Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Oh damn - hvis jeg bare forstod 10% af hvad jeg ikke forstår om fladskærme, ville jeg vist være ekspert. Står og vil gerne være med på Dells 'fælleskøbsvogn' - sidste reelle frist er vist i dag.. Og har efter faktisk en hel del research, stadig ikke rigtig forstået hvilke specs er afgørende/nødvendige osv.. Anyway, her er spørgsmålene :

1) Kan jeg - reelt - bruge skærmen sammen med et Windows Medie Center (købes snarest), som erstatning for et HDReady Widescreen TV?

Er klar over at computeren skal være tændt, og at jeg skal have en form for extender mht. at styre skærmen ('TV'et'), hvis denne står i et andet rum. Men vil det i praksis kunne fungere som et alm. TV - mht. brugervenlighed?

Mht. kvalitet, har vi satellit i antenneforeningen, og feedet er af gennemsnitlig kvalitet - men det bliver snart bedre når Nesa næste år får installeret sit fiber. Vil denne 24" skærm nærmest være 'for god' - forstået på den måde at vi ikke vil kunne se analogt TV der i hvertfald er af samme kvalitet som hvis vi købte vi et alm. (26") widescreen HDReady TV? Jeg formoder at DVD'ere mv. ikke vil være noget problem..

2) Kan der være et problem med at min computer ikke kan 'trække' Dells 24" (2407FPW) skærm?

Har en IBM Laptop (R50p), med et separat 128 MB "ATI Mobility FireGL T2-128" grafikkort (http://www.ati.com/products/mobilityfglt2/index.html) Opløsningen kan den klare, men jeg har kun et alm. VGA udtag - der er også masser af RAM, og den har en hurtigt processor. Nogen kommentarer til dette setup?

...Mike
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
1. Du vil højest sandsynligt få et noget ringe billede på skærmen idet du forsøger at brede et TV signal i 576 linier op på en skærm med 1200 linier. Langt fra skærmen kan det godt være acceptabelt, men det bør ikke være for sine evner som TV at du vælger en 24" skærm til PC. Tuneren i computeren vil desuden ikke være tilpasset skærmen, hvilket igen kan give anledning til dårligere kvalitet.

2. Du vil med stor sandsynlighed få problemer med at køre så stor en skærm på så lille et grafikkort især fordi du ikke har nogen DVI udgang. RAM og processor har nøsten intet at sige når du kun skal vise et billede i 2D. Det kræver minimalt hukommelse og stort set ingen CPU kraft at vise windows brugerfladen.

Til en MediaPC og en bærbar vil jeg ikke mene at denne skærm er specielt velegnet, men et 26" LCD TV vil nu heller ikke være af speciel høj kvalitet uanset hvilken model du kigger på.
Af Esben
Hvis du sætter din bærbare computer i en port replikator (eller docking station), vil du få DVI-udgang, som du kan forbinde en fladskærm til. For at få den høje opløsning 1920x1200 igennem IBMs DVI port skal du installere de nyeste ATI Catalyst drivere, som du kan installere vha Patje's Mobillity modder.
Når dette er gjort, vil skærmen fungere ligeså fint igennem din bærbare PC, som fra en alm. stationær maskine.

Vælger du en docking station, kan du installere et PCI TV-tunerkort deri, du kan benytte sammen med Media Center. Alternativt kan du måske finde en USB-tuner, der kan modtage digitalsignalet. Er dette en mulighed, vil du springe det kritiske analoge stadie af TV-signalet over, som er PC'ens svage punkt.

Edit: R40E og R50E kan ikke dockes, jf IBM. Information kun relevant for maskiner der kan bruge dockingstationer. Modeller kan ses i link.
Brugeravatar
Af Pengzi
Jeg benytter en Dell 2405 (forgængeren af 2407) sammen med en Zepto bærbar med Ati 9700 (128mb dedikerede ram) og det fungerer fint, selvom man ikke skal forventer at det kunne afvikle de nyeste spil. Skærmen er koblet op med en almindelig vga-stik. Har dog ikke selv prøvet at bruge skærmen som tv.