Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ockley
@xcardman. Tak for din opfølgning. Jo, du har helt ret i at det stadig er LCD teknologi - der er ikke noget nyt der. Som du skriver er det vidt forskellige teknologier (Plasma og LCD/LED). Interessen falder også mere på om overgangen fra LED7 til LED8 giver noget. Noget må der være sket med pladen, siden den har fået et nyt versionsnummer :-)

Det er ikke helt til at forstå, når du skriver at du ikke har set 8050'eren, men den ikke kan slå en v10'er i ren billedkvalitet. Det kræver vel at du har set begge parter.

Som du skriver efterfølgende mener du nok at plasma er en overlegen teknologi i forhold til lcd/led - det kan der være meget rigtigt i. Det gælder dog kun billedkvaliteten. Andre parametre som f. eks. strømforbrug giver et andet billede.

Ingen tvivl om at der er krummer i v10, men Agsis indledende ønske om trådløst internet og strømbesparende TV taler ikke til panasonics fordel.

Glæder mig også til en gennemgang af TV'et :-)
Af RogueAgent
ockley skrev:Det er ikke helt til at forstå, når du skriver at du ikke har set 8050'eren, men den ikke kan slå en v10'er i ren billedkvalitet. Det kræver vel at du har set begge parter.
Et enkelt meget centralt punkt (for mig i al fald) hvor man næppe behøver at have set 8050 for at vide at V10 (eller andre plasmaskærme for den sags skyld) er overlegent, er betragtningsvinklen.

En plasmaskærm bevarer farvebalance og kontrast langt ud til siderne, så man ikke behøver sidde lige foran skærmen for at få et korrekt billede.

Jeg har endnu ikke set en LCD skærm (LED eller ej) som ikke taber en stor del af kontrast/sortniveau allerede få grader væk fra "midt for", samt viser en skævvridning af farverne, så f.eks. rød bliver nærmest orange blot man sidder et par meter ved siden af ham der sidder i midten.

Det er selvfølgelig ikke et issue hvis man er den eneste der skal se på skærmen, eller den er så langt væk at betragtningsvinklen ikke bliver så stor, selv om man sidder flere i sofaen.

Men har man en stor skærm og sidder forholdsvis tæt på, så er det (for mig) helt uacceptabelt at se på...
Af xcardman
ockley

vores fokus er forskelig der er kun et som tæller hos mig og det er billedekvalitet. Som Rasmus også skriver i en test af deres plasma model
855 slå den alle deres alle edge led tv.
har selv et pioneer 500M og det er kun købt pågrund af billedekvalitet.

det eneste forskel mellem en 7070 og 8050 er 200hz, derfor skriver jeg som jeg gør.
deres nye model med local dimming er en anden sag, men så længe led og lcd har den dårlige betragtningsvinkel er lcd ikke noget for mig. Ud over det hader jeg dynamisk kontrast.
Af ockley
@RogueAgent: Det giver fin mening. Jeg glæder mig også til at se, hvor meget den falder fra i forhold til betragtningsvinklen. Set i lyset af billedkvalitet, er bevarelse af kontrast og farver et vigtigt punkt.

@xcardman. Billedkvaliteten ER vigtig. Det giver Agsi også udtryk for, og er det den eneste faktor der er i spil er LCD nok ikke et oplagt valg. Er 200Hz den eneste forskel mellem 7070 og 8050? - jeg har ikke rigtig kunne finde noget info på det. Hvor har du den information fra. Jeg mener, er der ikke lavet noget andet med "pladen"?

Endelig vil jeg også mene at ægte kontrast er at foretrække :-)

Tak fordi i bidrager med jeres mening.
Af kanaster
Dynamisk kontrast ?
Ja, men man kan vel justere det,
og hvorfor er det dårligt ?
Har alle Samsung dyn.kontrast ?
Af xcardman
Dynamisk kontrast er en ny metode, hvorpå kontrasten måles. Det kommer sig af, at baggrundsbelysningen kan dæmpes i mørke scener og intensiveres i lyse scener. På den måde kan man opnå langt dybere sorte nuancer og følgelig et højere kontrastforhold på op mod 1.000.000:1 med specielle baggrundsbelysningssystemer.

ergo skal skærmen justere løbende

panasonic og samsung bruger også dynamisk kontrast
stort set alle skærme gør brug af det.

formålet er blandet andet og gøre sort bedre.
de fleste kan fint leve med det

min pioneer opnår noget af den bedste sort uden brug af dynamisk kontrast.
Senest rettet af xcardman 15 sep 2009, 19:49, rettet i alt 1 gang.
Af ockley
Jeg ved ikke om de alle har dynamisk kontrast, mega contrast eller hvad man vælger at kalde det. LCD skærme har det tit for at kunne konkurrere med de specifikationer som plasma skærme kan stille op med.

