)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Korrekt afvikling af 24 billeder/s betyder 72 Hz eller 96 Hz (eller i grelle tilfælde kun 48 Hz) afspilningsfrekvens. Hvis TVet kan dét, så håndterer det 1080p24 korrekt. Du får ikke mere eller mindre korrekt "96 Hz"-afvikling.

Selvom 24 Hz panorering hakker en smule, så er judder noget "ekstra", som får det til at se endnu værre ud. Det siger sig selv, at noget skudt med 24 billeder/s ikke kan være en flydende bevægelse. Dit øje er i stand til at skelne langt flere billeder/s end dét, men udsigten til at Hollywood skifter til 60 billeder/s er ikke god.
Af RogueAgent
Man skelner primært mellem to former for judder:

1) Den som opstår ved 24p playback, og som skyldes at frameraten simpelthen ikke er høj nok til at få alle detaljer i bevægelsen med - man når at se "hakket" fra frame til frame. Selvom billedet ved panoreringer eller eftertekster ikke kører 100% smooth, så er afstanden i tid fra den ene frame til den næste konstant, derfor virker bevægelserne stadig jævne.

2) 3:2 pulldown judder som opstår som følge af at 24 frames er blevet konverteret til 60 frames, enten i masteringfasen (discen), i afspilleren eller i skærmen. Denne konvertering kan kun lade sig gøre ved skiftevis at gentage hver frame 2 og 3 gange. Den hakken som opstår her virker mere "sitrende" end 24p judder, fordi afstanden i tid fra frame til frame ikke længere er den samme - derfor kommer panoreringer til at se mere hakkende og ujævne ud.

Nogle tv har så diverse interpolationsfunktioner, der forsøger at "gætte" hvad der ville have ligget mellem de eksisterende frames, hvis den originale framerate havde været f.eks. 48 eller 96 frames i sekundet. Gøres det ordentligt får man hermed den helt glatte bevægelse som mange tror de kan forvente af 24p playback.

Nogen synes det er helt fantastisk, andre hader det, fordi det får filmen til at virke mere "kunstig", og mindre filmisk at se på. Husk på at 24p judder jo også opleves i biografen, så hvis det er biografoplevelsen man søger, så hører det med.

Edit: Igen kom Yakken først..! ;)
Den form for interpolation jeg taler om skal dog ikke forveksles med den framedoubling, -tripling eller -quadroupling som Yakken nævner, der ikke tilføjer information der ikke findes i forvejen, men blot gentager de eksisterende frames. Dette fjerner ikke 24p judder, men modvirker den flimren man ville opleve hvis der virkelig kun blev vist 24 billeder i sekundet.
Af mbm
har søgt og kan se der er flere tråde om emnet:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hlight=24p

Men nu vil jeg ikke gøre denne tråd til sådan én.
Jeg kan som sådan ikke bruge de tekniske udtryk for hakken til noget, end blot konstatere at nogle TV håndtere denne hakken bedre end andre. Om der så maipuleres med billedet ved jeg ikke?

Kunne være at I vidste hvilke modeller som hakkede mindst? Eller er I af den overbevisning at alt 24p materiale hakker?
Det var nemlig ikke sådan jeg oplevede det.
Af RogueAgent
mbm skrev:har søgt og kan se der er flere tråde om emnet:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hlight=24p

Men nu vil jeg ikke gøre denne tråd til sådan én.
Jeg kan som sådan ikke bruge de tekniske udtryk for hakken til noget, end blot konstatere at nogle TV håndtere denne hakken bedre end andre. Om der så maipuleres med billedet ved jeg ikke?

Kunne være at I vidste hvilke modeller som hakkede mindst? Eller er I af den overbevisning at alt 24p materiale hakker?
Det var nemlig ikke sådan jeg oplevede det.
Det første problem ligger i at få slået helt fast om det du oplever som hakken er 24p judder eller 3:2 pulldown judder.

