Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Nicolaj78
Hej Allesammen

Jeg har PT en Pioneer 428 som jeg er super glad for, men jeg overvejer om jeg skal købe en LX 5090H mens den stadig kan fås.

Jeg har ikke selv set nogen andre TV som jeg synes kommer tæt på og slet ikke til de ca. 17k som en LX 5090H nu kan fås til.

Det jeg så er meget i tvivl om, er om der er andre TV på trapperne der er bedre/lige så godt som LX 5090H.

Normalt er jeg ikke så meget til LCD'erne, så dem regner jeg ikke med vil kunne slå LX 5090H af pinden for mig lige foreløbig.

De nye "neoPDP" har jeg endnu ikke set. OLED ser rigtig godt ud i 11" men jeg aner ikke hvornår man vil kunne få et 50" OLED til max 20k. (2-4-6 år?)

Jeg ved godt at der ikke er nogen der har eksakte svar på hvornår der kommer noget bedre eller hvad det kommer til at koste, men jeg modtager meget gerne meninger og skud fra hoften :)

/Nicolaj
Af xcardman
glem alt om oled de næste mange år i 50 tommer og til en pris af 17.000.
neoPDP er bare noget panasonic kalder deres panel.
det er ikke en ny teknologi

samsung og panasonic kommer med nye engang i marts-juli til næste år.
om de bliver bedre end 5090 i billedekvalitet, kan jeg ikke vide.
de benytter sikkert stadig dynamisk kontrast og de kommer sikkert tættere på nogle områder.
men meget bedre tror jeg ikke. for hvor meget bedre billedekvalitet kan man få i forhold til en 5090 eller deres krp model.
meget bedre kommer først med oled, som ligner plasma i opbygning og kan give sort hele dagen og mindre strømforbrug og nogle gode betragtningsvinkeler.
Plasma og pioneer er ved at når toppen i forhold til hvad teknologien kan bære. Men der kommer sikkert nogle 3D plasma senere.
men prisen bliver sikkert får nok et hak op

lcd er der sket meget og især dem med led og local dimming. Men de koster mere og giver alså ikke samme billede som 428 og slet ikke på SD materiale. De er dog gode nok til HD.
halo effect betragtningsvinkel dynamisk kontrast, gør at jeg ikke vil bytte med min pioneer.
pioneer er stadig reference tv i 2009.
de fleste som vælger lcd er pågrund af genskin og lidt dårligere billede i lyse lokaler og strømforbrug.
Men da du har en 428 i forvejen, er det jo ikke anderledes med en 5090.
17.000 er jo også en superpris.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan roligt købe et Pioneer. Der hvor disse TV vil komme til kort ift. nye modeller vil være på featuresiden og ikke på billedkvalitet.
Af Nicolaj78
Mange tak for svarene begge to.

Jeg har et enkelt tillægsspørgsmål, der skrives så meget om 3D TV.

Har i set noget 3D TV?, er det fedt?, og tror i det er noget der slår igennem med masser af tilgængelige film snart eller er det en del år ud i fremtiden?

/Nicolaj
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, jeg har set det. I min mening er det en ret trist oplevelse. Man betaler i dyre domme for at få et TV, der essentielt ødelægger korrekt farvegengivelse og så er 3D-effekten ikke specielt ophidsende.
Af xcardman
Med tanke på deres z1 model, kan man godt frygte prisen på et 3d plasma tv i 2010-11.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De to ting behøver jo ikke hænge sammen. Der er intet til hindring for at lave et X10Y med 3D effekt. Z1 er noget helt andet, hvor Panasonic har forsøgt at tweake på lidt for mange områder på én gang, hvilket har skruet prisen lidt for højt i vejret ift. deres andre modeller. Z1 er jo essentielt et V10 med tyndere profil, og V10 er ganske lavt prissat.
Af xcardman
det er også kun et gæt, troede faktisk også en v10 vil ligge lidt højere i pris.
Mange sagde en pioneer var dyre til 25000 kr
men en 46 tommer 9704 fra phillips er sat til 25000 kr, den pris ryger nok hurtig ned.
Men topmodeller er ved at stige i pris synes jeg.
faktisk helt i orden, der skal jo også være plads til udvikling.
Af Nicolaj78
Nu havde jeg ellers næsten besluttet mig for at købe et LX 5090 H, men jeg har opdaget at vores Satelit Box nogen gange har en lille tidsforskydning på TV signalet, og lydudgangen (som jeg ville være nødt til at bruge til mine eksterne højttalere, hvis jeg købte et LX 5090H.

For at sikre at jeg kan få lyden synkroniseret når den kommer fra Satelit Boxen er jeg vel nødt til også at købe de højttalere der kan sættes på LX5090 H.

Der findes to udgaver, en bjælke under TVet eller en søjle på hver side, har i nogen erfaringer med nogle af disse højttalere, eller ideer til en anden måde at undgå tidforsinkelsen på?

Satelit boxen er tilsluttet fjernsynet med Scart kabel og lyden går fra phono udgang til min forstærker og derfra til de eksterne højttalere.

/Nicolaj
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg bruger underhøjttaleren til mit TV. Den leverer noget bedre lyd end de indbyggede højttalere du finder på mange andre modeller. Der er en fornuftig bund i bassen.
Af xcardman
netop det smarte ved en 5090 er at den har indbyggede forstærker til højtaler. Du kan vælge og købe de orginale eller andre højtaler.
bruger selv til 2 små sathøjtaler til serier og tv avisen.
der sidder også en sub udgang til en aktiv sub til bas, hvis du ikke har et anlæg ved siden af.
ingen lyd problemer fra eksterne enheder.
har dog et større anlæg til film ved siden af.
Ja du får en bedre lyd end indbygget højtaler. Dog skal du huske at forstærkeren kun er 2*20 watt. Så større højtaler skal du undlade og bruge.
Af khndenmark
Efter min mening får du ikke en bedre skærm end Pioneer. Jeg har selv en 500A og det er et utroligt tv, du vil uden tvivl blive glad for dette valg.