Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Alle,

Tak for jeres tidligere svar, jeg føler mig nu lidt klogere end før jeg begyndte denne research. Jeg har dog i mellemtiden fundet ud af at Ikea's Expedit TV-møbel kun har plads til en 37", så jeg har omsider fundet frem til to modeller som jeg vil vælge imellem.

Jeg skal bl.a. se Viasat Golf på Tv'et, men det skal også kunne bruges som computerskærm og evt. kunne bruges til spil /blu-ray på PS3 i fremtiden.

Jeg har svært ved at finde anmeldelser af det nævnte Samsung fjernsyn, som jeg har set til 6000kr leveret, hvoridmod Panasonic X10 jo får mange roser, bl.a. herindefra og også er ca. en tusse billigere.

Jeg hælder selv til Samsung, da jeg blider mig ind at Full HD er en fordel når jeg skal bruge den som computerskærm indimellem.

Jeg glæder mig til at se jeres sidste respons på hvilken model i anbefaler, så skal jeg nok berette om købet her, inden for et par dage.

På forhånd mange tak!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
B650-modellen lider, ligesom B7000, af slør. Det bør du være OBS på før du køber, for det er ikke noget der umiddelbart ser ud til at blive fikset. HVis vi snakker om surf, tekstbehandling mv. på skærmen, så er B650 mere egnet. Især da X10 ikke har et fysisk antal pixels, der taler for at benytte 1:1 pixelmapping (hvilket man bør i dét tilfælde). Størrelsen på skærmen taler dog imod brugen af fuld HD, da du skal meget tæt på skærmen før du kan se hvad der rent faktisk står - dvs. ikke noget med at surfe fra sofaen 3 meter væk, med mindre du har tunnelsyn.
Af michaelthrane
Edit:

Da jeg kun skal tilslutte digitale signaler (YouSee+PS3+PC) så er slør vel ikke et problem eller?

Mht. Full HD og tekstbehandling, så vil computerbruget primært begrænse sig til musik fra Youtube. Jeg behøver vel heller ikke at køre i højeste opløsning når jeg bruger PC, eller er der kun 1 eller 2 opløsninger at vælge imellem?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Slør relaterer ikke til kildematerialet, men til en egenskab ved selve skærmen. Da det er et LCD-TV, så er det hastigheden med hvilken de flydende krystaller kan bevæge sig, der er afgørende (responstid). På Samsungs nye serie har man skiftet panelet ud, hvilket har bevirket, at responstiden for de mørke nuancer er blevet langsom, hvilket medfører slør på alle former for input.

Hvis du bare vil se film, videoklip og betjene din musik, så er fuld HD ikke nødvendigt.

Med en fladskærm, så skal du ikke indstille forskellige opløsninger - du bør benytte en opløsning som skærmen er bygget til. Da det er 16:9 format skærme du har kig på, så vil 1920x1080 egne sig bedst, da dette input er dét som betegnes som fuld HD. X10 vil derefter nedskalere signalet, så det passer til det fysiske antal pixels på skærmen, men højde/bredde forholdet vil være bevaret korrekt. Du kan også bruge 1024x768 til X10, da dét er 1:1 pixelmapping, men så vil billedet være strukket, hvilket ikke vil se så smart ud til film.
Af michaelthrane
Jeg har vidst stadig meget at lære, men jeg vil alligevel tage beslutningen idag :) Det lyder som om X10'eren er at foretrække, da den også fritstiller 1000kr til PS3'eren.

Derfor køber jeg X10'eren fra:
http://www.clicksalg.dk/PartDetail.aspx ... ricerunner
da den er på lager til hvad jeg kan se er den billigste pris pt.

Med mindre der kommer en gylden idé i samme prislag indenfor de næste par timer. O_O
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er en god pris, som du næppe finder bedre mange andre steder. Du finder heller ikke et bedre TV til dén pris.
Af michaelthrane
Nu er jeg omsidder blevet den lykkelige ejer af et Panasonic 37" X10Y fjernsyn og jeg er blevet meget overrasket. Ikke kun fordi min Xbox360 nu omsidder viser et rigtig godt billede (igennem HDMI kabel), men også over den generelle kvalitet ved afspiling af DVD.