Selvom de skærme du har set på har vist materiale fra blu-ray, kan du ikke nødvendigvis være sikker på at de har vist 24p korrekt - det afhænger jo f.eks. netop af hvordan afspilleren eller et eventuelt switchanlæg er sat op. Hvis en blu-ray afspiller skal sende til f.eks. 30 skærme, og de 5 ikke accepterer 24p signal, så er den nemmeste løsning at sende 1080i/60 til alle skærme. Afhængig af skærmene vil dette så se ret forskelligt ud fra skærm til skærm.

Men hvis 24p vises uden nogen form for interpolation/IFC og hvad det nu hedder, så VIL billedet hakke i en eller anden form, uanset skærm. Om det samtidig flimrer kan f.eks. afhænge af om frameraten doubles til 48 eller 96 fps - men det bliver der jo ikke flere originale frames ud af.
Af mbm
OK har nu leget lidt med frekvensen på mit grafikkort. Og kan se at ved 24hz er der ingen hakken, men hvis jeg derimod sætter det til 25hz kommer der et hak ind.
Så det jeg så synes er meget belastende at se på må være judder.
Er denne judder så naturlig for 24p og opleves denne judder også i biografen?

Kan judder elimineres via pc?
Findes der TV som klarer judder bedre end andre?
Af xcardman
Der kan opstå 1000 ting på en pc som gør at det hakker.

Men 25hz er heller ikke 24P og det vil hakke hvis materialet er 24p

har du prøvet med en rigtig blu-ray afspiller.

der er jubber på 24p, men den skal virke nogenlunde naturlig og komme i meget små hak.

prøv en film med en bil som kommer kørende. Det skulle meget gerne virke helt naturligt. Uden vil bilen hakke i små ryk hele tiden.

Findes der TV som klarer judder bedre end andre?

Ja og de burde forbydes efter min mening. Da man bruger billedebehandlingssytemer som gør et billede kunstig.
så hvis du har set en phillips kan jeg godt forstår. Men de laver stort set alt om. Deres tv har intet med et korrekt gengivelse af 24p at gøre.
et tv skal ikke lave om på kildematerialet. Det bliver unaturligt at se på
Senest rettet af xcardman 22 sep 2009, 08:15, rettet i alt 2 gange.
Af RogueAgent
Det hak du oplever når du sætter grafikkortet til 25p, skyldes simpelthen at der bliver indsat en ekstra frame hvert sekund for at få antallet til at blive 25 - den enkleste måde at gøre det på er ved at gentage hver 24. frame - hvilket giver et tydeligt og meget distraherende hak.

24p judder er en helt naturlig følge af at frameraten er for lav til at kunne være 100% flydende - derfor findes den også i biografen. Her er det bare så almindeligt og velkendt at man ikke tænker nær så meget over det, som når man sidder derhjemme og ser TV...

Der er uden tvivl softwarefiltre der kan lave de samme former for interpolation som nogle TV apparater kan - men jeg vil tro det må give noget knas med hvilken framerate grafikkortet så spytter ud, men det må mere htpc kyndige folk end mig kommentere på.
Af Fing
Jeg synes at alle fladskærme jeg har set hakker ved panoreringer.
Dette gør de både ved Blu-Ray og almindeligt SD-signal f.eks.

Min X10 hakker ved panoreringer - forholdsvist meget synes jeg endda. Men det gør de andre TV også når jeg kigger på dem ved siden af hinanden i butikkerne.

Billedet bliver også uskarpt ved mindre bevægelse end en panorering - man kan sige at det bliver uskarpt hvis panoreringen/bevægelsen ikke er kraftig nok til at fremprovokere en hakken.

Grunden til at du ikke synes at Sony har hakket er måske deres motion-flow systemer og hvad de ellers hedder på de forskellige mærker. De skulle dog give ulemper, men selvfølgeligt - hvis de minimerer problemet kraftigt ville jeg kunne tolerere en del andre ulemper ved et sådant TV.

Det er helt klart et irritationsmoment og nok det eneste jeg har omkring mit TV. Et problem jeg overhovedet ikke havde ved CRT-fjernsyn.
Håber OLED vil fjerne denne hakken og uskarphed, men har ikke fået læst noget om OLED og dette.
Af Ponduus
Problemet er vil ikke tv'et som sådan. Det er vil bare den måde man har valgt at optage filmen på.