Princippet i dynamisk kontrast går ud på at hæve eller sænke baggrundslys, alt efter om du viser et lyst eller mørkt billede. Problemet opstår selvsagt når begge ting er tilstede. I det virkelige liv sker det egentlig ikke så tit. Situationer med en flue i fødeskum vil lide under det (og et par andre) :-)

LCD krystaller har problemer med at genere helt sort, hvilket de lider under (også) :-)

Det bedste tal (har jeg ladet mig fortælle) for man ved at kigge på den såkaldte ANSI kontrast, hvor man kigger på et skaktern og måler lyse og mørke områder.

Når alt kommer til alt, tror jeg at de vilde kontrasttal man ser er specifikationsrytteri, baseret på indstillinger som ingen i praksis vil bruge. De fleste synes at tegning i skyggen samt muligheden for en sort skærm er det mest tiltalende.

Hvis de to ting viser sig at være gode i testen står man overfor et ret godt, strømbesparende TV med interessante internet- og mediemuligheder.
Af ockley
@xcardman: Hehe. Du tog mig i opløbet :-)
Af ravnen
Hvordan står det til med flytning af digitale kanaler på Samsung. Er man stadig henvist til favoritlisten, også med de nye LED skærme?
Af bubbermor
Hejsa Alle...Så fik vi vores nye tv Samsung UE 40B 8050 og har nu haft det kørende ca. 1 uge. WAW siger vi bare ER BARE FULDT UD TILFREDS. Vi kan IKKE SE noget SLØR og ang. farverne sidder jeg ca. 3 meter skråt for tvèt og rød er rød og sort er sort o.s.v. men er jo ikke eksperter men bare ganske alm. mennesker :) Når min mand kommer mere til hægterne igen skal der da også afprøves div. ting.Vi gav 14.999.00 KR. inkl. transport.Pudsigt nok hænger der overalt på hospitalet hvor min mand er indlagt Samsung TV og vil da lige også bemærke at vi aldrig før har haft Samsung....MEN VI HAR IKKE FORTRUDT ET SEKUND ;) nu vil jeg da afvente eksperternes vurdering med spænding :)
Af mlund
bubbermor skrev:nu vil jeg da afvente eksperternes vurdering med spænding :)
Der skulle være et flatpanels B8050 review på vej - vi venter med spænding :)
Af ockley
Tak for din vurdering, bubbermor. Det er rart at høre at du er tilfreds med TV'et. Jeg er meget tæt på at hoppe på samme TV, men vil lige vente på et par reaktioner mere fra folk.

Din vurdering var brugbar, da du taler ud fra øjet der ser. Vi er alle forskellige. Nogle mennesker vil have det en computer kan måle er god kvalitet, andre vil have det de selv ser som god kvalitet - grundlæggende hælder jeg mest til det sidste. Jeg blev selv imponeret over kvaliteten da jeg så det i en forretning og din reaktion efter at have fået det hjem i stuen, styrker den opfattelse. Nu venter jeg (og en del andre) på en mere teknisk gennemgang.

Tillykke med dit Samsung :-)
Af samsungdk
Hej

B8090 modellen er en Parallel impoteret vare, Den kan vi ikke garenter at den virker perfekt til DVB-C eller DVB-T og mange andre ting. Jeg kunne blive ved. hmm.

SamsungDK
Af Shark
Var 8050 ankommet til test ??

Er ved at være klar til at købe. Har et gl. KDL32V2500, men har kun DVB-T, så kan ikke se alle de yousee kanaler der er kommet.

Hvad er alternativ til 8050 er det 855 Plasma ??