Fjernsynet er utroligt nemt at betjene og manualen er meget logisk opbygget. Alt i alt et super fjernsyn, mange tak for hjælpen!

Nu skal jeg have tilsluttet det til Yousee som bliver aktiveret sidst på ugen og skal have købt et 10m antennekabel. Er der nogle spcielle krav som skal være opdyldt her, eller skal jeg bare købe det første og bedste? Enhver anbefaling er velkommen!

På forhånd mange tak endnu engang.
Af Makaus
Jeg overvejer præcis samme serie, men kæresten synes at LG42PQ6000's design er at foretrække. :p

Det funker fint med xbox360? jeg har nemlig ps3. Grafikken er god ? i 720p?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mht. antennekablet, så bør du satse på nogle ordenlige terminaler på kablet. De skal helst være med metalkappe, så de er skærmet for støj. Det vil nok også betyde, at du skal købe kabel og terminaler separat, og selv samle det. Jeg ville tage et kig på www.av-cables.dk
Af michaelthrane
Makaus skrev:Jeg overvejer præcis samme serie, men kæresten synes at LG42PQ6000's design er at foretrække. :p

Det funker fint med xbox360? jeg har nemlig ps3. Grafikken er god ? i 720p?
Indtil nu så har både jeg og alle der har kigget med i starten kun roser til overs for både DVD afspilning og Xbox360 spil. Selv Civilization med den krævende grafik der "scroller" meget, flyder helt perfekt.
Af michaelthrane
[quote="yakken"]Mht. antennekablet, så bør du satse på nogle ordenlige terminaler på kablet. De skal helst være med metalkappe, så de er skærmet for støj. Det vil nok også betyde, at du skal købe kabel og terminaler separat, og selv samle det. Jeg ville tage et kig på www.av-cables.dk[/quote]

Tak for svaret, jeg er ihvertfald sikker på at jeg køber fra av-cables.dk

nu, da udvalget ser rigtigt fornuftigt ud. Jeg overvejer
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... 09_da.html

Men er i tvivl om det opfylder de betingelser du skriver?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Umiddelbart burde stikket være afskærmet, men det er lidt svært at læse udfra teksten. Overvej dog om du ikke skulle købe kablet og stikkene hver for sig, eller i det mindste få fat i et kabel med 90 graders knæk i enden. Det kabel du har kig på har en ret lang terminal, som du jo skal have bukket omme bagpå dit TV (forudsat at antennestikket i TV'et altså pejer lige bagud). Tag lige et kig bagpå TV'et for at se hvilken form terminalen skal have for at du ikke problemer med afstanden til væggen bagved.
Af michaelthrane
Så er det hele omsidder på plads! Jeg købte stik og ledning for sig og samlede det selv, hvilket både var nemt, billigt og gjorde at jeg fik den helt rigtige længde.

Jeg er meget tilfreds med hele opstillingen, billedet er skarpt og behageligt og det modtager utroligt mange roser fra alle som ser det.

Derfor mange tak for alle de råd jeg har hentet fra dette forum, det er guld værd :)
Af Czuba
yakken skrev:B650-modellen lider, ligesom B7000, af slør. Det bør du være OBS på før du køber, for det er ikke noget der umiddelbart ser ud til at blive fikset. HVis vi snakker om surf, tekstbehandling mv. på skærmen, så er B650 mere egnet. Især da X10 ikke har et fysisk antal pixels, der taler for at benytte 1:1 pixelmapping (hvilket man bør i dét tilfælde). Størrelsen på skærmen taler dog imod brugen af fuld HD, da du skal meget tæt på skærmen før du kan se hvad der rent faktisk står - dvs. ikke noget med at surfe fra sofaen 3 meter væk, med mindre du har tunnelsyn.
Vil det sige at B755 serien lider under de samme problemer ang. slør?